Szukajcie, a znajdziecie

Chyba każdy, kto zetknął się z Internetem, korzystał z jakiejś wyszukiwarki. Dla internautów marki Google czy Yahoo! są tak samo rozpoznawalne, jak dla reszty świata Coca-Cola czy McDonald's. Dobrze to świadczy nie tylko o jakości tych serwisów, ale także o dużym zapotrzebowaniu na usługi, które oferują.

Chyba każdy, kto zetknął się z Internetem, korzystał z jakiejś wyszukiwarki. Dla internautów marki Google czy Yahoo! są tak samo rozpoznawalne, jak dla reszty świata Coca-Cola czy McDonald's. Dobrze to świadczy nie tylko o jakości tych serwisów, ale także o dużym zapotrzebowaniu na usługi, które oferują.

Wyszukiwarka to ogromna baza danych, odpowiednio poindeksowana i udostępniająca użytkownikom interfejs, żeby mogli z niej łatwo wyciągać potrzebne informacje. Brzmi to banalnie, ale z uwagi na niewyobrażalną liczbę informacji zapisanych na stronach WWW wcale nie jest proste. Internet podlega nieustannym zmianom, powstają nowe strony, inne się dezaktualizują i są modyfikowane lub usuwane. Ktoś musi wszystko rejestrować - tu właśnie wkraczają skomplikowane mechanizmy przeszukiwania i indeksowania zasobów sieciowych.

Pajączki

Gromadzeniem informacji z sieci WWW na potrzeby wyszukiwarek zajmują się wyspecjalizowane programy-roboty, zwane spiders (pająki) lub crawlers (w wolnym tłumaczeniu - pełzaki). Ich głównym zadaniem jest nieustanne krążenie po Sieci i poszukiwanie nowych lub zaktualizowanych stron. Robot wprowadza do bazy danych wszystkie wyszukiwarki znajdujące się na badanej stronie słowa oraz odnośniki, które wyznaczają mu dalszą drogę wędrówki. Informacje dostarczone przez "pajączka" wyszukiwarka indeksuje i buduje zbiór odnośników. Niekiedy wyspecjalizowane roboty mogą oprócz tekstu zbierać także informacje o innych elementach na stronie, np. obrazkach czy plikach wideo.

Ważne, żeby wyszukiwarka podawała użytkownikowi jak najbardziej trafne odpowiedzi na zadane pytania, a nie losowy zbiór odnośników do stron zawierających szukane wyrazy. Ten właśnie system określania trafności odpowiedzi jest chyba najistotniejszą i najbardziej strzeżoną tajemnicą każdej z firm zajmujących się wyszukiwaniem informacji. Miejsce danej strony w rankingu zależy od oceny, którą jej wystawi wyszukiwarka.

Porównując bazę danych wyszukiwarki do katalogu w bibliotece, za główną różnicę należy uznać to, że jej indeks zawiera nie tylko tytuł każdej strony WWW, ale i każde napisane na niej słowo. Tak skonstruowany biblioteczny katalog zajmowałby pewnie więcej miejsca niż opisywany księgozbiór.

Google - pierwszy gracz na rynku

Serwis Froogle umożliwia łatwe i szybkie porównanie cen wybranych towarów w e-sklepach.

Serwis Froogle umożliwia łatwe i szybkie porównanie cen wybranych towarów w e-sklepach.

Chociaż wyszukiwarek jest wiele, karty rozdaje zaledwie kilku graczy. Wśród nich na czoło wysuwa się właśnie Google. Początkowo był to zaledwie projekt dwóch studentów z uniwersytetu Stanforda, potem Larry Page i Sergey Brin założyli firmę Google. Dziś to najczęściej używana wyszukiwarka internetowa. Oferuje znacznie więcej poza przeszukiwaniem olbrzymiej bazy danych - sprawdza wpisaną frazę i proponuje ewentualną poprawioną, umożliwia porównywanie zmienionej strony z wcześniejszą wersją przechowywaną w bazie czy obejrzenie kopii usuniętej witryny.

