Sony PlayStation

Długo czekałem na chwilę kiedy będę mógł z bliska przyjrzeć się konsoli do gier firmy Sony. Po obejrzeniu jej parametrów technicznych (zamieszczonych obok) byłem przekonany, że konsola "to jest to" i zapełni niedosyt jaki rodzi się we mnie podczas uprawiania rozrywki za pośrednictwem komputerów PC.

Długo czekałem na chwilę kiedy będę mógł z bliska przyjrzeć się konsoli do gier firmy Sony. Po obejrzeniu jej parametrów technicznych (zamieszczonych obok) byłem przekonany, że konsola "to jest to" i zapełni niedosyt jaki rodzi się we mnie podczas uprawiania rozrywki za pośrednictwem komputerów PC.

Kicha (już czuję jak narażam się poniektórym graczom). Pierwsze zetknięcie z konsolą Sony absolutnie nie powaliło mnie na kolana. Mój PC-et też takie rzeczy potrafi. Fakt, że wyłożyłem na niego trochę więcej pieniędzy niż na konsolę, ale za jego pośrednictwem mogę także robić trochę więcej rzeczy, np. buszować po Internecie czego Sony ze swoją konsolą nie było mi w stanie zaoferować. Ale może do rzeczy...

Instalacja konsoli jest prosta. Każdy kabelek albo ma inną wtyczkę albo jest oznaczony innym kolorem - proste jak drut. Gry uruchamiane są automatycznie po włożeniu krążka CD do napędu konsoli i jej zresetowaniu.

Konsola wyposażona jest standardowo w jeden joystick (widoczny na rysunku). Istnieje jednak możliwość dołączenia drugiego, co jest wręcz niezbędne podczas zabawy grami dla dwóch zawodników, np. Tekken.

Te same porty, do których dołączone są joystick'i mogą być wykorzystane na dodatkowe moduły pamięci. Służyć one mogą np. do zapisywania aktualnego stanu gry, tak by po następnym uruchomieniu konsoli zaczynać ją od miejsca w którym się skończyło grać. Niemniej jednak jest to możliwość o tyle zbędna, że prawie każda gra oferuje mechanizm haseł podawanych np. po każdym zaliczonym etapie.

Dodatkowo konsola wyposażona jest w port umożliwiający jej spięcie z inną konsolą w celu grupowego grania. Paradoksalnie, tym co najbardziej zaskoczyło mnie w PlayStation nie była wspaniała grafika czy też animacja, ale możliwość odtwarzania zwykłych płyt kompaktowych, a w zasadzie rozmaite sposoby odtwarzania tych płyt. Konsola oferuje kilka efektów przestrzennego dźwięku m.in. Dome, Hall i Church, które w dosyć dobry sposób kreują sztuczny pogłos akustyczny dla odtwarzanej muzyki.

Przed zabawą z Sony PlayStation koniecznie chciałem mieć to cudo dla siebie. Po obejrzeniu opisanych obok gier zmieniłem zdanie. Konsola może i jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie zamierzają robić nic poza graniem a jednocześnie nie chcą zainwestować w PC-ta. Ja wolę jednak to drugie rozwiązanie. Własny komputer jest o wiele lepszy niż własna konsola a gdy jeszcze podłączony jest do sieci... nie ma porównania.

PARAMETRY

Sony PlayStation

Procesor: 32-bitowy RISC - R3000A o częstotliwości zegara 33,8 MHz

Magistrala danych: 132 MB/s

CD-ROM: podwójna prędkość

Rozdzielczość: maksymalnie 640 x 480

Kolory: maksymalnie 16,7 mln

Dźwięk: 24 kanały, próbkowanie 44,1 KHz, MIDI.

Grafika: sprzętowe renderowanie 360 000 polygon/sec.


Zobacz również