VOD w Polsce: nie Netflix, nie HBO GO. Raczej „Na wspólnej”, „Moda na sukces” i „Kuchenne rewolucje”

Popularność serwisów VOD w naszym kraju rośnie. Konkurencja się zaostrza. Co ciekawe, do walki włączają się też producenci telewizorów. Fakt, że o VOD robi się coraz głośniej, jest im na rękę – promują swój sprzęt pokazując, że ma odpowiednie aplikacje albo dając dostęp do usług za darmo.

Telewizor + VOD

Niedawno pisałem o promocji Samsunga, który posiadaczom świeżo nabytych QLED-ów daje w prezencie między innymi HBO GO czy (na wyłączność) Eleven Sports.

Teraz LG dogadało się z Netfliksem. Osoby kupujące telewizor z nowej linii na 2017 rok – LG OLED TV 4K, LG Super UHD TV lub modele LG UHD TV z serii UJ750, otrzymają bezpłatnie 3 miesiące dostępu do serwisu Netflix w pakiecie Premium.

To istotne, że chodzi o pakiet Premium, bo w nim filmy i seriale są dostępne w rozdzielczości 4K, a nowe telewizory od LG wyświetlają właśnie taki obraz. LG, Samsung i inni producenci będą nas w najbliższych miesiącach namawiać na przesiadkę na 4K i trudno się z nimi nie zgodzić, że to idealny moment. A treści w 4K jest coraz więcej, o czym niedawno pisałem.

Świetny debiut ShowMax

O tym, że VOD ma się w Polsce coraz lepiej, świadczy choćby fakt, że zainteresował się nim Gemius, firma badawcza, której zawdzięczaliśmy między innymi rankingi popularności serwisów internetowych.

Z opublikowanego niedawno badania uwzględniającego marzec wynika, że ShowMax zaliczył świetny start: wskoczył na trzecie miejsce, z ponad 2,5 mln realnych użytkowników. Dla porównania, Netflix jest dopiero na dziewiątym miejscu.

Najlpopularniejsze serwisy VOD

Zastanawiacie się, co rządzi w zestawieniu? To VOD.pl i Player.pl. Ten drugi, mający w swojej ofercie m.in. legendarną „Modę na sukces” czy hity TVN-u, w wersji bezpłatnej każe widzom oglądać reklamy. Na godzinę oglądania przypada aż 7 minut reklam - wynika z analizy MEC i pomiaru gemius AdReal.

Poniżej pełne zestawienie:

VOD w Polsce: marzec 2017

1. vod.pl - 3, 7mln

2. player.pl - 3,1 mln

3. showmax.com - 2,6 mln

4. tvp.pl vod - 2,6 mln

5. ipla.tv - 2 mln

6. wp.tv - 1,2 mln

7. Player, aplikacja - 1 mln

8. iPla, aplikacja - 700 tys.

9. netflix.com - 680 tys.

10. hbogo.pl - 354 tys.

Źródło: Wirtualne Media, Gemius/PBI

Wniosek? Cóż, wysokojakościowe, nieco bardziej ambitne produkcje Netflixa, to nisza. Masy chcą związanego z TVN Playera, czyli „Na wspólnej”, „Kuchennych rewolucji” i tym podobnych programów. Na VOD.pl, serwisie należącym do Onetu, też ciężko znaleźć dobre seriale. Pamiętajmy jednak, że w rankingu uwzględniono zarówno usługi płatne, jak i darmowe.

Ja zachęcam do obejrzenia piątego sezonu serialu, który trochę zaczął VOD-ową rewolucję, czyli „House of Cards”. Już w maju. Jeśli o mnie chodzi, będzie binge-watching na 100%.


Zobacz również