Unikatowy system nadawania ważności indeksowanym przez serwis stronom - PageRank - jest sercem całej wyszukiwarki. Najbardziej cenione są strony, do których jest najwięcej odnośników z innych wysoko ocenionych stron. Ważnym elementem jest też umieszczenie witryny w katalogu Open Directory. Algorytm wyszukiwania i uszeregowania jest dość skomplikowany, gdyż łączy technikę wyszukiwania na stronie słów kluczowych z systemem PageRank.

Niewątpliwie serwis Google zasłużył na pierwsze miejsce w rankingach. Jego baza zawiera ogromną liczbę stron WWW, a system określania trafności wyników jest bardzo dobry i z reguły potrzebne informacje znajdują się na pierwszych miejscach listy wyników. Witryna oferuje znacznie więcej: łatwo znajdziesz obrazki, wiadomości z grup dyskusyjnych i najnowsze z różnych dziedzin, informacje o produktach i wiele, wiele innych. Z narzędzi Google warto wspomnieć przynajmniej kilka.

Alerts - korzystając z tej usługi, otrzymujesz pocztą elektroniczną najświeższe informacje ze stron WWW oraz Google News na podany temat. Możesz określić, jak często chcesz otrzymywać e-maile, oraz zawęzić tematy, wpisując zapytanie.

Serwis Google Maps potrafi wyznaczać trasy przejazdu.

Serwis Google Maps potrafi wyznaczać trasy przejazdu.

Answers - gdy wyłuskanie jednej informacji z tysięcy stron przerasta twoje możliwości, eksperci od wyszukiwania, za niewielką opłatą, znajdą dokładnie to, czego szukasz. Zadając pytanie, określasz, ile zapłacisz za odpowiedź, a resztę zostawiasz tym, którzy zrobią to lepiej od ciebie. Z reguły na odpowiedź czeka się nie dłużej niż 24 godziny. Jeżeli informacja zostanie znaleziona, zostaniesz o tym poinformowany e-mailem, a odpowiedź będzie widoczna w witrynie Google Answers. Inni zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać swoje komentarze, zwiększając wartość merytoryczną odpowiedzi.

Catalog - usługa ta pozwala przeglądać katalogi wysyłkowe. Oferta jest bardzo bogata, zawiera ponad 6500 katalogów z różnych dziedzin, od ubrań, poprzez sprzęt komputerowy, po meble. Katalogi dobrze skategoryzowano, a dostęp do nich jest bardzo łatwy. Usługa informuje także o numerze telefonu i stronie internetowej wydawcy katalogu.

Directory - to bardzo obszerny katalog odnośników do stron internetowych, korzystający z projektu Open Directory (http://dmoz.org/about. html). Informacje są kategoryzowane przez międzynarodową grupę ochotników, a dane zawarte w katalogu dostępne nieodpłatnie. Z projektu Open Directory korzystają także inne serwisy, m.in. Netscape Search, AOL Search, Lycos, HotBot i inne.

Froogle - czyli zakupy z Google. Ten zautomatyzowany serwis zbiera informacje z sieci WWW o produktach sprzedawanych online. Można wyszukiwać produkty, wpisując ich nazwy, lub przeglądać drzewo kategorii na stronie Froogle. Po znalezieniu odpowiedniego produktu Froogle od razu połączy cię z witryną, w której dokonasz zakupu. Do określania trafności odpowiedzi zastosowano mechanizm wyszukiwania stron WWW.

Najczęściej wyszukiwane informacje

Jak podaje Google, najbardziej poszukiwane w Sieci były informacje o znanych postaciach show-biznesu. Pierwszą dziesiątkę rozpoczyna Janet Jackson, po niej są m.in. Brad Pitt, Michael Jackson i Angelina Jolie. Britney Spears w ciągu roku spadła w tym rankingu aż o siedem oczek. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych znalazły się także: huragan Katrina (Hurricane Katrina), tsunami, Harry Potter, jak również nowa konsola software'owego giganta Xbox 360. Z zestawienia wypadły za to: chat, games oraz MP3.

