Szkodliwy znudzony pracownik

Pracownicy, którzy się nudzą mogą okazać się dla firmy o wiele bardziej szkodliwi niż pracownicy narzekający na nadmiar obowiązków - wynika z raportu Sirota Survey Intelligence.

Aż 22% pracowników narzeka na przepracowanie, a 14% na nudę w pracy. Jednak, co ciekawe, nuda w pracy ma znacznie poważniejsze konsekwencje dla organizacji niż przepracowanie.

Pracownicy, którzy deklarują, że nudzą się w pracy, mają "zbyt mało pracy", często pracują na nieodpowiednich stanowiskach albo mają źle dobrany zakres obowiązków. Ich satysfakcja z pracy jest bardzo niska, nie odnoszą sukcesów i nie są dumni ze swojej pracy. Wypadają gorzej na tle innych zatrudnionych. Mają negatywny wpływ na całą organizację, mogą obniżyć morale i produktywność innych pracowników.

Z kolei przepracowanie może prowadzić do wypalenia zawodowego. Jest to odczucie znacznie częściej deklarowane przez ankietowanych pracowników i także ma negatywne skutki dla pracownika i firmy.

Pracownicy zaczynają czuć się przepracowani średnio między drugim a piątym rokiem pracy w danej firmie - zdarza się to 27% respondentów.

Poczucie przepracowania wiąże się na ogół z brakiem wsparcia ze strony współpracowników oraz z przekonaniem, że jakość pracy obniża się z powodu nadmiaru obowiązków. Osoby przepracowane uważają także, że mają zbyt dużo stresu, żyją w ciągłym napięciu i musiały poświęcić na rzecz pracy swoje życie osobiste.

Natomiast pracownicy, którzy uważają, że mają odpowiednią ilość zadań do wykonania czują się wspierani przez kolegów (59%), ich praca jest dobrej jakości (59%) i odczuwają satysfakcję z wykonywanej pracy (81%), wykorzystują swoje zdolności i umiejętności (74%), czują się ważni dla przedsiębiorstwa (61%).


Zobacz również