Tylko u nas: Intel Penryn vs Core 2 Extreme

Jako jedyni w Polsce przeprowadziliśmy pierwsze, wstępne testy procesorów nowej generacji Intela, które trafią do sklepów jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Sprawdzaliśmy prototyp dwu- i czterordzeniowego Penryna, czyli 45-nanometrowego następcy Core 2 Duo i Core 2 Quad

Penryn to rozwinięcie aktualnie dominującej w procesorach Intela mikroarchitektury Core 2 Duo. Będzie to pierwszy procesor wyprodukowany w procesie technologicznym 45 nm, a pojawi się w sklepach w drugiej połowie 2007 roku. Układ ten zostanie oparty na rozwiązaniach Core 2 Duo z wieloma udoskonaleniami, które mają podnieść jego wydajność. Szerzej o nowościach w Penrynie pisaliśmy w poprzednim wydaniu PC Worlda (5/2007). Aby ułatwić zrozumienie wyników testów osobom, które nie miały okazji zapoznać się z tym materiałem, przypominamy najważniejsze innowacje:

- Zwiększenie częstotliwości taktowania szyny systemowej - zostanie ono podniesione do 1600 MHz w modelach serwerowych i do 1333 MHz w standardowych.

- Większa współdzielona pamięć podręczna drugiego poziomu - procesory najtańsze, dwurdzeniowych będą mieć do 3 MB, w średnio drogie do 6 MB, a droższe układy 4-rdzeniowe do 12 MB.

- 47 nowych instrukcji SSE4 - będą wspomagać głównie obróbkę multimediów i przyśpieszać gry.

- Przyśpieszenie dzielenia - nowy algorytm Radix-16 znacznie zwiększy wydajność układu, bo umożliwi wykonanie w jednym cyklu czterech operacji na czterech bitach dzielonej liczby. Dla porównania obecnie w procesorach Core 2 Duo obowiązuje algorytm Radix-4, który w jednym cyklu wykonuje operacje na dwóch bitach. Nowy algorytm wykorzystywany jest zarówno do obliczeń zmienno-, jak i stałoprzecinkowych.

- Super Shuffle Engine - przyśpieszy wykonywanie instrukcji SSE, w tym nowych wprowadzonych w "pakiecie" SSE4, które mają zwiększać wydajność pracy z aplikacjami graficznymi, wideo i in. Oczekuje się, że optymalizacja wykonywania tych funkcji istotnie zwiększy wydajność.

- Szybsze ładowanie pamięci podręcznej - przesyłanie danych między pamięcią podręczną L2 a rdzeniami procesora ma trwać prawie dwukrotnie krócej. Ładowanie pamięci jest podzielone, a układy pobrań wyprzedzających poszczególnych rdzeni będą zarządzać przesyłaniem danych tak, aby nie powstawały opóźnienia.

- Szybsze przechodzenie w stan bezczynności, głębszej niż dotychczas - nowe procesory będą zużywać mniej energii dzięki dodaniu do dobrze już znanych stanów C0-C4 nowego, Deep Power Down i o wiele szybszemu przechodzeniu między poszczególnymi stanami niż w układach Core 2 Duo.

- Przyśpieszenie funkcji wirtualizacji - w zależności od scenariusza wyniesie ono od 25 do 75 procent.

Na konferencji Intel Developer Forum 2007 w Pekinie mieliśmy okazję przeprowadzić testy porównawcze trzech zestawów komputerowych przygotowanych przez Intela. Niestety, nie mogliśmy instalować własnych aplikacji testowych ani ingerować w sprzętową konfigurację obu platform. Mogliśmy natomiast sprawdzić te konfiguracje, przygotowane, naszym zdaniem, rozsądnie i informujące, jaką wydajność będzie miał Penryn w wersji, która trafi do sklepów. Podobnie "kontrolowane" sprawdziany przedpremierowych układów Core 2 Duo przeprowadziliśmy podczas IDF w Stanach Zjednoczonych i trzeba przyznać, że redakcyjne testy w większości potwierdziły uzyskane wówczas wyniki.

Penryn kontra Core 2 Quad

Tym razem Intel pozwolił na porównanie Penryna z najszybszym obecnie procesorem z własnej oferty, 4-rdzeniowym Core 2 Extreme QX6800, pracującym z częstotliwością 2,93 GHz, szyną systemową 1066 MHz i wyposażonym w 8 MB pamięci L2. Testowaliśmy model przedprodukcyjny, lecz gotowy do wprowadzenia na sklepowe półki. Dysponowaliśmy dwoma komputerami z 45 nm dwu- i czterordzeniowymi procesorami Penryn. Model 4-rdzeniowy miał 12 MB pamięci L2. Wersja 2-rdzeniowa 6 MB. Oba pracowały z częstotliwością 3,33 GHz i szyną systemową 1333 MHz.

Konfiguracja platform testowych

Wszystkie trzy komputery wyposażone były w płyty główne Intel D975XBX2 Rev.505 (przedprodukcyjny BIOS), 2x1 GB pamięci DDRII 800 (5-5-5-15) Corsair TWIN2X2048-8500C5, karty graficzne ASUS EN8800GTX, twarde dyski Seagate Barracuda 320 GB 7200.10 oraz system operacyjny Windows Vista Ultimate 32 bit. Komputery miały też napędy DVD Sony DDU1615, zasilacze Antec TruPower Trio 650, sterownik karty graficznej w wersji 100.65. Aplikacje testowe to gra "Half Life 2" Lost Coast build 2707 (rozdzielczość 1024x768 i domyślne ustawienia jakości grafiki), Cinebench R9.5 i nowa, niepokazana jeszcze wersja R10 Beta (nie obsługuje instrukcji SSE, nowy silnik Maxon), koder wideo MainConcept H.264 v 2.1 oraz DivX 6.6 Alpha + VirtualDub 1.7.1. Wersja DivX to beta obsługująca nowe instrukcje SSE4. W teście kodeków wykorzystano przykładowe filmy o pojemności kilkudziesięciu MB. 3DMark 06 vV1.1.0 Pro ustawiony był w trybie domyślnym.

Najszybszy jeszcze szybszy

Wyniki testów, które zamieszczamy w tabeli, mówią same za siebie. Identyczna wydajność obu modeli 45 nm w "Half Life 2" wynika z niemożności obsługi przez grę dużej liczby wątków. Pierwsze wyniki testów pokazują, że należy się liczyć z istotnym wzrostem wydajności nowych procesorów. Część ich lepszych osiągów uzyskiwana jest dzięki wyższej częstotliwości pracy i większej pojemności pamięci podręcznej. Zwróć jednak uwagę, że wzrost wydajności jest o wiele większy niż wynikałoby to z wprowadzonych zmian. Doskonale widać, że dodatkowe modyfikacje mikroarchitektury w Penrynie także wpływają na wydajność.


Zobacz również