Uber: stanowisko UOKiK, które rozwścieczy korporacje taksówkarskie

Uber, główny wróg korporacji taksówkarskich w Polsce (i nie tylko), został oceniony przez UOKiK.

Uber to amerykańska platforma, która za pośrednictwem aplikacji na urządzenia mobilne służy do kojarzenia pasażerów z kierowcami świadczącymi usługi przewozowe. W Polsce usługa dostępna jest w Warszawie (od sierpnia 2014 r.), Krakowie (od kwietnia 2015 r.), Trójmieście (od czerwca 2015 r.), Poznaniu (od listopada 2015 r.) i Wrocławiu (od listopada 2015 r.). Od lutego 2016 r. kierowcy, którzy współpracują z Uber przedstawiają dowód prowadzenia działalności gospodarczej.

Obecność platformy Uber spotyka się z ostrym atakiem ze strony taksówkarzy. Dochodzi do fizycznych napaści na osoby świadczące za jej pośrednictwem usługi przewozowe.

Zobacz również:

Opinia UOKiK

Działalności platformy Uber na rynku polskim przyjrzał się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wydał właśnie oświadczenie w tej sprawie. To bardzo interesująca lektura, z której dowiadujemy się m.in., że:

1. Uber dzięki wykorzystaniu nowoczesnej platformy wywiera presję konkurencyjną na rynek tradycyjnych usług taksówkarskich (pod koniec ubiegłego wieku taką presję wywoływały jednak korporacje taksówkarskie, które atakują obecnie zaciekle Ubera).

2. Innowacyjność Ubera nie nosi znamion działań nastawionych na eliminowanie konkurencji ponieważ technologie, które wykorzystuje Uber nie są chronione patentami. Każdy może zatem po nie sięgnąć i odpowiednio je modyfikować.

3. Na stronie internetowej przedsiębiorcy konsument nie wydaje się być wprowadzany w błąd co do charakteru działalności Uber. Ma więc świadomość co do kwalifikacji i wymogów spełnianych przez kierowców będących w systemie Uber.

4. Wspomniane kwalifikacje i wymogi nie zawierają licencji. Ocena, czy zabezpieczenia te są wystarczające, wymaga analiz także przez inne organy państwa odpowiedzialne za transport pasażerski.

5. Uber zapewnia nie mniejszy od konkurencji poziom ochrony przed nadużyciami w zakresie informowania o cenie usługi gdyż wysokość opłat jest kalkulowana w oparciu o przejrzyste stawki i obiektywne parametry.

6. Działalność przedsiębiorstwa Uber nie powinna skutkować obniżeniem aktualnie obowiązujących standardów w zakresie obsługi reklamacji.

W podsumowaniu możemy m.in. przeczytać:

"W opinii UOKiK, wejście przedsiębiorstwa Uber na lokalne rynki transportu osobowego w Polsce, jak również jego dotychczasowe funkcjonowanie, wpływa na rozwój konkurencji na tych rynkach, co ma pozytywne przełożenie na sytuację konsumentów. Dla konsumentów pojawienie się nowego przewoźnika oznacza zwiększenie możliwości wyboru, zaś dla pozostałych uczestników rynku stanowi wyzwanie, aby podnosić jakość i innowacyjność swoich usług."

Z pewnością stanowisko UOKiK nie przypadnie do gustu korporacjom taksówkarskim.

Czytaj: Uber - stanowisko UOKiK


Zobacz również