Twarde dyski IDE a praca ciągła

Coraz częściej twarde dyski IDE pracują w serwerach i komputerach na stanowiskach roboczych przez 24 godziny na dobę. Jednak nie były konstruowane z myślą o ciągłej pracy. Różnica w cenie między dyskami IDE a SCSI o takiej samej pojemności pozostaje od lat niezmieniona.

Coraz częściej twarde dyski IDE pracują w serwerach i komputerach na stanowiskach roboczych przez 24 godziny na dobę. Jednak nie były konstruowane z myślą o ciągłej pracy. Różnica w cenie między dyskami IDE a SCSI o takiej samej pojemności pozostaje od lat niezmieniona.

Twardy dysk SCSI może być nawet czterokrotnie droższy od porównywalnego dysku IDE. Dyski SCSI to wprawdzie ciągle jeszcze najszybsze napędy, ale w wypadku wielu serwerów w zupełności wystarcza wydajność dysków IDE. Dlatego trudno się dziwić, że tanie dyski IDE szturmem zdobywają segment serwerów. Po co kupować drogi dysk SCSI, skoro nie jest potrzebna najwyższa wydajność? Czy tylko dlatego, że MTBF dysków SCSI rzędu miliona godzin oznacza większe bezpieczeństwo, niż MTBF dysków IDE rzędu pół miliona godzin? Jeżeli przeliczymy te wartości, okaże się, że stoimy przed wyborem: 114 lat kontra 54 lata bezawaryjnej pracy.

Producenci twardych dysków nie podają w dokumentacji technicznej ani w materiałach reklamowych, jak obliczają tak nieprawdopodobnie wysokie standardy niezawodności. Chętnie przemilcza się, że dyski IDE, w przeciwieństwie do SCSI, nie są projektowane do pracy ciągłej i zastosowane w taki sposób mogą znacznie szybciej ulec awarii.

IDE w stresie - Bardzo wielu sposód naszych czytelników każe pracować dyskom IDE przez okrągłą dobę. 12 procent miało już do czynienia z awarią dysku.

IDE w stresie - Bardzo wielu sposód naszych czytelników każe pracować dyskom IDE przez okrągłą dobę. 12 procent miało już do czynienia z awarią dysku.

Zainteresowanie wzbudziła zatem informacja podana w dokumentacji technicznej przez IBM, że zalecany czas eksploatacji twardego dysku IDE Deskstar 120GXP wynosi 333 godziny miesięcznie. W końcu miesiąc ma 732 godziny. Publikacja tej informacji była jednak częściowo wymuszona przez okoliczności. Na początku 2001 roku sporo szumu spowodowały liczne awarie Deskstar 75GXP, poprzednika modelu Deskstar 120GXP.

1. Ankieta - napędy IDE a praca ciągła

Jak ważne jest poinformowanie użytkowników o możliwych zagrożeniach wynikających z eksploatacji w ruchu ciągłym dysków IDE, pokazuje nasza ankieta. Zapytaliśmy czytelników, czy i gdzie używają napędów IDE w ruchu ciągłym i czy zdarzają się awarie.

Z ponad 1000 ankietowanych 54 procent zmusza dyski IDE do pracy przez całą dobę, 27 procent używa ich w serwerach pracujących non stop. Ogółem 12 procent miało już do czynienia z awarią napędu, a z tej liczby trzy procent od czasu awarii zrezygnowało z nieprzerwanej eksploatacji dysków. Dla porównania: 26 procent ankietowanych nie przekracza 8 godzin pracy dziennie.

2. Feralna seria - IBM Deskstar 75GXP

W danych technicznych napędu Deskstar 120GXP znalazło się zalecenie ograniczenia czasu pracy do 333 godzin miesięcznie (ostatni wiersz w tabelce).

W danych technicznych napędu Deskstar 120GXP znalazło się zalecenie ograniczenia czasu pracy do 333 godzin miesięcznie (ostatni wiersz w tabelce).

Początek dyskusji o zawodności napędów IDE dały dyski z serii 75GXP firmy IBM na początku 2001 roku. Wielu użytkowników skarżyło się na zadziwiająco częstą awaryjność tych napędów. Próbowano to wyjaśniać na wiele sposobów: od problemów produkcyjnych, przez rozkładającą się warstwę magnetyczną, po przegrzanie i uszkodzenie na skutek ciągłej pracy. IBM odmówił redakcji oficjalnego komentarza na temat pechowej serii Deskstar 75GXP. Ograniczył się do stwierdzenia, że w wielu przypadkach nie było to w rzeczywistości uszkodzenie dysku lub że problemy leżały po stronie systemu. W kontekście tych ostatnich mówi się często o błędzie zapisu pamięci cache w chwili zamykania systemu Windows 98/Me. Dysk ma wówczas zapisywać niewłaściwe sektory, co prowadzi do utraty danych.

