Targi IFA: wkrótce samochód uprzedzi o korkach i wypadkach

Obecne technologie nie mogą jeszcze zapobiec wszystkim wypadkom. Mimo to, powstał już nowy system, który będzie ostrzegał kierowców przed wypadkami czy korkami czyhającymi na ich drodze.

System składa się z wielu modułów. Jest go GPS, podczerwień i inne rozwiązania analizujące przebieg ruchu drogowego. Prezentacji systemu COOPERS dokonał niemiecki Fraunhofer Institute for Reliability and Microintegration.

Coopers to system współpracy dla bezpieczeństwa drogowego. System współpracy oznacza, że połączono i zintegrowano dane z wielu źródeł. Dane pochodzą z samochodów i z komputera centralnego. Jeśli 20 samochodów hamuje naraz można sądzić, że to wynik korka lub wypadku. Wykorzystywane są także dane z istniejącej infrastruktury. Są to na przykład przydrożne czujniki lub kamery wysyłające informacje o natężeniu ruchu oraz o jego płynności.

Od 2006 roku trwają prace nad systemem. Faza testowa w Europie rozpocznie się we wrześniu 2008. Do roku 2010 Fraunhofer chce wprowadzić COOPERS do użytku publicznego.

To, co widać na monitorze systemu to centrum obsługi COOPERS. Jest na nim mapa Berlina. W chwili filmowania ruch był mały i tylko w kilku miejscach miał on większe natężenie. Wiadomo to dzięki danym z różnych źródeł - od centrum zarządzania ruchem, z czujników na drogach, z kamer i z samochodu. Takie dane są przetwarzane i pozwalają stwierdzić czy mamy do czynienia z wypadkiem lub korkiem. W dalszej kolejności dane kodowane są do nowego standardu dla informacji o ruchu drogowym TPEG i wysyłane poprzez DAB do samochodu.

Jak wspomniano, obecnie technologia ta korzysta z danych z kamer drogowych i innych systemów. Kolejne dane będą pochodzić również z samochodów uczestniczących w ruchu. Pojazd testowy został wyposażony w nadajnik podczerwieni i będzie wysyłał informacje o sobie, takie jak przyspieszanie i hamowanie, do przydrożnych odbiorników. Są one umieszczone przy mostach i innych obiektach. Jeśli wiele samochodów hamuje lub jedzie wolno na autostradzie informacja ta będzie zinterpretowana jako wypadek lub korek. Następnie zostanie przekazana innym samochodom aby poinformować ich kierowców o utrudnieniach w ruchu.

Więcej informacji w materiale wideo.


Zobacz również