'The Sims 2: University' - szczegóły dodatku i wywiad z producentem gry

We wrześniu do rąk graczy trafiła druga odsłona "The Sims" - już niebawem, bo na początku marca, do sklepów zawita pierwszy z linii planowanych przez Electronic Arts dodatków - "The Sims 2 University". Jak się dowiedzieliśmy z rozmowy z producentem gry - Timem LeTourneau - prace nad dodatkiem rozpoczęły się niemal w chwili zakończenia prac nad podstawową wersją gry, a wysłanie simów na uniwersytet planowano jeszcze przy okazji pierwszej części gry. Podczas wizyty producenta w Warszawie mieliśmy okazję wziąć udział w prezentacji gry, zapoznać się podstawowymi nowościami w dodatku i przeprowadzić wywiad. Zapraszamy do lektury!

The Sims 2 University

The Sims 2 University

'The Sims 2: University' jest pierwszym z planowanej przez Electronic Arts linii rozszerzeń. Kolejne z nich znajdują się już w produkcji, na razie jednak EA nie zdradza jeszcze żądnych szczegółów. Premiera 'The Sims 2: University' planowana jest na początek marca 2005 roku. Dzięki dodatkowi gracze będą mogli wysłać swoje nastoletnie simy na Uniwersytet, gdzie mieszkając w akademikach będą uczestniczyć w wykładach i bogatym życiu towarzyskim, jakie kwitnie na terenie kampusu.

Sim idzie na studia

The Sims 2 University

The Sims 2 University

Specjalnie na potrzeby dodatku wprowadzono nową grupę wiekową - dorosłą młodzież - tylko simy znajdujące się w tym przedziale wiekowym będą mogły studiować. Dla starszych simów możliwości dokształcania się są zamknięte. Na studia można dostać się na trzy sposoby - po osiągnięciu stosownego wieku sim może po prostu wyjść z domu i udać się do szkoły (wcześniej dzwoniąc na uczelnię, aby się zapisać). Może też wybrać się na teren sąsiedztwa zajmowanego przez kampus - po dotarciu na jego teren ukaże się interfejs, który pozwoli na wybór stosownego kierunku studiów. Trzecia możliwość to stworzenie nowego sima.

Nowe ścieżki kariery i przedmioty

"The Sims 2: University" otwiera także cztery nowe ścieżki kariery - biologa, specjalisty od show biznesu, specjalisty od zjawisk paranormalnych i artysty. Każda z nich wnosi do gry nowe pragnienia i przedmioty będące nagrodami za spełnianie pragnień na danej ścieżce kariery.

The Sims 2 University

The Sims 2 University

Do najciekawszych z nich należy zaliczyć krowo-roślinę, która daje mleko zawierające energię życiową simów. Wypisując mleko zabijamy sima - nie ma jednak problemu z jego ożywieniem, o ile w pobliżu znajduje się specjalista od zjawisk paranormalnych. Dysponuje on, bowiem "rezuretronometronem", który pozwala na przywracanie zmarłych do życia. Ważne w tym wypadku jest to, aby na jego wskrzeszenie wydać odpowiednią ilość pieniędzy - jeżeli będzie ich za mało, nasz sim może zostać przywrócony do życia jako 'zombie'. Zombie jest prawie normalnym, o niezdrowej cerze, pozbawionym jednak podstawowych potrzeb życiowych simem. Na uwagę zasługuje też zestaw do chirurgii plastycznej, który jest nagrodą na ścieżce specjalisty od showbiznesu. Poza przedmiotami - nagrodami, w grze pojawią się setki nowych przedmiotów, wśród których znajdą się m.in. telefony komórkowe, odtwarzacze MP3, stół bilardowy, mini lodówka i wiele innych.

Rozgrywka

The Sims 2 University

The Sims 2 University

Studiować będzie można na wiele sposobów, nasz sim będzie mógł zostać przykładnym studentem uczęszczającym na wszystkie wykłady i poświęcającym, większość swojego czasu na naukę oraz odrabianie prac domowych. Można również będzie podejść do studiów, z większym dystansem i poświęcać lwią część czasu na 'studenckie przyjemności' i szalone imprezy. Studenci w grze będą mogli również oszukiwać swoich wykładowców. Z przyjemnościami w trakcie trwania studiów trzeba będzie uważać i odpowiednio je dawkować, gdyż tak jak w prawdziwym życiu, aby utrzymać się na uczelni trzeba będzie zaliczać stosowne egzaminy.

