Smartfony nie do zatrzymania

Dokonane przez IDC podsumowanie rynku palmtopów wskazuje, że sprzedaż klasycznych urządzeń PDA spadła o 12,1 proc. do 1,9 mln sztuk. Zupełnie inna sytuacja panuje w kategorii komputerów naręcznych łączących funkcje PDA i telefonu komórkowego (smartfonów)- wzrost ich sprzedaży wyniósł 134,6 proc. do 8,4 mln sztuk.

IDC: światowy rynek palmtopów I kw. 2005

IDC: światowy rynek palmtopów I kw. 2005

Liderem rynku palmtopów pozostał palmOne chociaż spółka zanotowała spadek sprzedaży o 23,6 proc. W kategorii smartfonów producent zanotował z kolei skok sprzedaży o 130,3 proc.

Słabszy popyt na tradycyjne PDA dotknął także HP, które wprowadziło na rynek o 14 proc. mniej urządzeń niż rok wcześniej. Od niedawna spółka sprzedaje smartfon iPaq 6315 - analitycy IDC są przekonani o jej potencjale w tym segmencie. Zupełnie nieźle idzie sprzedaż Dellowi - koncern zanotował wzrost o 37,4 proc. Palmtopy oferowane przez Della należą do PDA z najwyższej półki.

IDC: światowy rynek terminali smartphone I kw. 2005

IDC: światowy rynek terminali smartphone I kw. 2005

Nowym graczem na rynku jest Nokia, która szturmem podbiła rynek smartfonów. Fiński producent odnotował wzrost o 204 proc.

Sprzedaż Research in Motion zwiększyła się w I kw. 2005 r. o 80,9 proc. IDC pozycjonuje RIM jako wicelidera światowego rynku smartfonów. Zacierająca się różnica pomiędzy urządzeniami skłania firmy analityczne do przyjmowania różnych kryteriów kategoryzacji, czego efektem są rózne wyniki sprzedaży. Według Gartnera liderem rynku PDA jest Research in Motion.


Zobacz również