Technologie Nissana dla bezpieczeństwa i ekonomii

Samochód testowy Nissana wypełniony jest najnowszą technologią. Ma ona uczynić jazdę bezpieczniejszą. Jest to także nowatorski system unikania uderzeń bocznych.

Czujnik radarowy w tylnym zderzaku wyszukuje pojazdów, które mogą znaleźć się w tzw. martwym punkcie, gdzie kierowca ich nie widzi. Jeśli komputer coś wykryje analizuje obraz wideo by określić położenie samochodu na pasie ruchu oraz wskazania z czujników położenia kierownicy. Dzięki temu wie czy kierowca ma zamiar zmienić pas doprowadzając do kolizji z niewidocznym pojazdem.

System ten jest jednym z czterech technologii tworzących rodzinę Tarczy Bezpieczeństwa Nissana. Niektóre z nich dostępne są już w obecnych modelach producenta. Obecnie nissan udostępnia systemy DCA i LDC. Rozwiązania SDP i BCT chcieliby wprowadzić jak najszybciej aby mieć udział w zmniejszaniu ilości wypadków. BCT to zapobieganie kolizjom przy cofaniu. System szuka obiektów, które zbliżają się i przetną drogę cofającemu pojazdowi. Rozwiązanie wprowadzony będzie jeszcze w tym roku.

Podobny pomysł informacji zwrotnej zastosowano by jazda była bardziej oszczędna. System nazwany "eco-pedal" powiązany jest z komputerem monitorującym obecne zużycie paliwa i wydajność przełożeń skrzyni biegów. Działa on zarówno podczas spokojnej jazdy jak i przyspieszania optymalizując osiągi i spalanie.

Przy włączonym systemie eco-pedal samochód będzie dawał znać jeśli kierowca zacznie jechać nieekonomicznie. Pedał gazu będzie stawał się nieco trudniejszy do naciśnięcia. Podczas normalnego ruszania wszystko jest dobrze. W pewnym momencie pedał gazu zaczyna stawać pewien opór i wtedy można utrzymać stopę w tej pozycji i jechać ekonomicznie. Wskaźnik na desce rozdzielczej mówi, że jedzie się najoszczędniej. Wprowadzenie rozwiązania eco-pedal w samochodach Nissana zapowiedziane jest na przyszły rok.

Więcej w materiale wideo


Zobacz również