Użytkownik kontra spam

Dzień w dzień twoją skrzynkę pocztową zaśmiecają wiadomości o okazyjnych zakupach Viagry czy zegarków Rolex oraz zaproszenia do odwiedzin na stronach XXX. Najwyższy czas położyć temu kres!

Dzień w dzień twoją skrzynkę pocztową zaśmiecają wiadomości o okazyjnych zakupach Viagry czy zegarków Rolex oraz zaproszenia do odwiedzin na stronach XXX. Najwyższy czas położyć temu kres!

Niestety, zmagania ze spamem to syzyfowa praca. Za każdym razem, gdy odbierasz pocztę, usuwasz niechciane wiadomości, żeby z ich nawału wyłowić te, które są ci potrzebne. Gdy już opróżnisz skrzynkę ze spamu, wkrótce znów się w niej pojawi. I tak na okrągło. Choć w tych zmaganiach nigdy nie osiągniesz ostatecznego zwycięstwa, wybierając odpowiedni program do walki ze spamem, dużo łatwiej pozbędziesz się większości niechcianych wiadomości. W poniższym artykule przedstawiamy nie tylko najlepsze programy antyspamowe, ale także podpowiadamy, jak przechytrzyć spamerów i ochronić swoją skrzynkę pocztową przed zalewem niechcianych wiadomości.

O co ten hałas?

Ta wiadomość ma nic niemówiący tytuł, a w treści umieszczono obrazek z reklamą, aby uniemożliwić sklasyfikowanie charakteru przekazu.

Ta wiadomość ma nic niemówiący tytuł, a w treści umieszczono obrazek z reklamą, aby uniemożliwić sklasyfikowanie charakteru przekazu.

Na pierwszy rzut oka problem spamu wydaje się wyolbrzymiony. W końcu to nic trudnego usunąć ze skrzynki niechciane wiadomości - wyrzucenie jednej zajmuje średnio 5 sekund. Wystarczy jednak proste obliczenie, żeby przekonać się o skali problemu. Autor artykułu otrzymuje średnio 50 reklamowych wiadomości dziennie, tracąc na ich usunięcie nieco ponad 4 minuty. W miesiącu daje to ponad 2 godziny. Do tego dochodzi ryzyko przeoczenia w zalewie spamu ważnych wiadomości. Rekord należy do pewnego Brytyjczyka, który otrzymał 23 536 e-maili reklamowych w ciągu dwóch godzin. Oznacza to, że wiadomości pojawiały się w jego skrzynce w tempie ok. trzech na sekundę. W skali globalnej straty powodowane przez spam liczone są w miliardach dolarów. Według różnych szacunków, w 2004 roku spam stanowił od 70 do 85 procent całej przesyłanej poczty, a okresowo nawet 94 procent.

Jest jeszcze jeden problem. Spamerzy wysyłają wiadomości "na ślepo", nie wiedząc, do kogo trafią. Ze statystyk wynika, że 16-18 procent spamu zawiera treści pornograficzne. W rezultacie, zakładając dziecku konto pocztowe, narażamy je na otrzymanie treści dla niego nieodpowiednich.

Nie tylko w poczcie

Użytkownicy programu SPAMfigter tworzą liczną społeczność, wspólnie walczącą z zalewem spamu. Na podstawie wiadomości uznanych przez nich za spam, powstają nowe wzorce niechcianych wiadomości.

Użytkownicy programu SPAMfigter tworzą liczną społeczność, wspólnie walczącą z zalewem spamu. Na podstawie wiadomości uznanych przez nich za spam, powstają nowe wzorce niechcianych wiadomości.

Spam możesz znaleźć nie tylko w poczcie. Użytkownicy stałych łączy internetowych znają tzw. IP pop-up, okna systemowe zawierające komunikaty. Jednak zamiast informacji o zdarzeniach w komputerze mogą one również zawierać treści reklamowe. Problem ten dotyczy systemów Windows NT/2000//XP, w których możliwe jest przesyłanie na odległość przez spamerów tego rodzaju komunikatów. Ochronę przed tą nachalną reklamą zapewnia bezpłatny program Ashampoo IP Spam Blocker ( http://www.ashampoo.com ). Funkcje tej aplikacji znajdziesz również w opublikowanym przez nas w pełnej wersji w numerze 02/2005 programie Ashampoo Winoptimizer Platinum Suite.

Inny sposób zalewania komputerów spamem to komunikatory internetowe. W tym wypadku spamer ma ułatwione zadanie, bo nie musi zdobywać adresów e-mail. Wystarczy mu skrypt wysyłający masowo do użytkowników o kolejnych numerach ten sam komunikat, np. zachęcający do odwiedzenia witryny internetowej.

Walka ze spamem

Definicja spamu mówi, że jest to niezamówiona i rozsyłana masowa korespondencja. Zgodnie z tym, wszelkie wiadomości reklamowe czy newslettery, na których otrzymywanie odbiorca wyraził zgodę, nie są spamem. Takimi wiadomościami najczęściej są nękani użytkownicy darmowych kont pocztowych. Przedstawiane przez nas programy antyspamowe potrafią zatrzymać zarówno klasyczny spam, jak i tego typu zamówione wiadomości reklamowe.

