Syberia II

Nakręcany pociąg z mechanicznym konduktorem wyruszy jesienią! Czy masz już bilet? Kup, bo naprawdę warto!

Nakręcany pociąg z mechanicznym konduktorem wyruszy jesienią! Czy masz już bilet? Kup, bo naprawdę warto!

"Kate, jesteś automatem!" Ten okrzyk wiarołomnej przyjaciółki miał wstrząsnąć bohaterką. Był ostatnią szansą na przywrócenie Kate jej dawnemu życiu: negocjacjom, umowom, miłostkom i zdradom będącym chlebem codziennym ludzi biznesu. Ale w pierwszej części tej gry Kate odeszła już zbyt daleko... Rodzinna historia Voralbergów pochłonęła ją, a niezwykła podróż śladami Hansa nauczyła, że automaty miewają dusze. Dusze skromne i bardziej prawe, niż te ludzkie. Dlatego obraźliwy okrzyk przyjaciółki stał się dla Kate komplementem.

Postanowiła rzucić wszystko, co dla człowieka sukcesu święte - pracę i biuro pełne japiszów płaszczących się przed prezesami. Całym sercem oddała się Przygodzie. Tak właśnie skończyła się Syberia: młodziutka prawniczka, stalowy maszynista i stareńki konstruktor mechanicznych zabawek wyruszyli na północ, ku marzeniom...

Na tropie tajemnic Sokala

Cerkiew wśród śniegów północy to zaproszenie do kolejnej romantycznej przygody!

Cerkiew wśród śniegów północy to zaproszenie do kolejnej romantycznej przygody!

Jak twierdzi Beno”t Sokal, projektant grafiki i autor scenariusza Syberii, najpierw powstała jako opowieść, a dopiero później gra. Komputer miał być łącznikiem między graczem a magiczną historią, miał pomóc w zidentyfikowaniu się z bohaterką, wczuć się w nastrój budowany przez muzykę oraz niesamowite scenerie i krajobrazy. Ten plan powiódł się w stu procentach. W ciągu dwóch lat powstała przygodówka, która stała się Grą Roku 2002, ale jej producentom ani się śniło robić drugą część. Na szczęście zachwyceni gracze byli wystarczająco namolni, aby scenariusz Syberii II ujrzał światło dzienne.

Kate Walker zmieniła swój status. Już nie jest agentką starającą się odnaleźć Hansa Voralberga, lecz jego akolitką. Teraz będzie wykorzystywać swój spryt i zdolność zjednywania ludzi w służbie mistrza, jako jego współpracowniczka. Prace nad grą idą pełną parą, a pozycja, która powstanie w ich efekcie, już w październiku ma wpaść w pożądliwie wyciągnięte ręce fanów. Tymczasem na sieci pojawiają się próbki w postaci baśniowo pięknych obrazków z przyszłej gry. Ich zimowy koloryt pozwala się domyślać, że wraz z Kate, Oskarem i Hansem będziesz zmierzać do zaginionej krainy mamutów na Dalekiej Północy. Beno”t Sokal potwierdza te przypuszczenia, jednak zazdrośnie strzeże sekretów scenariusza i nie chce nawet zdradzić, czy bohaterowie znajdą choć jednego, malutkiego mamuta! Na szczęście jesienią i tak wszystko wyjdzie na jaw.

Senne miasteczko wraz z jego tajemnicami jest świetnym polem do popisu dla Kate Walker.

Senne miasteczko wraz z jego tajemnicami jest świetnym polem do popisu dla Kate Walker.

Tymczasem zespół techniczny nie jest aż tak dyskretny. Zapowiada cztery nowe lokacje, z których najobszerniejszą będzie miasto Romansbourg. Ma być większe niż znane dotąd Valadilaine i Komkolsgrad, a także pełne złowieszczej tajemniczości. Wznoszący się nad nim majestatyczny, gotycki klasztor stanie się centrum mrocznych i zaskakujących wydarzeń. Ponadto tym razem więcej scen ma się rozgrywać na świeżym powietrzu, oczywiście na tle wspaniałych, śnieżnych krajobrazów.

Kurtyna w górę!

Ludzie z zespołu Microids oficjalnie przyznają się do nerwowego ogryzania paznokci. Zależy im na tym, aby nie zawieść oczekiwań graczy. Wiadomo że fani spodziewają się cudu. Gdy na rynek wchodzi druga część hitu, oczekiwania wzrastają podwójnie: scenariusz i grywalność muszą dorównać przebojowi, a parametry techniczne powinny go zaćmić! Oczywiście tak zwykle wyglądają zapowiedzi wszystkich producentów. Niestety często później recenzenci i opinia publiczna nie zostawiają na nim suchej nitki...

Artystyczne mistrzostwo, z jakim tworzone są wnętrza, pogłębia nostalgiczny nastrój opowieści.

Artystyczne mistrzostwo, z jakim tworzone są wnętrza, pogłębia nostalgiczny nastrój opowieści.

