TP SA przejmie WP?

TP SA chce przejąć większościowy pakiet udziałów w Wirtualnej Polsce oraz uzyskać kontrolę nad zarządem i radą nadzorczą portalu.

Telekomunikacja Polska poinformowała, że planuje przejęcie większościowego pakietu akcji portalu Wirtualna Polska. Po trwających od kilku miesięcy negocjacjach obie strony ustaliły, że TP SA zostanie inwestorem strategicznym WP i przejmie 50% plus jedną akcję portalu. TP SA zamierza objąć wszystkie akcje nowej emisji oraz nabyć część istniejących akcji WP. Ponadto TP SA chce uzyskać kontrolę nad zarządem i radą nadzorczą WP. Transakcja musi teraz uzyskać aprobatę odpowiednich organów (m.in. Urzędu Antymonopolowego). Zastępca dyrektora departamentu PR w TP SA Michał Potocki stwierdził, że transakcja powinna zostać sfinalizowana przed końcem czerwca. Obecnie trwają negocjacje dotyczące warunków finansowych umowy.

Wspólny komunikat Telekomunikacji Polskiej, Wirtualnej Polski i Prokom Software stwierdza: "Oferowane przez TP SA usługi związane z Internetem, usługi dostępowe i komunikacyjne oraz usługi wymiany danych za pośrednictwem protokołów internetowych w połączeniu z zapewnianymi przez Wirtualną Polskę treściami, usługami gospodarki elektronicznej i innymi usługami świadczonymi za pośrednictwem Internetu zapewnią obu spółkom wzrost przychodów związany z efektem synergii oraz pozwolą na zajęcie wiodącej pozycji na polskim rynku internetowym".

Obecnymi udziałowcami Wirtualnej Polski są Centrum Nowych Technologii (49% akcji), Prokom Internet (40%), Intel (6%), Trans Continental Fund Limited Apsley House (3%.) oraz Dom Maklerski Penetrator (2%). Dotąd nie wiadomo czy i jak zmienią się udziały poszczególnych firm po przejęciu pakietu większościowego przez Telekomunikację Polską SA. Spośród udziałowców WP na pozyskaniu nowego inwestora najbardziej zależało Prokomowi, który już od jakiegoś czasu próbował przekonać do takiej wizji pozostałych akcjonariuszy (głównie CNT). Ta ostatnia spółka nie ukrywała, że obawia się przejęcia kontroli nad portalem przez TP SA.

Według prezesa firmy konsultingowej i-Start Jerzego Kalinowskiego, "związek" TP SA i WP ma wszelkie predyspozycje do odniesienia sukcesu. Jest on przede wszystkim szansą dla Wirtualnej Polski, która miała ostatnio kłopoty z coraz większymi kosztami swojej działalności. Niezwykle zamożny inwestor, jakim jest TP SA, może pozwolić firmie na podniesienie zakresu i poziomu świadczonych usług. Zamożność TP SA ma dla WP szczególne znaczenie w obliczu malejących dochodów z reklamy internetowej i handlu elektronicznego. J. Kalinowski uważa jednak, że współpraca WP i TP SA może nie być tak łatwa jak chciałyby obie spółki. Wynika to z faktu, że WP jest w porównaniu z Telekomunikacją spółką niewielką (ok. 350 pracowników). TP SA zatrudnia natomiast kilkadziesiąt tysięcy osób. Zdaniem J. Kalinowskiego może to spowodować problemy we wzajemnej komunikacji obu firm. Nie ułatwi jej również fakt, że TP SA ciągle znajduje się na etapie przekształcenia z przedsiębiorstwa państwowego na spółkę publiczną. Poza tym niedawno w zarządzie tej największej polskiej firmy nastąpiły bardzo duże zmiany.

Otwarte pozostaje natomiast pytanie, co zrobi TP SA z własną spółką internetową TP Internet i jego "dzieckiem" - Portal.pl. Michał Potocki stwierdził, że TP SA nie zamierza utrzymywać dwóch portali o podobnym charakterze. Niewykluczone że w tej sytuacji najrozsądniejszym wyjściem okaże się połączenie sił Portal.pl i Wirtualnej Polski. Byłby to pierwszy krok w kierunku zapowiadanej przez większość analityków konsolidacji na polskim rynku internetowym.

Specjalista ds. PR w portalu Onet.pl, Magda Maliszewska, poinformowała nas, że zarząd firmy nie udziela w tej chwili żadnych komentarzy dotyczących umowy TP SA i WP. Mariusz Kuziak, PR Manager w portalu Interia.pl uważa natomiast, że połączenie doświadczenia Wirtualnej Polski z potencjałem TP SA może zaowocować stworzeniem portalu mającego szansę na zajęcie wiodącej pozycji na rynku.

WP jest obecnie drugim pod względem udziału w polskim rynku portalem. Według badań OBOP przeprowadzonych w kwietniu br., korzysta z niego 27,7% badanych, a z Onetu - 44,3%.


Zobacz również