Touchless

W witrynie Office Labs udostępniono prototyp pod nazwą Touchless. Nowy projekt Microsoftu wnosi nowe podejście do interakcji z komputerem, umożliwiając dotykanie bez... dotyku.

W witrynie Office Labs udostępniono prototyp pod nazwą Touchless. Nowy projekt Microsoftu wnosi nowe podejście do interakcji z komputerem, umożliwiając dotykanie bez... dotyku.

Touchless

Informacje: http://www.officelabs.com/projects/touchless/Pages/default.aspx Cena: bezpłatny

Touchless jest projektem autorstwa Mike'a Wassermana z zespołu Office Graphics. Prototyp wydany został na zasadach open source, w ramach licencji Microsoft Public License. Autor wyjaśnia, iż taki krok zwiększy szanse rozwoju Touchless, gdyż nakłady ze strony Office Labs na rozwój programu są zbyt małe.

Touchless pozwala na interakcję z komputerem bez dotykania ekranu, podobnie jak ma to miejsce w wypadku komputera dotykowego Microsoft Surface. Sterowanie odbywa się jedynie za pomocą znacznika, którego ruch rejestrowany jest przez kamerę, a z użyciem specjalnych algorytmów obliczających położenie program wykonuje ruch elementu na monitorze. Projekt udostępniono w postaci dema, które po uruchomieniu pozwala przetestować możliwości technologii, oraz pakietu SDK (Software Development Kit) dla osób, które chcą tworzyć własne aplikacje oparte na prototypie Wassermana.

Touchless

Touchless

Demo Touchless pobrać można z witryny CodePlex, utworzonej przez Microsoft w celu hostowania aplikacji open source, pod adresem http://www.codeplex.com/touchless/Release/ProjectReleases.aspx?ReleaseId=17986 . Potrzebujemy jedynie jeszcze kamery internetowej, zgodnej z bibliotekami DirectX 9 oraz kolorowego znacznika. Projekt uruchomić można pod kontrolą systemów operacyjnych Windows XP oraz Vista. Po pobraniu i wypakowaniu archiwum uruchamiamy plik TouchlessDemo.exe. Użytkownik może zobaczyć Touchless w akcji w postaci czterech różnych wersji demo aplikacji. Pierwszym jest Snake, w którym sterujemy ruchem węża przy użyciu jednego znacznika. Kolejne - Defender, jest grą dla maksymalnie czterech osób polegającą na odbijaniu piłki. Map pozwala, z wykorzystaniem dwóch znaczników, obracać, przesuwać lub przybliżać mapy. Ostatnie demo to Draw, gdzie wykorzystujemy marker do rysowania. Wspomniane przykłady, udostępnione w Office Labs pokazują tylko namiastkę możliwości, które oferuje Touchless.

Pakiet SDK dla deweloperów udostępniony razem z oprogramowaniem demonstracyjnym umożliwia tworzenie aplikacji opartych na platformie .NET 3.0 lub nowszej, bezpośrednio w środowisku Visual Studio, także darmowym Express Edition. Szczegółowe informacje znaleźć można w pliku Touchless.rtf oraz prezentacji udostępnionej w witrynie CodePlex, w której przedstawiono, krok po kroku, proces tworzenia aplikacji do rysowania.

Według informacji podanych w witrynie Touchless, Microsoft nie ma obecnie żadnych planów związanych z integracją prototypu w innych produktach. Warto wspomnieć, iż Touchless został określony mianem najbardziej innowacyjnego projektu w Office Labs.

Plusy:

  • innowacyjny sposób interakcji z komputerem
  • bezpłatna licencja Ms-PL
  • API do tworzenia własnych projektów
  • wolny kod źródłowy

Minusy:

  • współpraca jedynie z systemami Windows

Ocena: 8/10

Podsumowanie: Projekt Touchless jest nowatorskim narzędziem do interakcji z komputerem.


Zobacz również