Toolbar Generator

Wtyczki do przeglądarki internetowej są atrakcyjnym i efektywnym narzędziem zarówno dla internautów, jak firm je oferujących. Nic dziwnego, że narzędzia do ich tworzenia sporo niekiedy kosztują.

Wtyczki do przeglądarki internetowej są atrakcyjnym i efektywnym narzędziem zarówno dla internautów, jak firm je oferujących. Nic dziwnego, że narzędzia do ich tworzenia sporo niekiedy kosztują.

Toolbar Generator, przedmiot naszego warsztatu, został zaprojektowany przez firmę Advanced Emarketing ( http://www.toolbarsoftware.com ). Program służy do tworzenia paska narzędzi-wtyczki do Internet Explorera.

Możliwości programu

Toolbar Generator dostępny jest w wersjach Gold (150 dolarów, choć można go kupić promocyjnie za 97 dolarów) i nieco rozszerzonej Platinum (250 dolarów). Jak widać, mogą sobie na niego pozwolić raczej firmy lub osoby prowadzące komercyjne serwisy. Oczywiście, tworzenie paska narzędzi ma sens tylko wtedy, gdy ruch w serwisie jest duży, a więc wyrażany przynajmniej dziesiątkami lub setkami tysięcy odsłon (page views) w miesiącu. To oczywiste, że łatwy dostęp do rozmaitych elementów serwisu sprzyja zaglądaniu do niego, a tym samym buduje wizerunek firmy i jej serwisu. Poza tym to twórca "narzuca" odsyłacze według własnego uznania.

W opisywanej tutaj wersji Gold można utworzyć: zbiór pogrupowanych w kategorie odsyłaczy do poszczególnych stron serwisu oraz interfejs do wyszukiwarki, narzędzie do blokowania wyskakujących okien pop-up, narzędzia do usuwania cookies i opróżniania folderu Historia w Internet Explorerze oraz interfejs do sieciowego translatora stron. W wersji Platinum dostępne są ponadto funkcje tworzenia reklamowych odsyłaczy.

Wersja testowa Toolbar Generatora nie pozwala kompilować paska. Można go natomiast budować w interfejsie programu, gdzie dostępny jest podgląd ostatecznego efektu. Taka nieskompilowana wersja działa "na sucho", a więc bez rzeczywistych odwołań do Internetu, ale pozwala się dokładnie zorientować, jak będzie wyglądał pasek zainstalowany w przeglądarce.

Pełna wersja komercyjna umożliwia skompilowanie paska i udostępnienie go w witrynie. Co istotne, wystarczy, że osoba instalująca pasek raz go pobierze, natomiast wszelkie zmiany będą od tej pory umieszczane w specjalnym pliku konfiguracyjnym CFG na serwerze. Pasek będzie je stamtąd pobierał automatycznie po uruchomieniu przeglądarki. To bardzo ważne, gdyż ma on około 1,6 MB objętości, natomiast plik konfiguracyjny rzadko przekracza 100 KB. Taka stała aktualizacja w tle pozwala twórcy dokonywać zmian bez zmuszania gości witryny do troski o aktualność paska. Można go swobodnie modelować, a wszelkie zmiany będą automatycznie pobierane przez przeglądarki czytelników.

Interfejs programu

W momencie uruchamiania program musi się połączyć z bazą danych na serwerze Advanced Emarketing, gdzie prawdopodobnie sprawdzana jest legalność użytkowania, a na pewno aktualność wersji programu. Jeśli pojawiają się jakieś aktualizacje, program automatycznie je pobiera.

Toolbar Generator jest kreatorem zawierającym dziewięć kolejnych kart, na których tworzy się elementy paska. Nie ma klasycznego pliku pomocy, natomiast dostępna jest pomoc Video Help - kliknięcie przycisku powoduje wyświetlenie specjalnego okna i pobranie z Internetu prezentacji w formacie Flash, ilustrującej dany etap budowania paska.

Technika budowania paska narzędzi

Polecenie File | Save służy do zapisywania pliku z definicją (TBS) na dysku. Nie zapominaj o regularnym jej zapisywaniu.

Prześledźmy teraz kolejne etapy tworzenia paska.

Rys. 1

Rys. 1

Toolbar Name - nazwa paska (rys. 1).

Nazwa będzie widoczna w instalatorze oraz w przeglądarce (Widok - Paski narzędzi) i na liście zainstalowanych w systemie programów. Jest tam również program deinstalacyjny.

Add Logo - logo firmy.

Jako pierwszy element wstaw swoje logo (Picture) lub nazwę (Text). Logo może być ikona o wielkości do 24x40 pikseli - kilka znajdziesz w katalogu programu. W pole Logo link wstaw adres internetowy swojej witryny - kliknięcie logo w przeglądarce spowoduje przejście do witryny. Dodatkowo w polu Logo Mouse-over Image możesz umieścić inną ikonę, która zamieni domyślną, gdy mysz zostanie przesunięta nad logo. Kliknij przycisk Apply, aby zobaczyć wprowadzone zmiany - pamiętaj, że każda zmiana definicji musi być uaktywniona tym przyciskiem.

Search Button - przycisk wyszukiwarki (rys. 2).

Jeśli na swojej stronie masz wyszukiwarkę, w polu Search URL podaj jej adres, w przeciwnym wypadku podaj adres jakiejś sieciowej wyszukiwarki, np. Google - http://www.google.com/search?q=[SEARCHTEXT. W pole Search button caption wpisz nagłówek przycisku, np. "Szukaj w Google".

Auto Update - samoczynna aktualizacja (rys. 3).

To bardzo ważny moment. Gdy użytkownik pobierze już twój pasek narzędzi, wszelkie zmiany zawartości będzie można rejestrować w niewielkim pliku konfiguracyjnym CFG, umieszczanym na serwerze. W pole Update File URL wpisz adres tego pliku. Możesz też ustalić rytm sprawdzania przez pasek, czy na serwerze pojawiła się zaktualizowana wersja pliku konfiguracyjnego, np. co 10 minut.

Add/Remove Buttons - dodawanie/usuwanie przycisków (rys. 4).

Strzałkami ustal docelową liczbę głównych przycisków paska, np. pięć. Dopiero potem możesz zdefiniować ich zawartość. Zastanów się dobrze nad układem (zaprojektuj go na kartce), gdyż późniejsze przenoszenie przycisków jest wyjątkowo niewygodne!

Edit Buttons - edycja treści przycisków (rys. 5).

W tym miejscu możesz zdefiniować zawartość przycisków. Jak już wiemy, założona liczba, podana na 5. etapie, określa liczbę głównych przycisków na pasku. Przewijana lista (Click the number to the right) pozwala przemieszczać się między definicjami tych przycisków. W polu Drop down menu definiujesz odsyłacze do przycisków widocznych po rozwinięciu przycisku głównego (patrz ramka). Z kolei pole What should this button say? służy do podania nagłówka przycisku. Aby kontrolować aktualny wygląd paska, po zmianie klikaj przycisk Apply.


Zobacz również