Vista: karta dźwiękowa do wymiany

Kiedy kilka miesięcy temu Microsoft poinformował o planach dotyczących DirectX 10 i Visty, producenci drogich kart dźwiękowych osłupieli. Ze względu na awaryjność sterowników w następcy Windows XP Redmond postanowiło całkowicie zrezygnować ze sprzętowej akceleracji DirectSound i DirectSound3D.

Modyfikacja architektury przede wszystkim zmusza producentów do tworzenia nowych sterowników działających w przestrzeni użytkownika oraz uniemożliwia bezpośredni kontakt kart dźwiękowych z jądrem systemu. Konsekwencją jest porzucenie efektów DirectSound3D i EAX miksowanych przez wyspecjalizowany chipset oraz przeniesienie całego obciążenia na główny procesor komputera.

Efekty są oczywiste: CPU zajmuje się zadaniami, do których nie był projektowany, a karta dźwiękowa kupiona za dwieście lub więcej złotych działa w grach dokładnie tak samo, jak najtańszy moduł dźwiękowy zamontowany na płycie głównej.

Kto instalował Vistę na własną rękę, szybko mógł się przekonać, że karty muzyczne to pięta achillesowa najnowszej wersji Windows. O ile z wykryciem pozostałego sprzętu system radzi sobie bardzo dobrze, o tyle w czterech wypadkach na pięć nie udaje mu się wykryć chipsetu odpowiedzialnego za audio.

Creative znajduje rozwiązanie

Trudno oczekiwać, że posiadacze drogich kart dźwiękowych będą z tego zadowoleni. Na szczęście wygląda na to, że Creative znalazł świetne wyjście z sytuacji. Zauważył, że choć obsługa DS3D realizowana jest programowo i dlatego dźwięk z głośników wydaje się "płaski", to współpraca ze standardem OpenAL pozwala na użycie pełnego potencjału chipsetu dźwiękowego.

Dlatego we wszystkich grach, w których zrezygnowano z DirectSound3D na rzecz OpenAL (np. "Doom 3"), użytkownicy korzystać ze sprzętowego miksowania efektów specjalnych przy niskim obciążeniu procesora. Oczywiście pod jednym warunkiem - muszą mieć karty obsługujące OpenAL, czyli np. urządzenia z serii Creative Sound Blaster X-Fi.

Tłumacze

Na obietnicach i wyjaśnieniach się nie kończy. W ramach Projektu ALchemy firma postanowiła udostępnić zbiór bibliotek, tłumaczących polecenia DS/DS3D na OpenAL. Dzięki temu nawet najstarsze produkcje, wykorzystujące wyłącznie DirectSound, można uruchomić w Viście ze sprzętowym miksowaniem efektów. Oczywiście warunek jest ten sam: trzeba mieć kartę Creative'a obsługującą sprzętowo OpenAL 1.1 (czyli wszystkie modele SB X-Fi oprócz X-Fi Xtreme Audio).

http://preview.creativelabs.com/alchemy/default.aspx


Zobacz również