Uwertura do Carrary

Carrara 3D Basic sprawia wrażenie reklamówki Carrary Studio i tym zapewne w gruncie rzeczy jest.

Carrara 3D Basic sprawia wrażenie reklamówki Carrary Studio i tym zapewne w gruncie rzeczy jest.

Wyraźnie mamy do czynienia z produktem ukierunkowanym na odbiorcę indywidualnego o stosunkowo niewielkich wymaganiach: początkującego grafika-amatora lub projektanta stron WWW, dla którego grafika 3D jest jedynie atrakcyjnym uzupełnieniem głównego projektu, a nie celem samym w sobie.

Carrara 3D Basic w zasadzie różni się od swego większego brata jedynie liczbą dostępnych funkcji. Grafika przedstawia projektowanie animacji napisu w trybie Storyboard.

Carrara 3D Basic w zasadzie różni się od swego większego brata jedynie liczbą dostępnych funkcji. Grafika przedstawia projektowanie animacji napisu w trybie Storyboard.

Program posługuje się niemal identycznym interfejsem graficznym, jak Carrara Studio. Różnice są niewielkie i sprowadzają się w zasadzie do rozmiarów ikon lub mniejszej liczby opcji. Nie tylko interfejs, ale i szkielet programu to właściwie Carrara Studio. Także tu praca podzielona jest na pięć podstawowych etapów: projektowania, animacji, modelowania, teksturowania i renderowania. Niestety, w stosunku do Carrara Studio 3 z każdego z etapów ubyło coś istotnego. Podczas modelowania na przykład możemy jedynie pomarzyć o obiektach SDS i związanych z nimi technikach konstruowania poprzez lokalne zagęszczanie siatek obiektów i wyciąganie lub wciskanie fragmentów powierzchni. W zakresie animowania mamy na szczęście tryb Storyboard wraz z tak wizualnie przejrzystym sposobem prezentacji animacji w postaci ciągu klatek zbudowanych z rzeczywistych scen 3D. Próżno jednak szukać szkieletów czy funkcji wiążących je z modelowanym obiektem (tzw. powlekanie lub riggowanie), ale przecież przygotowując grafikę do WWW raczej byśmy z nich nie korzystali. W zakresie renderowania zniknęły opcje dotyczące Photon Mapping. W zasadzie więc Carrara 3D Basic z bardziej wyrafinowanych technik generowania obrazu oferuje wyłącznie algorytm śledzenia promieni i o oświetleniu rozproszonym nie ma co mówić. Trudno jednak mieć pretensję do producenta, że przygotował uboższy produkt, skoro jego cena spadała w stosunku do Carrary Studio 3 kilkakrotnie.

Niezależnie od skromnych możliwości, Carrara 3D Basic oferuje w zasadzie komplet funkcji, które mogą się przydać do prostych prac graficznych. Obiekty typu spline, proceduralne i tekstowe, generowanie terenu, jednostki cieniowania, podstawowe rodzaje źródeł światła, szybka symulacja nieba, efekty oświetleniowe (rozbłyski, poświaty itp.), animowanie z wykorzystaniem klatek kluczowych, mapy wgłębień (bump maps) oraz ray tracing - wszystko to składa się na niewyrafinowany, ale solidny pakiet, którego atrakcyjność podnosi dołączonych blisko 1000 oteksturowanych modeli 3D.

Producent: Eovia Corporation

http://www.eovia.com

Cena: 99 USD


Zobacz również