UKE: Internet w Polsce jest naprawdę tani

Konsumenci nadal uważają, że jest drogo, ale z analiz Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, iż w Polsce ceny szerokopasmowego dostępu do sieci są w jedynymi z najniższych w Europie.

"Analiza cen usług dostępu szerokopasmowego świadczonych przez operatorów we własnych sieciach oraz w ramach umów BSA.

Przedstawiona analiza jest kolejnym dokumentem powstałym na potrzeby porównania poszczególnych ofert usług dostępu do Internetu szerokopasmowego świadczonych przez Telekomunikację Polską S.A. oraz operatorów alternatywnych. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, cyklicznie, co pół roku przygotowując takie zestawienie ma na celu ułatwienie konsumentom porównania najpopularniejszych ofert.

Dane dotyczące usług analizowanych podmiotów pochodzą z cenników zamieszczonych na stronach internetowych operatorów. W niniejszej analizie zostały omówione i porównane oferty: Telekomunikacji Polskiej S.A., Netii S.A., GTS Energis Sp. z o.o., Dialog Telecom S.A., UPC Polska Sp. z o.o., Vectry S.A., Aster Sp. z o.o. oraz spółki Multimedia Polska S.A. Spółki te są obecne na obszarze kraju obejmującym znaczną liczbę ludności a więc porównanie ich ofert powinno pomóc jak największej liczbie klientów. Jednakże należy już na wstępie zaznaczyć, iż w Polsce funkcjonuje ponadto ok. 3500 lokalnych dostawców Internetu (ISP), których oferta może stanowić opłacalną alternatywę dla ofert promocyjnych opisanych w niniejszej analizie operatorów. Ponieważ w każdym województwie można znaleźć nawet kilkuset działających małych operatorów, osoba planująca nabycie usług dostępu do sieci Internet powinna zainteresować się również lokalną ofertą, która niejednokrotnie może być lepiej dostosowana do jego potrzeb.

Aby pomóc skomunikować lokalny popyt i podaż na usługi szerokopasmowe Prezes UKE udostępnił mapy popytu dla usług stacjonarnego szerokopasmowego Internetu (zwane także mapami białych plam, mapami zasięgu, dostępne przez stronę: http://www.mapa.uke.gov.pl ). Mapy te mają wszystkim zainteresowanym pomóc uzyskać szczegółowe informacje o istniejących na obszarze ich zamieszkania możliwościach w zakresie dostępu do stacjonarnego, szerokopasmowego Internetu, przybliżyć ofertę lokalnych ISP potencjalnym klientom, jak również mają posłużyć samym operatorom telekomunikacyjnym do rozpoznania poziomu popytu na te usługi i podjęcia procesów inwestycyjnych na obszarach, gdzie ten popyt jest zgłaszany.


Zobacz również