Trójwymiarowe obiekty w cieniu

Cyfrowe techniki są szczególnie przydatne, gdy trzeba wygenerować cień rzucany przez obiekt lub gdy on sam powinien znaleźć się w cieniu.

Cyfrowe techniki są szczególnie przydatne, gdy trzeba wygenerować cień rzucany przez obiekt lub gdy on sam powinien znaleźć się w cieniu.

Cieniowanie jest odwrotną czynnościądo rozświetlania obiektu. Trzeba o tym pamiętać i być konsekwentnym podczas wprowadzania cyfrowych zmian.

Na przykład jeśli wymieniamy całe tło,to konieczne jest odtworzenie cienia fotografowanego obiektu, żeby wyglądał on naturalnie. Można powiedzieć, że cieniowanie to nie lada sztuka i cała specjalizacja w cyfrowej fotografii. Istnieje jednak mnóstwo narzędzi, które pomagają łatwo i efektywnie zachować cienie w odpowiednich miejscach.

Cyfrowe techniki mogą być stosowanedo większości możliwych ustawień martwej natury. Zasadą jest stworzenie kopii obiektu, przetworzenie jej na kolor czarny lub szary, rozmycie i wsunięcie pod obiekt.

Szybki przewodnik po cieniach i odbiciach

Szybki przewodnik po cieniach i odbiciach

Pamiętać należy o trzech rzeczach: kierunku światła (cień musi padać naprzeciwlegle), skupieniu światła(im bardziej rozproszone, tym bardziej miękkie powinny być krawędzie cienia)oraz wysokości obiektu nad powierzchnią,na której stoi (im niższy, tym cieńpowinien być krótszy i gęstszy).

Większość z tych rzeczy jest intuicyjnai bazuje tylko na bystrej obserwacji.

Gdy mamy do czynienia z wysokim obiektem, a światło jest słabe, cień będzie dość długi, więc niezbędny jest kolejny parametr- perspektywa. Podczas tworzenia cieniaprzez wypełnienie szarym kolorem konturów cieniowanego obiektu trzeba użyć jednegoze zniekształcających narzędzi do rozciągnięcia cienia i zwężenia jego szerokości na końcu. Można też posłużyć się odpowiednimplug-inem lub oddzielnym programem,który wykona te rzeczy automatycznie,np. funkcji Perspective Shadow w programie Eye Candy firmy Alien Skin.

Bez względu na wykonaną czynność,ważne jest, by cień wyglądał naturalnie,a nie był tylko perfekcyjnie wyliczony.Czasami trzeba wprowadzić odbicia,kiedy obiekt jest przenoszony z jednego tłado drugiego. Jakość tych odbić powinna w dużej mierze zależeć od nowego tła.

Tu najważniejsze jest skopiowanieobiektu, obrócenie go pionowoi wstawienie jako przezroczystego. Tekstura tła i kąt widzenia uzyskają odpowiedni efekt,a dla otrzymania jego realistycznego wyglądu będzie prawdopodobnie konieczne zastosowanie funkcji zniekształcania.

1ab Cienie ręcznie kontrolowane

Na zegarze ułożonym na krajobrazie cienie zostały dodane z wykorzystaniem narzędzia nachylenia. Ograniczono jedo miejsca wytyczonego przez promienie słoneczne.

1a

1a

1b

1b

Cienie w perspektywie

2 Niesatysfakcjonujący cień

To zdjęcie solidnej zapalniczki stołowej firmy Dunhill i jej kieszonkowej wersji (obie o ostrych krawędziach) ma jedną wadę - niezgrabny cień w podstawie. Przydałby się dłuższy i bardziej ostry cień, który wyglądałby przyjemniej.

2ab Cieniowy plug-in

Z pomocą przychodzi twórca cieni - program Eye Candy. Po zaznaczeniu obiektu wybrana jest funkcja długiego cienia, przedstawionego we właściwej postaci. Ustawiona zostaje także nieprzezroczystość i stopień rozproszenia.

2a

2a

2b

2b

3 Dłuższy cień

Eksperymentując z kątem cienia, zdecydowano, że dłuższy i cięższy cień, skierowany bardziej w prawą stronę,da lepszą kompozycję obrazu,ale wówczas będzie potrzebnedodanie cienia do mniejszejzapalniczki, który będzie padałna zapalniczkęwiększą.

3

3

4 Wykańczanie pracy

Filtr z cieniem jest ustawiony, jak poprzednio, na kontur zapalniczki.Dla obu zapalniczek są wykonane inne cienie i inna była praca nad nimiw Photoshopie.Trzeba było między innymi jeden z nich ustawić poziomo, a drugi pionowo.

4

4


Zobacz również