Telewizor 3D nie wymagający okularów

Koncern Toshiba zaprezentował na targach CES 2011 prototypowe modele odbiorników 3DTV, nie wymagających od widza zakładania specjalnych okularów.

Pierwsze telewizory autostereoskopowe 3D Toshiby trafiły do sprzedaży w Japonii w grudniu 2010 r. Były to niewielkie odbiorniki o przekątnych 12 (Regza 12GL1) i 20" (Regza 20GL1). Spółka zapewnia jednak, że jest gotowa do wprowadzenia na rynek odbiorników wielkoekranowych, o przekątnych 40" i większych. Zaprezentowane na Consumer Electronics Show 2011 prototypy mają być tego dowodem.

Pokazane przez Toshibę urządzenia charakteryzują się przekątnymi 56 i 65 cali. Wyposażone są w panele LCD podświetlane diodami LED o rozdzielczości 4096 x 2160 pikseli (4k2k). Zastosowano w nich zintegrowany system wizyjny, który jednocześnie wysyła na ekran LCD kilka obrazów o różnej perspektywie (paralaksie) kontrolując i optymalizując emisję światła oraz kierunek prezentacji obrazów tak, aby były widoczne pod szerokim kątem. Producent zapewnia, że nawet poruszając głową w czasie oglądania telewizji nie zauważymy spadku jakości obrazu 3D.

Efekt "no-glasses" osiągnięto dzięki zastosowaniu wydajnych układów obliczeniowych Toshiba CEVO-Engine, mogących wyliczyć aż dziewięć różnych perspektyw każdej klatki obrazu 2D, która przez mózg widza odbierana jest jako obraz trójwymiarowy.

Sascha Lange, kierownik marketingu produktów wideo Toshiba Europe, zapowiada: "W kolejnych miesiącach Toshiba sprawdzi potrzeby europejskich konsumentów i wtedy zostanie podjęta decyzja jakie przekątne ekranu są przez widzów najbardziej pożądane." Konkretne wielkości przekątnych ekranu i szczegóły dotyczące specyfikacji technicznych europejskich modeli telewizorów 3D nie wymagających okularów nie zostały jeszcze zatwierdzone.

Oby tylko ambitnych planów Toshiby nie pokrzyżowały preferencje zakupowe klientów - z badań firmy analitycznej Nielsen wynika, że Amerykanie i Europejczycy nie chcą telewizorów 3D.

Więcej informacji: Toshiba


Zobacz również