3. Pozew przeciwko IBM

Wstrzemięźliwość IBM w kwestii dysków Deskstar 75GXP ma od października 2001 jeszcze jeden powód. W Kalifornii osoby prywatne wystąpiły z pozwami przeciwko tej firmie, twierdząc, że IBM nierzetelnie reklamuje napędy Deskstar 75GXP jako niezawodne, podczas gdy na skutek błędów konstrukcyjnych lub wad produkcyjnych powodują one nieuchronnie utratę danych i programów.

Jeden z klientów kupił dwa dyski Deskstar 75GXP i oba uległy awarii - po serii klekoczących bądź zgrzytliwych odgłosów zakończyły żywot. Powód domaga się nie tylko zwrotu kosztów zakupu, ale i odszkodowania za utracone dane. W czerwcu 2002 IBM odmówił naszej redakcji informacji, w jakim stadium znajduje się spór.

4. IBM i zamieszanie wokół 333 godzin

Czas pracy - jeżeli dysk pracuje zamiast 2400 godzin rocznie non stop 7680 godzin, prawdopodobieństwo awarii wzrasta o współczynnik 1,8.

Czas pracy - jeżeli dysk pracuje zamiast 2400 godzin rocznie non stop 7680 godzin, prawdopodobieństwo awarii wzrasta o współczynnik 1,8.

To, że dyski IDE w żadnym razie nie są maratończykami, lecz nadają się raczej do pracy etapowej, IBM udokumentował pod koniec 2001 roku, przedstawiając napęd Deskstar 120GXP. Nie dlatego, że dysk był szczególnie podatny na awarie. Materiału do dyskusji dostarczyła krótka - opublikowana po raz pierwszy - informacja w dokumentacji technicznej napędu Deskstar 120GXP. Obok "zaprojektowany do ochrony danych użytkownika" można tam przeczytać również "zalecany czas eksploatacji - 333 godziny miesięcznie". W przeliczeniu jest to 11 godzin dziennie.

Nieżyczliwi twierdzą, że IBM chce się w ten sposób zabezpieczyć po wpadce z napędami 75GXP. To mógłby być powód, jednak w gruncie rzeczy IBM postępuje po prostu uczciwie. Zalecając eksploatację przez 333 godziny miesięcznie, ujawnia to, co inni producenci napędów chętnie przemilczają - dyski IDE nie nadają się do pracy ciągłej.

Wspomniane 333 godziny pracy miesięcznie odzwierciedlają, według IBM, typowe zastosowanie napędu IDE w komputerze biurkowym. W ujęciu statystycznym to może prawda, jednak takie stwierdzenie budzi zaniepokojenie użytkowników. Co się stanie, jeżeli Deskstar 120GXP będzie pracował dzień i noc całymi miesiącami?

Obciążenie - jeżeli spada średnnie obciążenie (liczba odwołań), zwiększa się niezawodność, szczególnie w przypadku napędów wielotalerzowych.

Obciążenie - jeżeli spada średnnie obciążenie (liczba odwołań), zwiększa się niezawodność, szczególnie w przypadku napędów wielotalerzowych.

Jak poinformował nas IBM, napęd można eksploatować bezpiecznie również w ruchu ciągłym. Problem polega na tym, że ryzyko awarii wzrasta proporcjonalnie do czasu pracy napędu. Jeżeli jest eksploatowany dłużej niż 333 godziny w miesiącu, nie należy od razu zakładać - według IBM - że w krótkim czasie dojdzie do awarii.

W międzyczasie producent usunął informację o zalecanym czasie pracy ze specyfikacji napędu Deskstar 120GXP. "Publikując informację o zalecanym czasie eksploatacji w skali miesiąca wywołano nieuzasadnione zaniepokojenie" - powiedział redakcji Uwe Kemmer z IBM Technology Group. Nasuwa się pytanie, czy usunięcie jednego wiersza ze specyfikacji uodporniło dysk na awarie.

5. Niejasne informacje producentów

Podczas targów CeBIT 2002 redakcja zadała producentom twardych dysków pytanie: "Co sądzicie o zaleceniu IBM dotyczącym 333 godzin?". Reakcją większości rzeczników prasowych był uśmiech. Jednoznaczna odpowiedź brzmiała: "Nasze napędy pracują niezawodnie również w ruchu ciągłym".

Okazuje się jednak, że nie tylko IBM zaleca eksploatację napędów IDE przez określoną liczbę godzin w miesiącu. Również inni producenci przyjmują wartość "power on hours" (POH - godziny pracy) jako podstawę obliczania współczynnika niezawodności napędów. Seagate i Western Digital przewidują dla swoich dysków godziny ciszy nocnej. Konstrukcja i podzespoły są, według nich, projektowane z uwzględnieniem takiego cyklu pracy. W danych technicznych napędów IDE brak jednak informacji na ten temat.


Zobacz również