Test Urządzenia GPS - Navigon 7110

Urządzenie GPS firmy Navigon oznaczone symbolem 7110 od momentu pojawienia się w redakcji zostało uznane za ciekawostkę wartą bliższemu przyjrzeniu się.

Urządzenie GPS firmy Navigon oznaczone symbolem 7110 od momentu pojawienia się w redakcji zostało uznane za ciekawostkę wartą bliższemu przyjrzeniu się.

Firma istnieje na rynku od 1991 roku ale w Polsce nie zdobyła dotąd powszechnego uznania.

Czy zbierze pochwały w naszych oczach? Czy wyróżnia się czymś charakterystycznym i godnym polecenia pośród tak uznanych marek jak Garmin, Tom-tom czy Sony?

Na te pytania postaramy się Wam odpowiedzieć. Zapraszamy na test nawigacji GPS Navigon 7110.

W pudełku wraz z urządzeniem otrzymujemy:

ładowarkę samochodową

ładowarkę stacjonarną

kartę pamięci z zainstalowanymi mapami

uchwyt na szybę

kabel USB i antenę

pokrowiec

instrukcję obsługi, płytę CD oraz gwarancję

Design urządzenia przykuwa uwagę. Navigon 7110 prezentuje się bardzo elegancko i z pewnością spodoba się wielu użytkownikom. Co prawda czarny błyszczący plastik nasuwał niektórym na myśl skojarzenia z... fortepianem. Ale uznajemy że bliższe będzie zestawienie Navigona z tak chwalonymi za nowoczesne wzornictwo seriami telewizorów LCD takich firm jak Samsung czy LG. Na potwierdzenie naszych obserwacji informujemy, ze lakierowana obudowa NAVIGON-a 7110 zdobyła uznanie jury Międzynarodowych Targów Elektroniki Konsumpcyjnej IFA 2007 otrzymując nagrodę za wzornictwo Red Dot "Najlepszy z najlepszych".

Pierwsze uwagi testujących pojawiły się podczas prób umocowania nawigacji do uchwytu samochodowego. Inne firmy rozwiązały ta czynność w znacznie prostszy sposób - nie trzeba się siłować i tracić zbędnie czasu, szczególnie gdy się spieszymy. Na szczęście jest to chyba jedyna wada tego urządzenia.

Rozmiary i masa Navigona 7110 umożliwiają korzystanie z niego nawet podczas pieszych wycieczek. Poręczność i dobra bateria, w tym wypadku o deklarowanym czasie pracy oscylującym w granicach 4 godzin, pozwalają w pełni cieszyć się jego funkcjonalnością.

Menu prezentuje się bardzo przejrzyście, ekran o przekątnej 4.3 cala jest duży, wyraźny i czytelny - możemy pozwolić sobie na personalizację jego ustawień. Wiemy, że jest to standard w tej klasie urządzeń ale w Navigonie ich zmiana nie sprawiała nam najmniejszych trudności - nawet gdy dotykaliśmy ekranu LCD podczas jazdy samochodem po polskich wertepach...

Wybór pomiędzy widokiem dwu- i trójwymiarowym odbywał się bardzo płynnie, przebieg naszej trasy możemy oglądać również jako klasyczny podgląd mapy.

Wpisywanie adresów również nie sprawiało żadnych problemów. Interesującym udogodnieniem jest funkcja podpowiadania adresów, znana np. internautom używającym wyszukiwarki Mozilla.

Niestety czas potrzebny do włączenia, zalogowania się w sieci i ustalenia pozycji nie należy do najkrótszych. Zaznaczamy jednak, że najgroźniejsza konkurencja również nie zachwycała Nas prędkością i potrafiła się zawieszać. Dobrze ze szybko udało nam się znaleźć guzik reset. Pozostaje się przyzwyczaić albo czekać na kolejne, szybciej działające wersje oprogramowania.

Przemieszczając się w korkach po drogach polskich miast ciężko docenić zalety tzw. Lane Assistant czyli "Asystenta Pasa Ruchu". Navigon 7100 z wyprzedzeniem ostrzega nas o konieczności zmiany pasa, np. podczas zbliżania się do skrzyżowania czyniąc jazdę płynną i bezpieczną. Ale na drogach szybkiego ruchu np. na autostradzie Kraków-Wrocław funkcja może okazać się bardzo przydatna.

Na poprawę bezpieczeństwa i skrócenie czasu podróży wpływa również automatyczny system informacji o korkach zwany TMC. Gdy tylko urządzenie otrzyma komunikat o utrudnieniach na drodze, zaprzęgało do pracy wydajny procesor, próbując znaleźć objazd. Funkcja niebywale przydatna... szkoda ze nie działa w Polsce.

Informowanie o ograniczeniach obowiązujących na drogach, fotoradarach, czy wyświetlanie aktualnej prędkości z jaką przemieszcza się auto to funkcje którym przyjrzeliśmy się bliżej.

Z naszych informacji wynika ze wskazania GPS-u dość znacznie różnią się od tych pokazywanych na zegarach samochodowych. Mając na liczniku auta 120 km/h. GPS pokazuje około 10 km/h. mniej... Potwiedzało się to, gdy porównaliśmy pomiary w różnych samochodach.

Dodatkowym udogodnieniem które Nas bardzo ucieszyło jest wbudowany bluetooth, pozwalający na bezprzewodowe połączenie się GPS-u z telefonem komórkowym.

Skomunikowanie ze sobą tych dwóch urządzeń nie sprawiło najmniejszych problemów, telefon już po chwili nawiązał połączenie z nawigacja firmy Navigon. Zamocowana w samochodzie na szybie możne nam służyć jako zestaw głośnomówiący. Duży plus dla producenta.

Tak wiec pozostaje nam podsumować nasz redakcyjny test.

Urządzenie wzbudziło zainteresowanie i spełniło pokładane w nim oczekiwania.

Podczas całego testu sprawowało się poprawnie. Nie zaskoczyło Nas niczym nowatorskim ale w przyszłości z przyjemnością przyjrzymy się innym propozycjom firmy Navigon. Cena za jaka oferowane jest urządzenie oscyluje w granicach 1700-1800 złotych, przy oferowanej mapie pokrywającej 37 krajów Europy i dodatku w postaci Bluetootha wydaje się propozycja do przemyślenia.

PLUSY urządzenia:

- elegancki design przykuwający uwagę

- duży ekran LCD z prostą obsługą

- wbudowany Bluetooth

MINUSY:

- utrudniony montaż w samochodzie

- chwilowe problemy z działaniem

Dane techniczne:

procesor: Samsung 400 MHz.

pamięć: 256 Flash-ROM/64 MB.

GPS SIRF Star III (mapy 38 krajów Europy na karcie SD 4GB.)

wbudowany zestaw głośnomówiący - bluetooth

system TMC

wymiary 131 x 92 x 23 mm

ciężar 195 g.

akumulator: 1200 mAh. Li-Ion (deklarowane 4,5 h. pracy)

dotykowy LCD 4:3 o przekątnej 4,3", 65,000 colour, 480 x 272 pix.

interface USB 1.1 SD / MMC-card


Zobacz również