Speedster

Gry komputerowe pozwalające nam zasiąść, "wirtualnie" za kółkiem samochodu wyścigowego pojawiły się praktycznie w chwili wejścia na rynek pierwszych, ośmiobitowych komputerów.

Gry komputerowe pozwalające nam zasiąść, "wirtualnie" za kółkiem samochodu wyścigowego pojawiły się praktycznie w chwili wejścia na rynek pierwszych, ośmiobitowych komputerów.

W miarę zwiększania mocy obliczeniowej i możliwości multimedialnych komputera, gry tego typu (i nie tylko) przechodziły swoistą ewolucję - od "Test Drive" poprzez "Micro Machines" do "The Need for Speed", czy "Screamera".

Jedną z najnowszych pozycji z tego gatunku jest "Speedster" wylansowany przez firmę Psygnosis. W przeciwieństwie do większości produktów, zazwyczaj prezentujących graczowi widok z kabiny pojazdu w "Speedsterze" widzimy nasz pojazd z góry, z pewnej odległości (jak z helikoptera lecącego ponad trasą).

Nietrudno przewidzieć, iż program korzysta jedynie z grafiki wektorowej - wszystkie występujące w grze obiekty: samochody, elementy trasy i krajobrazy są w istocie bryłami z nałożonymi w efektowny sposób teksturami. Taki sposób realizacji wymaga co prawda stosunkowo szybkiego komputera, lecz osiągnięty efekt naprawdę robi wrażenie. Podczas jazdy nad trasą pojawiają się animowane transparenty, mosty i wiadukty przesłaniają chwilami samochód, miejskie latarnie oświetlają fragmenty ulic, słowem stopień realizmu przedstawionego świata jest naprawdę wysoki, a generowane przez komputer scenerie sugestywne.

Należy tu dodać że, w przeciwieństwie do klasycznych wyścigów odbywających się na torze, te umiejscowione są "w plenerze"; mamy bowiem do wyboru 9 znakomitych tras, takich jak zasypana śniegiem wioska, skalista wysepka z wąskimi i krętymi trasami, czy środek miasta po zmierzchu. Niestety we wszystkich sceneriach jeździć można jedynie po wyznaczonej trasie (wszystkie boczne ulice są zablokowane), co nie dodaje zabawie realizmu. Do dyspozycji dostajemy łącznie 16 pojazdów; większość z nich to samochody wyścigowe, choć możliwy jest wybór np. ciągnika ciężarówki, czy Jeepa.

Podstawowym mankamentem gry jest mała prędkość prowadzonego przez gracza wozu - brak tu swoistej dynamiki jazdy obecnej np. w "Screamerze". Drugą poważną wadę udało mi się znaleźć, gdy usiłowałem uruchomić grę dla dwóch osób. Okazuje się, że z klawiatury może korzystać tylko jedna osoba, druga musi dysponować gamepadem lub joystickiem. Rozwiązanie takie nie jest niczym uzasadnione, gdyż do sterowania pojazdem wykorzystujemy zaledwie cztery klawisze; spokojnie więc dwie osoby "zmieściłyby się" przy jednej klawiaturze.

Oprawa dźwiękowa gry nie odbiega od standardu: niezłej jakości odgłosy aut i otoczenia oraz dynamiczna rockowa muzyka nagrana w standardzie CD Audio (nawiasem mówiąc stanowi ona zdecydowaną większość zajmującej prawie 600 MB gry). Przy odtwarzaniu dźwięku wykorzystana jest technika Dolby, a także nowatorski system Qsound nadający generowanym dźwiękom przestrzenne brzmienie.

Gra mimo wszystkich swoich niedociągnięć jest ciekawą propozycją nie tylko dla fanatyków szaleństw za kółkiem, ale dla każdego, kto chciałby odpocząć od codziennych problemów wcielając się w rolę "prawdziwego mężczyzny" walczącego o zwycięstwo z najlepszymi kierowcami. Oferujący stosunkowo prostą obsługę oraz bardzo efektowną grafikę produkt powinien spodobać się wszystkim. Niestety, gra nie ukazała się w najlepszym momencie. Niebawem w sprzedaży pojawi się następny produkt tej samej firmy: "Formula 1" o niesamowitych wprost wymaganiach sprzętowych i równie niesamowitej oprawie graficznej.

Producent: Psygnosis wraz z Clockwork Games

Dystrybutor: CD-Projekt, Warszawa, tel: (022) 25 82 02, fax: (022) 25 07 03, WWW: http://www.cdprojekt.pl.

Wymagania systemowe:

minimalne: procesor Pentium 75 MHz; 8 MB RAM; napęd CD-ROM 4x; 5 MB wolnego miejsca na dysku twardym; karta dźwiękowa zgodna z SoundBlasterem; karta graficzna SVGA z 1 MB pamięci

Zalecane: procesor Pentium 100 MHz; 16 MB RAM; 16 bitowa karta dźwiękowa;

krata graficzna SVGA z 2 MB pamięci

System: Windows 95

Cena: ??? Zł


Zobacz również