VoIP - rozmawiaj za grosze

Telefonowanie za pośrednictwem Internetu jest coraz popularniejsze nie tylko za granicą, ale także w Polsce. Przyjrzyjmy się zatem wybranym ofertom rodzimej telefonii VoIP.

Dlaczego wiele osób podłączonych do Sieci przestaje korzystać z aparatu stacjonarnego? Niski koszt telefonowania za pośrednictwem Internetu wydaje się głównym powodem. Cenniki połączeń poszczególnych firm oferujących usługę VoIP są niemal identyczne i trudno uznać je za kryterium wyboru operatora, ale w zestawieniu z internetową tradycyjną telefonią wypada gorzej.

Pogrom cen

Może już niedługo takie telefony, oparte na VoIP, zastąpią tradycyjne.

Może już niedługo takie telefony, oparte na VoIP, zastąpią tradycyjne.

Różnicę cen najlepiej zaprezentować na podstawie kilku przykładów. Porównajmy koszt 10-minutowego połączenia lokalnego nawiązanego przez abonenta sieci TP, korzystającego z planu standardowego oraz użytkownika Tlenofonu, jednej z najpopularniejszych aplikacji do telefonowania przez Internet. Przyjmijmy, że obie rozmowy zostały wykonane w południe dnia roboczego. Osoba korzystająca z tradycyjnego telefonu za to połączenie zapłaci 1,40 zł, a użytkownik Tlenofonu 0,90 zł, czyli niemal o 36 procent mniej. W wypadku połączeń międzymiastowych abonent planu standardowego TP oraz użytkownik Tlenofonu, nawiązując 10-minutowe połączenie w południe dnia roboczego, zapłacą odpowiednio - 4,90 zł oraz 0,90 zł, czyli różnica wynosi już ponad 81 procent. Jednak przewagę telefonii internetowej widać najlepiej w przypadku połączeń międzynarodowych - dziesięciominutowa rozmowa ze Stanami Zjednoczonymi będzie kosztować abonenta Telekomunikacji Polskiej 14,60 zł (w godzinach szczytu dnia powszedniego), a internautę zaledwie... 0,90 zł, czyli prawie szesnastokrotnie mniej!

Różnica cen połączeń jest ogromna, ale nie należy zapominać o miesięcznych abonamentach, które trzeba opłacać, chcąc korzystać z usług operatorów telefonii stacjonarnej. Również w tym wypadku operatorzy internetowi wypadają lepiej, ponieważ ich użytkownicy są zwolnieni z comiesięcznych opłat za przynależność do sieci. Oczywiście Tlenofon i inne firmy oferujące rozmowy przez Internet świadczą usługi dodatkowe, za które nierzadko należy opłacać cykliczny abonament (np. za możliwość odbierania połączeń spoza sieci, co wiąże się z przypisaniem indywidualnego numeru telefonu).

Własny numer telefonu oraz faks

Zestawienie ofert polskich operatorów VoIP

Zestawienie ofert polskich operatorów VoIP

Do niedawna osoby korzystające z tradycyjnych telefonów stacjonarnych zniechęcał do usług technologii VoIP brak możliwości odbierania połączeń spoza sieci, między innymi dlatego, że użytkownicy nie mieli indywidualnych numerów telefonicznych. Obecnie coraz więcej operatorów internetowych je proponuje, przy czym zwykle daje do wyboru numery z różnych stref - możemy wybrać tę, z której najczęściej będą do nas telefony. Dzięki temu osoby dzwoniące zapłacą za połączenie, jak za rozmowę lokalną.

Ciekawą usługą dostępną np. w sieci Tlenofon jest możliwość odbierania faksów. fax2email działa bardzo prosto - system operatora rozpoznaje nadchodzącą wiadomość, generuje zawierający ją plik PDF, który trafia następnie do skrzynki e-mail odbiorcy.

Korzystne naliczanie opłat

Na koszt inicjowanych połączeń telefonicznych znacząco wpływa również sposób naliczania opłaty. W planie standardowym Telekomunikacji Polskiej nawiązujący połączenie lokalne trwające 3 minuty i pięć sekund zapłaci jak za rozmowę 6-minutową 0,70 zł, ponieważ impuls to trzy minuty rozmowy. W telefonii VoIP natomiast impuls to najwyżej minuta, a bardzo często stosowane jest naliczanie sekundowe - przykładowo w sieci Eteria.net (naliczanie sekundowe) użytkownik nie zapłaci ani grosza za 2 minuty i 55 sekund nieprzeprowadzonej rozmowy.

Prepaid oraz billingi

W TalkPro.pl można rozmawiać jedynie za pomocą zewnętrznych urządzeń VoIP.

W TalkPro.pl można rozmawiać jedynie za pomocą zewnętrznych urządzeń VoIP.

Obecnie w telefonii komórkowej rekordy popularności biją systemy prepaid, czyli "na kartę". Mają wiele zalet, np. możliwość kontrolowania swoich wydatków, brak zobowiązań w postaci umów, comiesięcznych opłat abonamentowych itp. Ten system wybrali wszyscy operatorzy VoIP, chociaż wprowadzają coraz częściej rozliczenie na podstawie comiesięcznego rachunku, którego wysokość zależy od intensywności wykorzystania telefonu internetowego i dodatkowo zamówionych usług, czyli tzw. postpaid.

