Sony VPL-HS50

Projektor do kina domowego, o niezwykle wysokim współczynniku kontrastu wynoszącym 6000:1.

Projektor do kina domowego, o niezwykle wysokim współczynniku kontrastu wynoszącym 6000:1.

Poprzednikiem sprawdzanego przez nas projektora Sony VPL-HS50 był model VPL-HS20, który bardzo dobrze wypadł w naszych testach (5/2004). HS50 różni się bardzo od tamtego modelu. Po pierwsze, zastosowano w nim inne panele ciekłokrystaliczne. W HS20 rozdzielczość wynosiła 1366 x 768 pikseli, w HS50 jest to 1280 x 720 pikseli. Oba urządzenia są więc w stanie wyświetlać obraz HDTV 720p bez konieczności dokonywania skalowania. Testowane urządzenie różni się wyglądem od wcześniejszej linii projektorów Cineza. Obudowa nie opiera się na okrągłej dość wysokiej podstawie, bowiem producent postawił na sprawdzone rozwiązania i nadał jej klasyczny wygląd. Jest dość niska, lecz szeroka i głęboka. Obiektyw umieszczono w specjalnym otworze, a wokół niego pozostawiono sporo wolnego miejsca, co pozwala na przesuwanie go w pionie i poziomie. Funkcja mechanicznej zmiany położenia obiektywu działa sprawnie, nie trzeba przesuwać projektora w poszukiwaniu optymalnej pozycji rzucania obrazu i można precyzyjnie dopasować ustawienie obiektywu. Niezrozumiałe jest natomiast, dlaczego nie zabezpieczono pustego miejsca wokół obiektywu. Przez szerokie szpary do środka może bez przeszkód dostawać się kurz. Pokrętła do regulacji położenia obiektywu znajdują się w nietypowym miejscu - z boku obudowy. Przybliżenia i regulacji ostrości dokonuje się natomiast standardowo - ręcznie, pierścieniami na obiektywie.

Bardzo mało klawiszy, i wygodna obsługa. Podświetlana klawiatura, ergonomiczna budowa.

Bardzo mało klawiszy, i wygodna obsługa. Podświetlana klawiatura, ergonomiczna budowa.

Zoom ma duży zakres regulacji. Przybliżenie wynosi 1,6x, a obiektyw z systemem soczewek ARC-F (All Range Crisp Focus) został tak przygotowany, aby bez względu na przybliżenie geometria obrazu pozostała nienaruszona. Jasność projektora Sony wynosi 1200 ANSI lumenów. To wartość maksymalna, bo w trybie kinowym, gdy przesłona ma tylko niewielki otwór, jasność spada drastycznie. Aby uzyskać najlepszy obraz, projektor powinien pracować w całkowitym zaciemnieniu. Nawet słabe rozproszone światło zdecydowanie wpływa na pogorszenie reprodukcji szarości i wyrazistości obrazu. Za bardzo wysoki kontrast odpowiada dynamicznie regulowana wielkość otworu przesłony. Zmienia się ona w zależności od charakterystyki prezentowanego obrazu. Nie zauważyliśmy, aby projektor ten wyświetlał jakiekolwiek pionowe linie, które mogłyby być widoczne na jasnych tłach. Taki efekt występuje niekiedy w źle skalibrowanych projektorach LCD wyposażonych w te same panele, z jakich korzysta model Sony. W tym przypadku obraz jest całkowicie spójny, pozbawiony widocznych pikseli (oczywiście przy oglądaniu obrazu ze standardowej odległości wynoszącej min. dwukrotność przekątnej obrazu). Sony chwali się, że jego projektor gwarantuje uzyskanie niebywale wysokiego współczynnika kontrastu wynoszącego 6000:1. Na "papierze" wygląda to imponująco, w praktyce uzyskany efekt nie jest już tak porywający. Kontrast jest rzeczywiście rewelacyjny, pod jednym warunkiem: wyświetlane sceny muszą zawierać elementy bardzo ciemne i bardzo jasne. Wtedy różnica poziomów jaskrawości pól jasnych i ciemnych jest imponująca i przewyższa to, co oferują projektory DLP i LCD z podobnej kategorii cenowej. Jeśli jednak przyjdzie HS50 prezentować sceny ciemne, gdzie szczegółowość i atrakcyjność obrazu ocenia się na podstawie zróżnicowania gamy szarości i wyrazistości poszczególnych planów, to tu już projektor wypada przeciętnie. Czernie potrafią się zlewać, co naszym zdaniem wynika wyłącznie z nieco za niskiej jasności uzyskiwanej w trybie Cinema. Gdyby ją nieco zwiększyć, to kontrast zyskałby na tym zdecydowanie. Przy wyłączonej funkcji automatycznej zmiany wielkości przesłony (Advanced Iris Control) projektor generuje kontrast na poziomie 1300:1. Wypada jednak słabiej od opisywanego w tym numerze modelu Epson EMP-TW500. Wynika to właśnie z różnic w jasności obrazu. Epson świecący nieco słabiej przy maksymalnych nastawach jasności (które w seansach domowych praktycznie nie są używane) po konfiguracji na potrzeby kina domowego prezentuje obraz zdecydowanie mocniejszy.

Przy korzystaniu z VPL-HS50 radzimy wyłączyć wszelkie cyfrowe korektory obrazu, jakie oferuje ten projektor (np. redukcję szumów). O dziwo, ich uruchomienie wpływa negatywnie na jakość obrazu. Staje się on mniej stabilny, pojawia się tzw. mrowienie i smużenie. A po wyłączeniu tych "poprawiaczy" wizji obraz staje się bardzo stabilny. Jeśli chodzi o kolorystykę i równowagę barw, to model Sony prezentuje się tu wybornie. Obraz jest nasycony i żywy. Barwy są naturalne, doskonale wyważone. Na pochwałę zasługuje układ chłodzenia. Projektora HS50 praktycznie nie słychać ani w trybie standardowym, ani przy obniżonej jasności w trybie Cinema.

Informacje

Typ projektor LCD 16:9

Cena 13 000 zł

Wymiary 34,8 x 13,5 x 36 cm

Waga 5,6 kg

Dystrybutor Sony Poland http://www.sony.pl

Funkcje stopklatka, zoom, projekcja tylna, odwrócona, profile kolorów, wybór proporcji ekranu, korekta geometrii w pionie i poziomie, mechaniczne przesuwanie obiektywu, progresywne skanowanie, dynamiczna regulacja przesłony, Cinema Black Pro

Złącza S-Video, kompozyt, komponent, 12V trigger, HDMI, VGA

Trwałość lampy 3000 godz.

Kontrast 6000:1

Głośność 24 dB

Główni rywale

Panasonic PT-AE700 10 969 zł

Zakomity projektor LCD, jednak w źle skalibrowanych fabrycznie modelach mogą pojawić się pionowe pasy widoczne na jasnych obszarach ekranu.

Epson EMP-TW500 15 848 zł

Cicho pracujący projektor LCD z doskonałymi opcjami kalibracyjnymi. Znakomity kontrast i rewelacyjnie równomierne rozświetlanie obrazu. Naturalne barwy.

Dlaczego

Znakomita równowaga barw, wysoki kontrast w scenach z jasnymi i ciemnymi obiektami, słabszy w scenach nocnych. Przeciętna jasność, praktycznie bezgłośna praca.


Zobacz również