Trójwymiarowe animacje i modele

Aby zwrócić uwagę wielu osób, grafika trójwymiarowa musi naprawdę zapierać dech w piersiach. To samo dotyczy narzędzi do jej tworzenia. digit porównuje sześć najlepszych pakietów do animacji i modelowania trójwymiarowego.

Aby zwrócić uwagę wielu osób, grafika trójwymiarowa musi naprawdę zapierać dech w piersiach. To samo dotyczy narzędzi do jej tworzenia. digit porównuje sześć najlepszych pakietów do animacji i modelowania trójwymiarowego.

Przez lata w branży animacji i modelowania trójwymiarowego dominował pakiet 3D Studio Max i choć dziś wciąż jest wielu zagorzałych zwolenników tego programu, zauważa się odwrót od niego w stronę najwyraźniej niepokonanego pakietu Maya.

Choć do modelowania można wykorzystać niemal dowolny program 3D oparty na wielokątach, niektóre nadają się do tego celu lepiej niż inne. Ponieważ komputery i konsole stają się coraz szybsze, coraz mniejsze będą ograniczenia liczby wielokątów. Animacje będą coraz bardziej interaktywne i będą wyglądały realistycznie niczym filmy, więc idealny system do ich tworzenia powinien łączyć funkcje dobrego edytora z pełnym zestawem narzędzi do efektów filmowych i animacji. Sygnałem szybkich zmian są choćby karty graficzne, takie jak nowa GeForce 3, która w czasie rzeczywistym potrafi renderować postaci w wysokiej rozdzielczości i dawać efekty oraz obraz profesjonalnej jakości.

W tym podsumowaniu przyjrzymy się najlepszym programom do modelowania trójwymiarowego i animacji i sprawdzimy, czy nadają się do animacji trójwymiarowej.

Maya 3.0

Maya wyświetla na bieżąco liczbę wielokątów wykorzystanych w danej scenie. W ten sposób łatwiej nad nimi zapanować.

Maya wyświetla na bieżąco liczbę wielokątów wykorzystanych w danej scenie. W ten sposób łatwiej nad nimi zapanować.

Maya istnieje w trzech wersjach: Complete, Unlimited i Builder. Wersja Complete to wersja podstawowa, zawierająca zaawansowane narzędzia do animacji, modelowania wielokątowego i NURBS oraz wyrafinowane funkcje renderingu. W wersji Unlimited mamy dodatkowo tkaniny, futra i powierzchnie dzielone. Wersja Builder - najbardziej nas interesująca - to okrojona wersja opracowana specjalnie z myślą o twórcach gier. Brakuje w niej renderingu i modelowania NURBS, ale jest narzędzie do tworzenia układów z dwóch kości z kinematyką odwrotną (IK), idealnych do postaci w grach komputerowych (dostępny jest kod źródłowy, który można umieścić w systemie gry). Jak można się spodziewać, wersja Builder jest też znacznie tańsza od pełnej. Wyceniona poniżej 2 tys. funtów stanowi doskonałą okazję. Zawiera pełny zestaw narzędzi do modelowania i teksturowania wielokątowego znanych z wersji Complete, w tym edycja UV i malowanie trójwymiarowe. Wielokrotne tekstury i oświetlenie (łącznie z cieniami) można "wypalać" w mapie tekstur UV danego obiektu. W ten sposób bez większego wysiłku otrzymamy bogate efekty i sceny.

W wersji 3.0 pakietu programistom najbardziej podoba się język skryptów MEL (Maya Embedded Language). MEL pozwala tworzyć własne elementy interfejsu użytkownika, tak by łatwiej było projektować wielopoziomowe gry. Zapewnia też pełen dostęp do API (Application Program Interface) pakietu Maya.

Maya jest też bogata pod względem artystycznym. Interfejs można dowolnie dostosowywać i obsługuje się go bez trudu. Maya Complete zawiera bardziej wyrafinowane narzędzia do kinematyki odwrotnej, w tym IK Spline, idealne do animowania postaci o skomplikowanym szkielecie. Bez trudu można nałożyć skórę na szkielet, zaś edycja wagi stawów może odbywać się wizualnie, poprzez malowanie po powierzchni obiektu.

Interfejs do malowania - o nazwie Artisan - ma znacznie więcej funkcji. Można malować wybrane obiekty i elementy, rzeźbić powierzchnie niczym glinę (ta funkcja dostępna jest też w wersji builder) i używać efektów specjalnych.

Narzędzia do wielokątów są dobre, a dzięki Historii budowania można sięgnąć do dowolnego kroku wstecz i dokonać zmian. W ten sposób można tworzyć wiele wersji jednego modelu, a w efekcie powstaną różne postaci w grze.

Podobnie jak XSI, Maya zawiera narzędzia do animacji nielinearnej - rzecz ogromnie przydatna podczas tworzenia gier. Można budować bibliotekę fragmentów animacji, które wykorzysta ponownie cała grupa animatorów. Maya to wyjątkowy pakiet, który oferuje producentom gier wiele poziomów cen, zależnych od wyrafinowania funkcji. Wersja builder może zostać wykorzystana do tworzenia poziomów i tła, budowania postaci i do prostej animacji. Wersję pełną i nieograniczoną można zastosować do bardziej skomplikowanych zadań i oczywiście do tworzenia pełnych sekwencji wideo. Być może nie jest to program tani, ale dla większości z nas nie będzie potrzebne żadne inne narzędzie do animacji poza Mayą.


Zobacz również