Uzależniające zabezpieczenie!

Macrovision i Codemasters zamierzają wprowadzić niezwykle pomysłowe zabezpieczenie gier komputerowych. Nowy mechanizm nie blokuje samego procesu kopiowania - sprawia za to, że nielegalnie skopiowana gra stopniowo przestaje funkcjonować.

Jak do tej pory zmagania wydawców gier komputerowych z piratami przypominały walkę z wiatrakami. Jeśli jednak wymyślone przez Richarda Darlinga (współzałożyciela Codemasters) zabezpieczenie zwane Fade okaże się skuteczne, pozycja wydawców w tym konflikcie może się zdecydowanie poprawić. Tym bardziej, że w zamyśle autora Fade ma nie tylko niszczyć sama grę ale również uzależniać od niej graczy.

Jak to możliwe? Nowy system zabezpieczeń będzie działał powoli. Na początku pozwoli graczom korzystać z pełnych możliwości gry, wciągając graczy w rozgrywkę. Dopiero po pewnym czasie zacznie swą "krecią robotę", która może doprowadzić do tego, że np. w grach wyścigowych przestanie działać sterowanie, a w strzelaninach bohater kierowany przez gracza przestanie trafiać w cel. Wtedy to zdesperowany gracz opętany pragnieniem dokończenia rozgrywki pobiegnie w amoku do najbliższego sklepu z grami komputerowymi by kupić legalną wersję gry.

Myślę, że w tym przypadku autorów Fade'a trochę poniosło, nie zmienia to jednak faktu, ze zabezpieczanie to jest bardzo sprytne i być może skutecznie obrzydzi życie piratom.

"W tym rozwiązaniu najpiękniejsze jest to, że zdegradowana, nielegalna kopia gry staje się znakomitym narzędziem marketingowym" – powiedział Bruce Everiss w magazynie New Scientist- "Gracze będą odchodzić od komputerów i kupować legalnie wydane gry."

Fade korzysta z systemu korekcji błędów wykorzystywanego przez komputery podczas czytania zarysowanych płyt. Programy zabezpieczone Fade'm będą miały zapisane fragmenty kodu nadzorującego, który będzie wyglądał jak zarysowania płyt. "Nieprawdziwe rysy" zostaną ułożone w logiczny wzór, którego będzie poszukiwał sterujący grą program (game's master program).

Jeżeli program sterujący grą odkryje te zarysowania na płycie, gra będzie działać bez zarzutu. Jednak w przypadku kopiowania płyt, system korekcji automatycznie "usunie" nieprawdziwe zarysowania. Wtedy podczas odtwarzanie gry, program zarządzający nią nie znajdzie poszukiwanych rys i zidentyfikuje płytę jako nielegalną kopię. W takim wypadku Fade zacznie stopniowo zmniejszać funkcjonalność nielegalnej kopii, uniemożliwiając w końcu dalszą rozgrywkę.


Zobacz również