Strumieniowanie muzyki od Apple, czyli iTunes Radio już we wrześniu

W czerwcu Apple na swojej dorocznej konferencji WWDC zaprezentowało nową usługę muzyczną, która ma konkurować z takimi serwisami jak obecne już w Polsce Spotify, Deezer i WiMP, ale będzie działać na nieco innych zasadach. iTunes Radio udostępnione zostanie jako dodatek do sklepu iTunes i pozwoli na legalne słuchanie muzyki bez konieczności zakupu plików MP3.

Apple to firma, która dokonała rewolucji na rynku cyfrowej muzyki. Przed nadejściem i spopularyzowaniu się sklepu iTunes, w którym wcześniej użytkownicy iPodów, a teraz iPhone’ów i iPadów mogą łatwo i wygodnie kupować piosenki, nie było jednego sklepu z olbrzymimi zasobami, który oferowałby pojedyncze piosenki w atrakcyjnych cenach.

iTunes to olbrzymi sukces, ale od jego startu powstał zupełnie inny typ serwisów z muzyką oferujący tzw. streaming, czyli strumieniowe przesyłanie muzyki na komputery i urządzenia mobilne. Dostęp do baz, które zawieraja zwykle ok. 20 milionów utworów, możliwy jest w ramach abonamentu - 10zł miesięcznie dla samych komputerów lub 20zł ze wsparciem smartfonów i tabletów.

Na odpowiedź Apple trzeba było czekać długo. Nie dziwne, bo model streamingu nijak nie współgra z obecną filozofią Apple polegającą na sprzedaży plików MP3. W końcu jednak zapowiedziano iTunes Radio, które to będzie pozwalało na streaming muzyki na urządzenia Apple. Usługa dostępna będzie w wersji bezpłatnej, ale w zamian za to co piętnaście minut odtwarzane będą reklamy audio, a co godzinę - wideo. Jak donosi serwis AdAge, do pierwszych partnerów reklamowych usługi należeć będą McDonald, Pepsi, Nissan oraz Procter & Gamble

Subskrybenci usługi iTunes Match będą mogli słuchać tego radia bez reklam. Nie znaczy to jednak, że dostaną dokładnie to samo, co użytkownicy klasycznego streamingu. iTunes Radio ma bowiem ograniczenia względem klasycznych usług tego typu. Jak sama nazwa wskazuje, to “radio”. Użytkownik będzie mógł słuchać wybranych playlist, ale nie konkretnych utworów.

Wszyscy zainteresowani usługą mimo jej ograniczeń mogą już odliczać dni w kalendarzu. iTunes Radio wystartuje już we wrześniu, prawdopodobnie wraz z premierą nowego iPhone’a. Trudno powiedzieć, czy na start będzie dostępna w Polsce, ale obecność na naszym rynku usługi iTunes Match, z którą radio jest powiązane, nastraja pod tym względem optymistycznie.


Zobacz również