Spamihilator z pomocą użytkownika uczy się lepiej rozpoznawać spam. Po oznaczeniu wiadomości buduje dwie bazy słów występujących w spamie oraz w zwykłych wiadomościach.

Spamihilator z pomocą użytkownika uczy się lepiej rozpoznawać spam. Po oznaczeniu wiadomości buduje dwie bazy słów występujących w spamie oraz w zwykłych wiadomościach.

Z pozoru rozważania, czy dana wiadomość reklamowa jest spamem czy nim nie jest, wydają się nieistotne, bo z punktu widzenie odbiorcy jedna i druga stanowi taki sam problem - zaśmieca mu skrzynkę. Jednak różnica jest bardzo istotna, ponieważ z punktu widzenia prawa rozsyłanie spamu jest nielegalne, a przeciwko spamerom można podjąć odpowiednio środki zaradcze, także prawne. W Polsce podstawową bronią prawną jest Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, której art. 10 pkt 1 mówi: "Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej." W innych ustawach również można znaleźć zapisy pozwalające wytaczać procesy spamerom. Są to m.in.: Ustawa o ochronie danych osobowych, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów.

Czarne listy

Wykorzystywany często przez administratorów serwerów pocztowych sposób walki ze spamem to publicznie dostępne serwisy RBLS (Realtime Block List) - czarne listy adresów serwerów, z których pochodzi najwięcej spamu. Jednym z przykładów takiego rozwiązania jest MAPS (Mail Abuse Prevention System, http://www.mail-abuse.com ), który prowadzi publicznie dostępną bazę adresów spamerskich serwerów. Innym przykładem jest SORBS (Spam and Open Relay Blocking System, http://www.dnsbl.sorbs.net ). Czarne listy wykorzystują również niektóre programy dla odbiorców poczty, np. SpamPal. Są również białe listy, zawierające adresy zaufanych serwerów.

Programy antyspamowe

Zestawienie programów antyspamowych

Zestawienie programów antyspamowych

Programy antyspamowe, które wzięliśmy pod lupę, można ze względu na sposób współpracy z klientem pocztowym podzielić na dwie grupy. Pierwsza, uniwersalna, to programy działające pomiędzy serwerem pocztowym a klientem poczty elektronicznej. Musisz w nich skonfigurować swoje konto pocztowe, żeby program mógł łączyć się z serwerem, odbierać pocztę i odsiewać z niej spam (kasować lub oznaczać w określony sposób). Te narzędzia działają niezależnie od programu do odbioru poczty elektronicznej. Ich wadą jest zwykle konieczność utworzenia w programie pocztowym filtrów, które umieszczą wiadomości oznaczone jako spam w oddzielnym folderze. Druga grupa to wtyczki - programy integrujące się z klientami do odbioru poczty i wyposażające je w funkcje filtrowania spamu. W większości są to programy działające z Outlookiem oraz Outlook Expressem. Są jeszcze programy działające całkiem niezależnie od klienta pocztowego. Po uruchomieniu łączą się z kontem pocztowym na serwerze, analizują wiadomości i usuwają stamtąd spam. Do tej grupy zalicza się SpamEater Pro.

Funkcje walki ze spamem oferują również niektóre programy pocztowe, jak Mozilla czy The Bat, bijąc na głowę pod tym względem produkty Microsoftu. Mozillę Mail wyposażono w opcję Junk Mail Controls, którą aktywuje się w menu Tools. Dzięki tej operacji przesyłki sklasyfikowane jako "Junk Mail" (wiadomości-śmieci) zostaną w skrzynce odbiorczej oznaczone specjalną ikoną. Oprócz tego każdy program pocztowy umożliwia użytkownikowi tworzenie filtrów, na podstawie których wiadomości o pewnych charakterystycznych cechach, np. pochodzące od określonego nadawcy, będą automatycznie kopiowane do innego folderu lub kasowane.

Klasyfikator Bayesa i nie tylko

Programy do walki ze spamem wykorzystują różne metody rozpoznawania spamu, niekiedy dość zaskakujące, np. aplikacje Qurb i KnockKnock uznają każdą wiadomość za spam, natomiast do użytkownika należy zadanie zdefiniowania, która nim nie jest. Jednak większość programów działa odwrotnie, wykorzystując różne metody do rozpoznawania niepożądanych reklam.

Najprostszą metodą wychwytywania spamu jest zbiór słów kluczowych, których wystąpienie w tytule lub treści wiadomości klasyfikuje ją jako spam. Niektóre programy zawierają gotowy zbiór słów kluczowych, a niezależnie od tego użytkownik może tworzyć własny. Niestety, jest to coraz mniej skuteczna metoda, bo spamerzy unikają używania powszechnie cenzurowanych słów. Podobnie działa tworzenie list zaufanych albo zablokowanych nadawców. Jest to pracochłonne, ale sprawdza się w wypadku uciążliwych spamerów, wysyłających wiadomości z jednego adresu.


Zobacz również