Sporne reklamacje załatwisz już w Polsce pozasądowo

Ruszyła instytucja pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. To zapowiadająca się świetnie platforma, która pozwolić ma na oszczędność czasu i pieniędzy.

Pozasądowe rozwiązywanie sporów

Jeżeli sprzedawca odrzucił twoją reklamację od dzisiaj masz możliwość skorzystania z nowego narzędzia służącego do rozwiązywania sporów. W życie weszła bowiem ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów.

Podmioty ADR

Kluczowym elementem ustawy będą podmioty, które zostaną uprawnione do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (będą prowadziły swoje strony). Będą nimi różne organizacje działające w konkretnych branżach, jak również podmioty działające przy różnych strukturach publicznych (np. UKE). Od 10 stycznia UOKiK uruchomił "rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów".

Obowiązki przedsiębiorców

Przedsiębiorca musi wyrazić zgodę na uczestniczenie w pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Może go też do tego zobowiązać prawo (dotyczy to np. banków). To właśnie on powinien poinformować konsumenta o uprawnionym do rozwiązywania z nim sporów podmiocie.

Ile trwa postępowanie? Ile kosztuje?

Sprawa powinna zostać rozwiązana w ciągu 90 dni od momentu dostarczenia wszystkich informacji podmiotowi. Postępowanie powinno być bezpłatne lub ew. wiązać się może z "odpłatnością w nieznacznej wysokości".

Pobierz: USTAWA z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich

Kontakt UOKiK (eksperci odpowiedzą na pytania zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów): Tel: 22 55 60 333, e-mail: kontakt.adr@uokik.gov.pl. Adres: Pl. Powstańców Warszawy 1, Warszawa.


Zobacz również