The Sims 2 University

The Sims 2 University

Uczelnie będą mieściły się w miasteczkach uniwersyteckich, funkcjonujących jako oddzielne osiedla, a jedno z podstawowych w grze osiedli będzie mogło sąsiadować z kilkoma kampusami. Kampusy będą posiadały wiele interesujących lokacji, w których simostudenci będą mogli spędzać czas. Znajdą się tu m.in. kawiarnie, sklepy, bractwa, biblioteki i wiele innych. Studenci o zdolnościach artystycznych będą mogli wspólnie stworzyć zespół muzyczny i odbywać próby na terenie kampusu - nie będzie można komponować własnych utworów, gdyż w grze zaimplementowano tylko kilka gotowych. W zależności jednak od umiejętności gry na poszczególnych instrumentach i ich doboru, grane utwory będą brzmieć dobrze lub wręcz odwrotnie.

The Sims 2 University

The Sims 2 University

Nasz student będzie mógł zamieszkać na terenie kampusu w pokojach z innymi studentami, lub wynająć mieszkanie poza nim. Miasteczka będzie można swobodnie modyfikować, a nawet tworzyć własne oryginalne lokacje. Ponadto simy na uniwersytetach będą mogły podejmować różnorodne prace,i co ciekawe, będziemy mogli je podglądać podczas wykonywania pozaszkolnych obowiązków. Jeżeli nasz student trafi do Tajnego Stowarzyszenia będzie mógł będzie mógł nawet drukować własne pieniądze, czy włamywać się do sieci uniwersyteckiej, aby poprawić własne stopnie.

Więcej informacji znajdziecie w treści wywiadu.

Poniżej zapis rozmowy przeprowadzonej z Timem LeTourneau, podczas prezentacji gry w Warszawie.

GameStar: Co zdecydowało o tym, że pierwszym dodatkiem do The Sims 2 jest University?

Tim LeTourneau

Tim LeTourneau

Tim LeTourneau: Pomysł na dodatek uniwersytecki, zrodził się jeszcze przy produkcji The Sims. Niestety pierwsza odsłona gry, nie dawała możliwości jego realizacji, bo występowały w niej tylko dwie grupy wiekowe - dzieci i dorośli. Wprowadzenie w The Sims 2,opcji starzenia się simów, otworzyło przed nami nowe możliwości i skwapliwie z nich skorzystaliśmy. Aby móc wprowadzić dodatek uniwersytecki, uzupełniliśmy cykl życiowy simów, o nową grupę wiekową, odpowiednią dla społeczności uniwersyteckiej - dorosłą młodzież.

GS: Kiedy zaczęliście prace nad dodatkiem?

TL: Prace nad The Sims 2: University zaczęliśmy niemal tuż po skończeniu prac nad podstawową wersją gry. Produkcję The Sims 2 sfinalizowaliśmy pod koniec sierpnia 2004r., a prace nad dodatkiem zaczęliśmy na początku września - dodatek University znajduje się już w produkcji około 4 miesięcy.

GS: Ile osób pracowało, przy produkcji dodatku?

TL: Zespół deweloperski pracujący nad "The Sims 2: University", składa się z 60 osób - nie licząc beta testerów. Dla porównania, przy produkcji pełnej wersji "The Sims 2" pracowała ekipa licząca około 120 osób.

GS: Jakie nowości przyniesie ze sobą dodatek University?

TL: Wspominałem wcześniej o wprowadzeniu nowej grupy wiekowej - to najważniejsza zmiana. Ponadto dodatek otwiera także cztery nowe ścieżki kariery - biologa (natural science), artysty, przedstawiciela showbiznesu i specjalisty od zjawisk paranormalnych.

GS: Możesz wymienić najciekawsze nowe przedmioty, jakie wprowadzi dodatek?

TL: Już przy podstawowej wersji gry udowodniliśmy, że do najciekawszych przedmiotów zaliczyć należy te, które są nagrodami za osiągnięcia w ramach poszczególnych ścieżek kariery. To one przecież sprawiają, że gra nabiera rumieńców otwierając nowe oryginalne, niecodzienne, a czasem nawet, szalone możliwości. Dla kariery biologa będzie to krowo-roślina, dzięki której będziemy mogli wyssać z innych simów ich siły życiowe; dla specjalisty o zjawisk paranormalnych będzie to "rezurktronometron", który pozwala na przywracanie zmarłych do życia; artysta otrzyma kamerę filmową, dzięki której będzie mógł kręcić filmy, a specjalista od show showbiznesu otrzyma domowy zestaw do chirurgii plastycznej.

