Szerokie pasmo barier

O tempie rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu przede wszystkim decydują (hamują go) czynniki ekonomiczne - uznali uczestnicy spotkania zorganizowanego przez Telekomunikację Polską - "Internet-Perspektywy: Dostęp Szerokopasmowy". Nasz kraj wobec europejskiej średniej pozostaje w tyle o 2-3 lata.

W ostatnim czasie dyskusję o kosztach dostępu do sieci zdominowała sprawa podwyżki stawki VAT z 7 do 22 proc. po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Jak na razie – oprócz kilku deklaracji - nie doczekaliśmy się bardziej konkretnych działań ze strony polskich władz mających na celu powstrzymanie wzrostu cen usług dostępowych. Brak spójnej i długofalowej wizji rozwoju społeczeństwa informacyjnego po stronie rządzących stanowi kolejną przeszkodę.

Podczas spotkania wielokrotnie przywoływano Koreę Południową jako przykład "idealnej" internetowej polityki państwa. Koreańskie Ministerstwo Informacji i Komunikacji planuje do 2010 roku zbudować ogólnokrajową sieć dostępu do Internetu o przepustowości od 50 Mb/s do 100 Mb/s. W Korei Płd. szerokopasmowy dostęp do Internetu posiada 11,3 mln. (na 48 mln mieszkańców), co daje jej pierwsze miejsce w świecie. Z tego względu także przyciąga zagraniczne inwestycje wielkich koncernów m.in. IBM-a czy Intela. W USA do 2008 roku około 70 proc. znajdzie się w zasięgu usług xDSL. Pokrycie całego kraju dostępem typu broadband planuje także British Telecom poprzez zamianę istniejących linii na ADSL. Operator deklaruje, że do 2005 r. podłączy z Siecią każde gospodarstwo domowe na Wyspach.

Przełom w implementacji technologii xDSL nastąpił w 2001 roku. Według raportu firmy Gartner w III kw. br. światowy rynek urządzeń DSL odnotował rekordowy skok. Sprzedaż modemów DSL oraz multiplekserów DSLAM wzrosła odpowiednio o 182 i 135 proc. Prym wiodły oczywiście najbardziej rozwinięte rynki azjatyckie, gdzie ogromną popularnością cieszą się przede wszystkim multimedialne (rozrywkowe) możliwości szerokopasmowego dostępu do Internetu.

Według danych Telekomunikacji Polskiej w chwili obecnej dostęp do usług szerokopasmowych ma 0,1 proc. mieszkańców Polski. Wraz z innymi usługami „szybszego” dostępu (SDI, IDSN) odsetek wynosi 0,39 proc. TPSA prowadzi intensywną kampanię promocyjną usługi Neostrada. Do tej pory operator zanotował 180 tys. użytkowników wraz z korzystającymi z oferty miesięcznego testowania za złotówkę. Spośród testujących co trzeci rezygnuje. "W efekcie kampanii obserwujemy 70-proc. odpływ z usługi dial-up" powiedział Mariusz Gaca, dyrektor pionu multimediów TPSA. Operator podtrzymuje prognozę pozyskania 268 tys. użytkowników Neostrady do końca br. Istniejąca infrastruktura pozwala na podłączenie 700 tys. abonentów.


Zobacz również