Należy też podkreślić, że praktycznie wszyscy operatorzy telefonii internetowej w ramach swojego serwisu udostępniają klientom szczegółowe billingi połączeń.

Tlenofon

Tlenofon nie jest dedykowaną aplikacją służącą do telefonowania przez Internet. Chcąc z niego korzystać, trzeba zarejestrować się w portalu o2 oraz skorzystać z popularnego komunikatora Tlen, bo Tlenofon jest tylko jego rozszerzeniem.

Portal o2 to jeden z nielicznych operatorów umożliwiających dwa rodzaje płatności za korzystanie z oferowanych usług VoIP - postpaid (na podstawie rachunku otrzymywanego za miesiąc korzystania z usługi) oraz prepaid (system dokonywania przedpłat przed skorzystaniem z określonych usług). W pierwszym wypadku trzeba wypełnić, wydrukować i podpisać umowę, zrobić kserokopię dowodu osobistego, a wszystko wysłać do siedziby operatora - dopiero po zatwierdzeniu przez firmę o2 nadesłanych dokumentów można się łączyć za pomocą Tlenofonu.

Minuta rozmowy z telefonem stacjonarnym na terenie kraju w Tlenofonie kosztuje 0,09 zł, zaś łącząc się z abonentem telefonu komórkowego w Polsce, zapłacimy 0,77 zł za minutę. Warto wspomnieć, że opłata za połączenie jest naliczana co 60 sekund, a to u operatorów VoIP jeden z dłużej trwających impulsów. Przedstawiciele firmy twierdzą, że nie warto dzielić włosa na czworo i nie widzą potrzeby taryfikowania poszczególnych sekund, skoro koszt impulsu większości rozmów to nie więcej niż kilkanaście groszy.

Klienci, którzy zdecydują się na system przedpłat w Tlenofonie, będą mogli doładowywać swoje konta za pośrednictwem serwisu Przelewy24.pl, który umożliwia dokonywanie błyskawicznych i bezpiecznych przelewów z największych banków działających na terenie kraju.

Osoby korzystające z Tlenofonu są zwolnione z comiesięcznego abonamentu za przynależność do sieci, ale niektóre usługi tego operatora to dodatkowy koszt. Kto chce otrzymywać dokładny rachunek pocztą, nie e-mailem, musi dopłacić co miesiąc 2,44 zł. o2 oferuje klientom indywidualne numery telefonu w kilku największych strefach numeracyjnych oraz odbieranie faksów - z tych dwóch usług mogą korzystać zarówno dokonujący przedpłat, jak i rozliczający się na podstawie rachunku.

Jakość połączenia za pośrednictwem Tlenofonu jest dobra, nie odbiega znacząco od uzyskiwanej za pomocą tradycyjnego telefonu, choć czasami głos inicjującego rozmowę zanikał u osoby odbierającej połączenie.

Wedle zapewnień Jacka Świderskiego, członka zarządu portalu o2, zespół Tlenofonu planuje kolejną (trzecią już w tym roku) obniżkę cen, wprowadzenie usług poczty głosowej, rozmów konferencyjnych, możliwości przekierowania rozmowy oraz dodanie do swojej oferty zewnętrznych urządzeń, które zastąpią komputer w połączeniach typu VoIP.

easyCALL

Z usług firmy easycall można korzystać na wiele sposobów, oto jeden z nich - dedykowana aplikacja jej autorstwa.

Z usług firmy easycall można korzystać na wiele sposobów, oto jeden z nich - dedykowana aplikacja jej autorstwa.

Możliwości skorzystania z usług operatora easycall jest kilka. Pierwsza z nich polega na pobraniu łatwej w obsłudze aplikacji do połączeń za pośrednictwem tego operatora telefonii VoIP. Można również korzystać z odpowiedniej wtyczki do komunikatora Tlen. Firma easycall jako jedna z nielicznych oferuje możliwość wykorzystania zewnętrznych urządzeń obsługujących połączenia telefoniczne przez Internet bez pośrednictwa komputera.

Operator dopuszcza dokonywanie opłat za korzystanie z oferowanych usług jedynie przez system przedpłat (prepaid). Konto abonenckie można zasilić za pośrednictwem mTransferu, kartą płatniczą, za pomocą tradycyjnego przelewu lub szybkiego transferu gotówki z banku Inteligo.

Minuta połączenia zarówno lokalnego, jak i międzymiastowego, kosztuje 0,09 zł. Dzwoniąc do abonentów telefonów komórkowych w Polsce, zapłacimy 0,78 zł za minutę połączenia. Opłata naliczana jest co 30 sekund. Tak jak u wszystkich operatorów VoIP w Polsce, nie trzeba opłacać miesięcznego abonamentu.

Operator easycall oferuje odpłatnie własny numer telefonu. Do wyboru są numery w dwóch strefach - gdańskiej (58) oraz warszawskiej (22). Właściciel numeru może odebrać połączenie w każdym miejscu na świecie, natomiast osoba dzwoniąca np. z Warszawy po numer w warszawskiej strefie zapłaci za to połączenie, jak za rozmowę lokalną. Usługa kosztuje 5 zł rocznie.

Co ciekawe, easycall oferuje także urządzenia, które można bezpośrednio podłączyć do Sieci i nie używać komputera. Wedle zapewnień operatora, można z nich korzystać nawet w sieciach, w których klient nie ma zewnętrznego adresu IP.


Zobacz również