GS: Podczas prezentacji wspominałeś o nowej umiejętności dostępnej w grze, która pozwala wpływać na inne simy. Do czego można je nakłonić? Czy można na przykład zmusić je do robinia czegoś nielegalnego?

TL: Raczej nie, ale można 'zmusić' je do robienia rzeczy, których sami z siebie by nie zrobili. Opcję wpływu można stosować np. do zmuszania simów do żartów z innych mieszkańców kampusa. Można też wykorzystać tę umiejętność strategicznie - sprawić, że posprzątają dom czy odrobią za twojego sima pracę domową. Sim z rozwiniętym współczynnikiem 'wpływu' może nawet skłonić swojego wykładowcę do postawienia mu lepszej oceny.

GS: W USA wielu studentów otrzymuje stypendia sportowe, dzięki którym mają ułatwione życie na studiach. Czy planujecie tego rodzaju opcje w dodatku?

TL: Nie będzie opcji stypendiów sportowych w grze. Sim musi ukończyć studia - tylko od gracza zależy, jak to zrobi. Studia można ukończyć dzięki ciężkiej pracy i solidnej nauce, można też wykorzystując dostępne w grze opcje ułatwić sobie nieco zdobycie wykształcenia. Na przykład, jeśli sim stanie się członkiem "Tajnego Stowarzyszenia", będzie mógł włamać się do sieci uniwersyteckiej i poprawić sobie stopnie - to jednak wiąże się ze sporym ryzykiem, a złapany na gorącym uczynku sim, na pewno nie uniknie konsekwencji. Najlepszym i najbezpieczniejszym sposobem ukończenia uniwersytetu jest oczywiście nauka. Chcąc jednak utrzymać elastyczność świata gry The Sims, postanowiliśmy wprowadzić też inne, uatrakcyjniające rozgrywkę możliwości.

GS: Czy poza 'Tajnym Stowarzyszeniem' planujecie umieszczenie w grze innych? Amerykańskie kampusy roją się przecież od rozmaitych tego typu społeczności?

TL: Nie, dostępne będzie tylko tajne stowarzyszenie. Każdy Sim może jednak tworzyć własne budynki i aranżować je w dowolny sposób. Można, więc zebrać w każdym z nich, osoby zainteresowane jedną konkretną dziedziną tworząc kluby dyskusyjne, szachowe itp. - zależy to wyłącznie od gracza. The Sims jest grą, w której opowiadamy jakąś historię - to gracz decyduje, co chce opowiedzieć, korzystając z narzędzi w niej udostępnionych.

GS: Najgorsza, rzecz, jaką, Twoim zdaniem, może zrobić Sim na studiach?

TL: Oblać oczywiście. (śmiech)

GS: Chodziło mi raczej działania w stosunku do innych simów, uznawane np. za obraźliwe, niemoralne czy nielegalne?

TL: Moim ulubionym sposobem uprzykrzania życia innym simom jest rzucanie balonami wypełnionymi wodą w twarze innych simów. Uwielbiam też okładanie się simsów poduszkami - jest to jeden z najciekawszych sposobów interakcji mieszkańców świata gry. Będzie też wiele innych nowych możliwości i przedmiotów, o których nie wspominałem podczas prezentacji - np. simy będą mogły dostawać telefony komórkowe, odtwarzacze mp3 itp. Tak naprawdę pokazałem dziś tylko niewielką część nowości dostępnych w grze...

GS: Ile czasu Sim będzie przebywał na studiach - jak długo zajmie rozgrywka?

TL: Na studiach simy spędzają 24 simo-dni, więc w zależności od ustawionej szybkości rozgrywki ukończenie dodatku jednym Simem powinno zająć od 7 do 10 godzin.

GS: Czy po ukończeniu jednego kierunku Simy będą mogły powrócić na studia?

TL: Nie, jeśli wybrany Sim ukończy studia, staje się dorosły i nie ma dla niego powrotu.

GS: Jak simy dostają się na studia?

