Tani GeForce z DirectX 10

NVIDIA kontynuuje dobrą passę, wprowadzając na rynek kolejną kartę graficzną w pełni zgodną z DirectX 10, tym razem model klasy średniej, z procesorem GF 8600 GTS.

Karty NVIDII z procesorami GeForce 8800 GTS i GTS otworzyły drogę produktom zgodnym z DirectX 10 i wprowadziły nową jakość do mikroarchitektury GPU. Znikł podział na jednostki przetwarzania geometrii, pikseli, cieniowania, pojawiły się uniwersalne, zunifikowane jednostki przetwarzania realizujące wszystkie wcześniej wymienione funkcje, a dodatkowo mogące dokonywać obliczeń fizycznych. Model GeForce 8800 GTX dysponuje 128 takimi jednostkami, a także 768 MB pamięci GDDR3, komunikującej się z procesorem za pośrednictwem 384-bitowego interfejsu. Wersja GTS liczy mniej, bo 96 jednostek przetwarzania i w zależności od modelu 640-320 MB pamięci GDDR3 z interfejsem 320-bitowym.

GeForce 8600 - DX10 dla mas

Modele NVIDII z procesorami, o których wspominamy powyżej, zaliczają się do najwydajniejszych. W każdej grze, nawet najnowszej, płynnie wyświetlają grafikę w rozdzielczości 1920x1200 pikseli, a nawet wyższej, i to przy uruchomionych wszelkich funkcjach poprawy jakości obrazu. Warto zauważyć, że to pierwsze w katalogu NVIDII karty obsługujące jednocześnie pełnoekranowe wygładzanie krawędzi (AA) oraz realistyczne efekty oświetlenia (HDR), i to ze 128-bitową precyzją obliczeń zmiennoprzecinkowych. Ich wadą jest cena, wynosząca od 1250 zł za najtańsze GTS 320 MB do ponad 3 tysięcy zł za chłodzone cieczą GTX 768 MB. Brakowało więc modelu, który odpowiadałby potrzebom i możliwościom finansowym klienta masowego. Takie mają być karty z nowym procesorem G86, stosowanym w wersjach GeForce 8600 GTS i GT. W porównaniu do modeli G80 (8800 GTX i GTS) wprowadzono tu liczne cięcia obniżające wydajność, ale i cenę.

GF 8600 GTS- karty z tym procesorem wyposażone są w 32 zunifikowane jednostki przetwarzania oraz 256 MB pamięci pracującej ze 128-bitowym interfejsem. W kartach o standardowym taktowaniu procesor pracuje 675 MHz, natomiast pamięci - z częstotliwością 2000 MHz.

GF 8600 GT - parametry procesora są takie same, jak w wersji GTS, natomiast niższe jest taktowanie: 540 MHz procesora i 1400 MHz pamięci.

GF 8500 GT - na rynku pojawi się także najsłabszy model kart nowej generacji, który ma jedynie 16 zunifikowanych jednostek przetwarzania i 256 MB pamięci, pracującej z częstotliwością 800 MHz (procesor - 450 MHz).

Wszystkie karty wyposażone są w silnik wideo PureVideo HD i obsługują zabezpieczenia HDCP, dlatego nadają się do komputerów pełniących także funkcję odtwarzaczy filmów z dysków Blu-ray czy HD DVD.

Podkręcone GTS w testach

Do redakcyjnych testów pierwsze trafiły fabrycznie "podkręcone" MSI

NX8600GTS-T2D256E-HD-OC oraz ASUS EN8600 GTS, wyposażone w procesor GeForce 8600 GTS. Karty mają niewielkie rozmiary, układ graficzny pracuje akceptowalnie głośno, a złącze SLI pozwala na połączenie każdej z nich z drugą tego samego typu. Wymagane jest podłączenie zewnętrznego zasilania 6-pinowego (modele GT go nie potrzebują). Częstotliwość taktowania procesora i pamięci karty MSI wynosi odpowiednio 720 i 2200 MHz. ASUS jeszcze mocniej podkręcił swój GTS - do 745 i 2290 MHz. Obniżając taktowanie do poziomu obowiązującego w standardowych modelach GTS, dowiedzieliśmy się także, jakiej wydajności można oczekiwać od wersji podstawowych.

Wydajność

Podczas testów jakość wyświetlania grafiki była zadowalająca. Karty zaprezentowały się bardzo dobrze w testach syntetycznych 3DMark05 i 06, lecz raczej słabo w benchmarkach gier. Być może, winne są sterowniki NVIDII, które w momencie testów były w wersji beta nr v158.16, dlatego z ostatecznym werdyktem dotyczącym wydajności wstrzymamy się kilka tygodni i sprawdzimy, jak karty sobie radzą pod kontrolą sterowników w wersji finalnej.


Zobacz również