Użytkownicy wybiorą Xboksa 360

Firma analityczna Merrill Lynch opublikowała prognozę, z której wynika, że konsola Xbox 360 Microsoftu ma zdecydowanie większe szanse na rynkowy sukces niż PlayStation 3 koncernu Sony. Analitycy przyznają, że PS3 będzie lepszym urządzeniem pod względem technicznym - zastrzegają jednak, że konsola ta będzie prawdopodobnie zbyt droga, by wygrać z drugą wersją Xboksa.

Eksperci z Merrill Lynch analizowali koszty produkcji konsoli i doszli do wniosku, że w momencie premiery rynkowej PlayStation 3 będzie dwukrotnie droższa od Xboksa 360. Co więcej, ich zdaniem ten stan utrzyma się przez kilka lat. Analitycy oszacowali, że PS3 w momencie premiery (czyli wiosną przyszłego roku) kosztować będzie prawdopodobnie ok. 500 USD. Do tego czasu cena Xboksa 360 powinna spaść do ok. 250 USD (w tej chwili oficjalna cena podstawowej wersji konsoli to 300 USD).

Według Merrill Lynch, do końca przyszłego roku Microsoftowi uda się sprzedać ok. 10 mln Xboksów 360 (głównie dzięki korzystnej cenie) - to zaś pozwoli koncernowi na zwiększenie zamówień u producentów urządzenia i wynegocjowanie niższych cen. To sprawi, że cena konsoli będzie systematycznie spadać.

Analitycy przyznają, że PlayStation 3 będzie prawdopodobnie lepszym produktem - m.in. dzięki zastosowaniu rewolucyjnego procesora Cell. Problem w tym, że ten układ jest zbyt drogi i znacznie podnosi cenę konsoli. To sprawi, że znajdzie ona zdecydowanie mniej nabywców niż produkt Microsoftu. Szansą Sony mogłoby być przekonanie producentów sprzętu do stosowania Cella w innych produktach - zwiększenie produkcji układu spowodowałoby obniżenie jego ceny. Niestety - jak na razie żaden z liczących się producentów nie zapowiedział wykorzystywania tego procesora w swoich urządzeniach.

Z szacunków Merrill Lynch wynika, że wyprodukowanie jednego Cella kosztować będzie ok. 160 USD - podczas gdy cena stosowanego w Xboksie układu PowerPC nie przekroczy 100 USD. Koszty konsoli Sony dodatkowe podniesie standardowe wyposażenie jej w napęd Blu-Ray (który kosztować będzie co najmniej 75 USD). Analitycy zwracają również uwagę na fakt, iż Microsoft może przeznaczyć zdecydowanie większe środki na promocję swojej konsoli.


Zobacz również