Dotychczasowe doniesienia na temat Syberii II brzmią uspokajająco. Twórcy czynią wszystko, by zachować niepowtarzalny klimat z pierwszej części. Ma być nastrojowo, nostalgicznie i artystycznie. Rzecz jasna, zobaczysz też słynne mechanizmy z dźwigniami i pokrętłami, których używanie daje tyle frajdy! Zagadki logiczne związane z wykorzystaniem maszyn mają występować całymi seriami. Autorzy chcą też unikać wszelkich niepotrzebnych komplikacji, które utrudniały rozgrywkę.

Grafika, jak widać na pierwszych obrazkach, zachowuje swój malarski urok. W Syberii II czeka cię długa wędrówka, więc z każdym kolejnym kilometrem podróży architektura zachodniej Europy będzie zmieniać się w krajobrazy sennych cerkwi i monasterów głębokiej Rosji. Oczywiście nadal zobaczysz delikatną, secesyjną stylizację. Ten styl doda grze swoistego smaku. Ostatecznie, będziesz miał do czynienia z eleganckim, markowym produktem.

W Syberii II zmieni się także grafika. Ma być więcej efektów światła i cienia oraz animacji, które dodadzą życia poszczególnym scenom. Hasło twórców na dziś brzmi zatem: więcej realizmu! Rozbudowana zostanie także interakcja z otoczeniem. Kąt ustawienia kamery ma się zmieniać podczas prowadzenia rozmów, co nada całej historii bardziej filmowego i dynamicznego charakteru.

Kto to wymyślił?

Benoît Sokal, pomysłodawca gier Syberia i Syberia II, urodził się w 1954 roku. Ten słynny autor komiksów przyczynił się do sukcesu takich magazynów, jak A Suivere. Pierwszym kultowym bohaterem wykreowanym przez niego stał się Inspektor Canardo (połączenie Kaczora Donalda z Philipem Marlowem). Seria albumów z jego przygodami została przetłumaczona na ponad 10 języków i odniosła sukces w niemal całej Europie.

Beno”t Sokal był jednym z pierwszych grafików, którzy wpadli na pomysł wykorzystania komputera do kolorowania rysunków. Później zaczął tworzyć grafikę 3D.

Kolejną serię sukcesów zapoczątkował Casterman, wydawca komiksów Sokala, znajdując partnera w firmie Microids. Owa współpraca zaowocowała narodzinami słynnych gier Amerzone i właśnie Syberii.

W 1996 roku Benoît Sokal otrzymał nagrodę specjalną SMENO za całokształt twórczości, a w roku 1999 nagrodę Prox Pixel-INA na międzynarodowym festiwalu IMAGINA za grę pod tytułem Le vieil homme qui n'Écrivait plus (Życie człowieka, który przestał pisać).

Nakręcany pociąg Hansa zatrzyma się, jak zwykle, w samym centrum wydarzeń.

Nakręcany pociąg Hansa zatrzyma się, jak zwykle, w samym centrum wydarzeń.

Skoro o dialogach mowa - tu również spodziewane są ulepszenia. Dotychczas notatnik Kate przewidywał wykorzystanie tematów w ustalonej kolejności. W innych przypadkach Kate często otrzymywała odpowiedzi nawiązujące do pytań, których jeszcze nie zadała. To ma się zmienić, oby na korzyść! Poprawiony system dialogowy zapewni rozmowom większą interaktywność. Kate będzie zadawać dodatkowe pytania i żywiej uczestniczyć w konwersacji. Także osób, do których przyjdzie otworzyć usta, będzie więcej niż w pierwszej części. Nowe czarne charaktery mają mieć karykaturalne, przerysowane twarze.

Twórcy gry zapowiadają, że muzyka, która tak oczarowała graczy, zabrzmi równie dobrze jak w części pierwszej. Jej wysoki poziom i nastrój zostaną zachowane, lecz kompozycje będą zupełnie nowe!

Zgodnie z zasadą: lepsze jest wrogiem dobrego - prosty i sensowny interfejs użytkownika pozostanie niezmieniony. Mam też nadzieję, że polska wersja części drugiej będzie równie świetna, jak pierwszej. Wszak subtelny, wspaniale dobrany głos Kate doskonale korespondował z klimatem gry i polskim odbiorcom na zawsze skojarzył się z uroczą bohaterką.

Kategoryczne oświadczenie twórców, że nie będzie Syberii III już teraz pogrąża fanów w żałobie. Jednak i tu jest maleńkie światełko w tunelu. Być może jest to tunel dla mechanicznego pociągu z Syberii, bo plotka głosi, iż Beno”t Sokal nie zamierza tak całkiem zerwać swego romansu z Kate Walker...

Syberia II

Malwina Kalinowska: Ciekawość mnie zżera, a twórcy gry skąpią informacji! Wszystkie ich wypowiedzi są tak oszczędne, że nie wiadomo, czego się spodziewać. Boję się, że idealna wizja Syberii II, jaką mimo woli tworzę w moim sercu, doprowadzi w końcu do rozczarowania. To tak jak z wymarzonym księciem z bajki, który zamiast słać kwiecie u mych stóp, zasiada z piwem do oglądania meczu...

Gatunek: przygodówka

Premiera: październik 2003

Producent: Microids

Wrażenia: świetne


Zobacz również