Szare na złote

W naszym wzroku jest wielokrotnie więcej receptorów czarno-białych niż miejsc wrażliwych na kolor. Wniosek z tego wyciągnął HP w swojej najnowszej serii atramentowych drukarek fotograficznych. Po wielu latach doskonalenia koloru nadeszła pora na szarości.

Wszystko kręci się wokół nowego pojemnika z tuszem i głowicą drukującą, oznaczonego numerem 59. Żonglerka kałamarzami w drukarkach HP zaczyna być skomplikowana, dlatego parę słów wstępu będzie całkiem na miejscu. DeskJet 5550, drukarki fotograficzne z serii Photosmart 7150, 7350 i opisywane w poprzednim numerze PCWK nowe DeskJety 3650, 5150 i 5652 mają dwa uchwyty na kałamarze. W pierwszym jest albo czarny tusz pigmentowy (wkład 56, K), albo zestaw fotograficzny (58, cmK) a w nim trzy kolory: jasne cyjan (c) i magenta (m) oraz czarny tusz rozpuszczalny w wodzie (lepiej mieszający się z kolorami niż jego pigmentowy odpowiednik z zasobnika nr 56). W obu konfiguracjach w drugim gnieździe jest kałamarz nr 57 (CMY). Używając nabojów 56 i 57, mamy do dyspozycji paletę CMYK, a z pary 58 i 57 - sześciokolorowy zestaw CcMmYK.

3x3=8

W nowych drukarkach fotograficznych dochodzi trzeci uchwyt i trzeci pojemnik. Oprócz nowej fotograficznej czerni, różniącej się składem chemicznym od tego samego koloru w kałamarzu 58, mamy jeszcze dwa tusze szare. Jasny, g, jest używany samodzielnie do 40-procentowego zaczernienia, a razem z ciemnoszarym, G, aż do 70-procentowego. Jeszcze ciemniejsze odcienie uzyskuje się z wymieszania barwy G z zupełnie czarnym, Z. W skład trójkałamarzowego zestawu wchodzą pojemniki 57, 58 i 59. Każdy z nich ma trzy kolory, ale czarny z 58 nie jest używany, więc pozostaje osiem barw podstawowych. W skrócie CcMmYgGZ. Oczywiście można przejść programowo na system sześciokolorowy CcMmYK i wykorzystać czarny z 58 pojemnika.

Siła spokoju

Bezpośrednia korzyść z dodatkowych szarości w palecie jest taka sama, jak z innych jaśniejszych atramentów. Zamiast mozaiki ciemnych piegów i niezabarwionego papieru, mamy prawie jednolite pokrycie, znacznie lepiej wyglądające z bliska. Jednak w wypadku szarego lista bonusów jest dłuższa. Budowa neutralnych szarości, z idealną równowagą składowych z palety CMY, jest wyjątkowo trudna i tradycyjnie uchodzi za jedną z kluczowych prób jakości druku. Tu balans szarości jest realizowany bez najmniejszego wysiłku. Metameryzm, czyli zmiana wyglądu pod wpływem różnego oświetlenia, jest dużo mniejszy, gdy korzysta się z tuszów szarych. Ponadto przejścia między bardziej a mniej nasyconym kolorem (cienie, nierównomierne oświetlenie) mogą być płynniej oddane. A wreszcie - poszerza się gama możliwych do wydrukowania barw o mniej krzykliwe, spokojne odcienie.

Czas na konkret

Poza drukiem ośmiokolorowym w nowych urządzeniach HP jest jeszcze kilka ciekawych rozwiązań usprawniających druk z kart pamięci. Wspomnimy o niektórych, odsyłając do tabelki po informacje o możliwościach poszczególnych modeli.

Najprostszy jest dostępny we wszystkich modelach wybór wszystkich zdjęć, nowych albo tylko wskazanych wcześniej z aparatu cyfrowego (DPOF). Mamy jeszcze dwa bardziej subtelne sposoby sterowania. Każdy zaczyna się od wydruku ponumerowanych miniaturek. Można wykorzystać przyciski pulpitu<?. do wprowadzenia numerów wybranych fotografii (w tabeli: wybór pojedynczych zdjęć) albo zaznaczyć na wydrukowanym formularzu liczbę kopii i rozmiar papieru. W niektórych modelach (7660, 7760, 7960) wybór zostanie odczytany przez skaner wmontowany do drukarki.

Warto dodać, że konstrukcja szarego naboju nie odbiega od pozostałych (58 i 57). Mamy więc tę samą rozdzielczość (4800x1200), tę samą wielkość kropli (4 pl), co w systemie PhotoREt IV. Nie należy się też spodziewać przyspieszenia druku. Wzrosła tylko nieprawdopodobnie liczba barw. Nowość nosi nazwę PhotoREt IV Pro. Czy to wystarczy, żeby dorównać konkurencji, która wybrała zmniejszanie rozmiarów kropli, poinformujemy po testach. (mc)

Informacje HP, tel. (22) 5657700, http://www.hp.pl


Zobacz również