TL: Możliwość studiowania to dodatkowa droga rozwoju naszego Sima - dlatego też musiała być częścią cyklu życiowego. Są trzy sposoby na dostanie się na studia - po osiągnięciu stosownego wieku Sim może po prostu wyjść z domu i udać się do szkoły (wcześniej dzwoniąc na uczelnię, aby się zapisać). Może też wybrać się na teren sąsiedztwa zajmowanego przez kampus - po dotarciu na jego teren ukaże się interfejs, który pozwoli na wybór stosownego kierunku studiów. Trzecia możliwość to stworzenie nowego sima, który po zakończeniu studiów dołączy do dorosłych simów z podstawowej wersji gry.

GS: Podczas prezentacji wspominałeś, że w grze będą dostępne trzy odmienne rodzaje lokacji uniwersyteckich. Czym będą się różnić?

TL: Tylko stylem architektonicznym. Jeden z nich będzie stworzony w środowisku pustynnym, drugi będzie przypominał kampus amerykański, a trzeci europejski. Każdy z nich będzie można oczywiście dowolnie modelować - można będzie też stworzyć własne, oryginalne kampusy.

GS: Które, z wprowadzonych w dodatku nowości uważasz za najbardziej udane? Która z nich najbardziej przypadła Ci do gustu?

TL: Fenomen "The Sims" polega, na tym, że każdy z fanów ceni sobie w niej coś innego. Moim zdaniem sama rozgrywka jest znakomita. Patrząc pod kontem strategicznej rozgrywki, wszystkich detalach, o które trzeba podczas niej zadbać - moim zdaniem, jednym z 'najfajniejszych' nowych obiektów w grze jest mini lodówka. Zajmuje niewiele miejsca, dostarcza pożywienia, a co najważniejsze można na niej stawiać inne przedmioty, co pozwala zaoszczędzić dodatkowe miejsce w ograniczonej przestrzeni życiowej naszych simów. Nie jest to najbardziej niecodzienny przedmiot w grze, ale hard-core' owi gracze uznają go na pewno za jeden z najciekawszych w grze.

GS: Coś jeszcze?

TL: Świetnym przedmiotem jest też stół bilardowy, na którym można rozegrać prawdziwą partię w bilard. Wszystkie przedmioty będące nagrodami w nowych ścieżkach kariery, są również znakomite. Doskonale bawiłem się np. robiąc zdjęcia innym simsom za pomocą aparatu, który jest nagrodą dla artysty. W grze jest tyle, rzeczy, które mogą nam dostarczyć dodatkowej zabawy, że każdy z graczy znajdzie tu jakiś przedmiot, który będzie darzył szczególnym uczuciem. Wyobrażam sobie także sporo zamieszania wśród użytkowników, domowego zestawu do chirurgii plastycznej, kiedy dokonana za jego pomocą operacja się nie powiedzie.

GS: W Polsce podstawowa wersja The Sims przeznaczona sklasyfikowana została jako gra dla dzieci powyżej 7 roku życia. Jak dodatek Univeristy zostanie sklasyfikowany wiekowo?

TL: Nie wiem jak w Europie kategoryzuje się gry wiekowo, ale prawdopodobnie gra będzie przeznaczona dla osób powyżej 12 roku życia. W USA gra przeznaczona jest dla nastolatków. Nie ma w niej bezpośrednio żadnych scen niemoralnych - simy nie piją, nie biorą narkotyków. Niemniej, jeśli chodzi o rozgrywkę jest to bardzo skomplikowana gra i dzieci w pewnym wieku nie są w stanie pojąć jej wszystkich zasad - 7 lat to zdecydowanie za mało. Niemniej gra pozostaje wciąż znakomitą zabawką dla najmłodszych - np. moja córka, mimo młodego wieku, często bawi The Sims 2. Nie prowadzi ona jednak rozgrywki strategicznej, ale korzystając z narzędzi dostępnych w grze bawi się tworzeniem i modyfikacją świata i postaci z gry.

Aktualizacja: 21 stycznia 2005 15:37
The Sims 2 University

The Sims 2 University

Znamy już datę premiery dodatku The Sims 2: Na studiach - gra trafi do naszych sklepów już 25 marca 2005 roku. W naszej galerii znaleźć można również nowe zrzuty ekranowe z gry. Materiał uzupełniliśmy również o dwa zwiastuny filmowe z gry. Zapraszamy do pobierania.


Zobacz również