Zestawienie najczęściej wyszukiwanych produktów pokazuje obecne trendy w elektronice użytkowej. Listę otwiera, podobnie zresztą, jak w zeszłym roku, iPod - nic dziwnego, bo ten odtwarzacz muzyki jest niezwykle popularny i stał się głównym źródłem dochodów firmy Apple. Co ciekawe zajmuje aż cztery miejsca w rankingu (1. iPod, 4. iPod mini, 8. iPod shuffle, i 10. iPod nano). Dalej na liście znajdują się: kamera cyfrowa, odtwarzacz MP3, PSP (przenośna konsola firmy Sony), laptop oraz Xbox.

Print - wyszukiwanie książek. Usługa ta umożliwia użytkownikom popularnej wyszukiwarki znajdowanie książek zawierających interesujące ich informacje. Na liście wyników pojawia się odnośnik do strony ze szczegółowymi danymi o książce i jej autorze oraz samą książką w elektronicznej postaci, którą można przeglądać strona po stronie. Znajdziesz tam również odsyłacz do miejsca, gdzie można ją kupić. Na razie serwis uwzględnia tylko książki w języku angielskim.

Video - usługa pomagająca wyszukiwać pliki wideo. Oprócz bezpłatnych treści użytkownik ma dostęp do stale powiększającego się zbioru płatnych programów, takich jak seriale telewizyjne, mecze ligi NBA, filmy dokumentalne, teledyski czy nawet prywatne produkcje. Każdy zarejestrowany użytkownik serwisu może udostępnić swój utwór poprzez Google Video. Powinien, oczywiście, mieć do niego prawa i spełnić kilka wymogów technicznych. Ograniczone grono użytkowników może także pobierać opłaty za udostępnione materiały wideo, a Google zapewnia, że udostępni tę usługę wszystkim.

Tu pracuje się nad nowymi usługami Google.

Tu pracuje się nad nowymi usługami Google.

Maps i Local - informacje geograficzne. Serwis umożliwia wyszukiwanie tras przejazdów oraz lokalnych informacji o firmach, restauracjach, kinach itp. znajdujących się w określonym rejonie oraz wskazywanie ich położenia na mapie. Na razie jest dostępny na terenie Stanów Zjednoczonych, Kanady oraz Wysp Brytyjskich. Za jego pomocą można na przykład szybko znaleźć pizzerie na Manhattanie, kina w Belfaście czy drogę przejazdu między Nowym Jorkiem a Detroit. Posługiwanie się mapami jest bardzo proste - do przybliżania oglądanych obszarów służy suwak umieszczony po lewej stronie, natomiast samą mapę przeciąga się myszą lub przesuwa, korzystając z przycisków nad suwakiem. Google rozszerzył też funkcje serwisu o przeglądanie bardzo dobrych cyfrowych zdjęć satelitarnych. Niektóre rejony można powiększyć do tego stopnia, że widać pojedyncze domy i samochody poruszające się po drogach, a dodatkowo pobrać specjalny program, Google Earth, który korzystając z zasobów serwisu, oferuje dużo więcej opcji niż interfejs przeglądarki. Pozwala m.in. przechowywać listę ulubionych miejsc, wyszukiwać różnego rodzaju obiekty, np. restauracje, hotele, lotniska czy szpitale.

Najdziwniejsze pytania

Pomimo że Internet jest kopalnią wiedzy i można w nim znaleźć odpowiedzi na mnóstwo pytań, nawet nietypowych, to inwencja użytkowników jest nieograniczona. Wystarczy spojrzeć na poniższą listę najdziwniejszych pytań, zadanych w roku 2005 wyszukiwarce Google:

  • Jak ułożyć serwetkę w kształt buta elfa?
  • Jaki układ powinien mieć list po francusku?
  • Czy lepsze są jedne długie wakacje raz w roku, czy kilka krótszych?
  • Co wyjątkowego jest w Szwajcarach?
  • Jakie jest obecnie najważniejsze zagadnienie pielęgniarstwa?
  • Czym jest cyfra 4 w liczbie 40052308090?
  • Co słychać? (What is up?)
  • Jak się wabi pies Jamesa Martina?


Zobacz również