Strategie ekonomiczne 3D

Niemal jednocześnie na rynku ukazały się dwa tytuły, reklamujące się jako pierwsze gry city building w 3D. To skusiło nas do porównania ich ze sobą na wielu polach.

Niemal jednocześnie na rynku ukazały się dwa tytuły, reklamujące się jako pierwsze gry city building w 3D. To skusiło nas do porównania ich ze sobą na wielu polach.

Immortal Cities

Immortal Cities jest znacznie lepsza w warstwie ekonomicznej i zaskakuje podejściem do kwestii ludności. Mariaż z rozwiązaniami w stylu The Sims dodaje tej grze wiele uroku. Wielką zaletą jest nietypowe podejście, polegające na odrzuceniu systemu "zakupu" budynków, związane z próbą realistycznego oddania ekonomii starożytnego Egiptu. Inna sprawa, że trudno wierzyć w solidność tła historycznego, gdy co chwila autorzy dają się przyłapać na anachronizmach. Grafika nie wytrzymuje porównania z konkurencją, choć przy tak niskich wymaganiach sprzętowych jakość projektów zasługuje na szacunek. Brak nacisku na walkę i sprytne rozwiązanie prowadzenia wojen w ramach mapy globalnej kładzie na łopatki Medieval Lords. Co prawda kampania mogłaby bardziej uwzględniać sukcesy z wcześniejszych misji, mimo wszystko jednak jest to kampania, a nie żałosna namiastka. Wizjonerstwo studia Tilted Mill wygrywa zdecydowanie z chałupniczym podejściem ekipy Monte Christo.

Medieval Lords

Medieval Lords wygrywa zdecydowanie pod względem jakości grafiki, detali obiektów i pełnej swobody w umieszczaniu budynków. Nie spełnia jednak obietnic związanych z widokiem first person, co należy autorom wypomnieć. Sztuczny szkielet ekonomiczny nie wytrzymuje porównania z Immortal Cities, lecz w ramach swych ograniczeń działa dobrze. Trochę brakuje opcji autozapisu. Największym mankamentem jest nieumiejętne rozwiązanie kwestii militarnych, co przy nastawionych na walkę misjach po prostu wkurza. Kampania jako taka de facto nie istnieje, tu całkowite zwycięstwo przypada konkurencji. Dużym minusem są błędy generowane podczas budowy masta - dwa budynki w zasięgu działania tych samych obiektów potrafią różnić się drastycznie pod względem poziomu zadowolenia obywateli tylko dlatego, że silnik nie wyliczył dostępu do drogi (do której dopasowujesz ustawienie budynku). Historia jest aż za bardzo alternatywna, a społeczeństwo nieco za roszczeniowe jak na feudalizm. Ogólnie mimo szeregu zalet, gra nie wypada najlepiej w naszym porównaniu. Może konkurent był zbyt silny?


Zobacz również