Vr dla każdego

Wizje rzeczywistości wirtualnej - jako podstawowego sposobu komunikacji obywateli Sieci - od dawna pobudzają wyobraźnię tak informatyków, jak i zwykłych internautów, goniących za każdą nowinką techniczną. Obecnie istnieją już narzędzia pozwalające na realizację tych zamierzeń; wystarczy wspomnieć o językach VRML, WIRL czy nowym trójwymiarowym interfejsie Javy (Java 3D API). Jakkolwiek dają one olbrzymie możliwości w dziedzinie wizualizacji danych i interakcji z użytkownikiem, mają też niemałe wymagania sprzętowo-systemowe.

Wizje rzeczywistości wirtualnej - jako podstawowego sposobu komunikacji obywateli Sieci - od dawna pobudzają wyobraźnię tak informatyków, jak i zwykłych internautów, goniących za każdą nowinką techniczną. Obecnie istnieją już narzędzia pozwalające na realizację tych zamierzeń; wystarczy wspomnieć o językach VRML, WIRL czy nowym trójwymiarowym interfejsie Javy (Java 3D API). Jakkolwiek dają one olbrzymie możliwości w dziedzinie wizualizacji danych i interakcji z użytkownikiem, mają też niemałe wymagania sprzętowo-systemowe.

Na WWW obejrzymy nie tylko zdjęcia odległych miejsc. Dzięki filmom panoramicznym i technologii QuickTime VR, możemy także pooglądać 360-stopniowe panoramy słynnych turystycznych atrakcji, widok wnętrza stacji kosmicznej MIR, trójwymiarowe sylwetki samochodów i wiele podobnych atrakcji zobaczymy jedynie za pomocą Internetu.

W praktyce zabawa rzeczywistością wirtualną, wykreowaną przez wspomniane systemy na domowym komputerze, nie zapewnia "totalnego zanurzenia w cyfrowym świecie", obiecywanego przez Williama Gibsona czy Bruce'a Sterlinga. Może trzeba zatem poszukać innego sposobu na penetrację nie istniejącej (fizycznie) rzeczywistości?

FILMY PANORAMICZNE

Próbę taką (zresztą dosyć udaną) podjęła firma Apple, a raczej jeden z jej oddziałów, zajmujący się technologią QuickTime. Projekt, oznaczony nazwą QuickTime VR, jest prostym przedłużeniem znanego wszystkim pomysłu - dystrybucji filmu przez Internet. Tutaj jednak, w odróżnieniu od zwykłej sekwencji QT, materiał filmowy nie jest odgrywany w sposób liniowy. Użytkownik może samodzielnie "rozglądać się" po prezentowanej scenerii. Całość daje niezłe złudzenie przebywania w innej rzeczywistości - mamy swobodę ruchu (tzn. obrotu) we wszystkich kierunkach, możemy też przybliżać interesujące nas fragmenty panoramy. Największy problem stanowi przemieszczanie się po scenerii - odbywa się to skokowo, poprzez wskazywanie kolejnych "gorących punktów" (ang. hotspots), które przenoszą nas w nowe miejsce. Obserwowany widok jest statyczny, a jedynym ruchomym obiektem w wirtualnym świecie jest? sam obserwator.

Drugim, równie popularnym i dość podobnym rozwiązaniem, jest Surround Video - technologia opracowana przez Microsoft. Oba systemy mają wiele cech wspólnych, wyższe zaawansowanie technologiczne wyróżnia jednak produkt specjalistów z Redmond. Surround Video dysponuje bowiem pełnym wsparciem dla potrzeb Internetu: przeglądarka panoramicznych obrazów automatycznie ładuje się z serwera (w istocie jest to kontrolka ActiveX), zaś pod aktywne obszary można "podpiąć" dowolny adres URL. Możliwa jest też pełna integracja prezentowanej sceny ze stroną WWW za pomocą języka VBScript. Obie technologie są bardzo interesujące, głównie ze względu na niewielkie wymagania stawiane wobec komputera użytkownika (wystarczy 486 z 8 MB RAM) oraz przyzwoita przepustowość sieci (obrazy poddane są kompresji, zaś w przypadku Surround Video jakość scenerii poprawia się stopniowo w miarę ładowania pliku).

FILMY OBIEKTOWE

Drugim typem filmów QTVR popularnych w Internecie jest tzw. film obiektowy. Podstawową różnicą jest w tym przypadku zmiana układu odniesienia. To nie my obracamy się wewnątrz nieruchomego krajobrazu, lecz samodzielnie "obracamy" znajdujący się na ekranie obiekt. Technologia ta może być szczególnie przydatna dla np. wirtualnego supermarketu. Dzięki QTVR mamy szansę dokładniej przyjrzeć się każdemu interesującemu nas produktowi (z dowolnej perspektywy).

JAK TO SIĘ ROBI?

Z góry ostrzegam, że wykonanie takich interaktywnych nagrań (panoramicznych bądź obiektowych) nie jest ani łatwe, ani tym bardziej tanie. Jak zresztą widać w Internecie, na prezentacje tego typu stać tylko najbogatszych - producentów samochodów, serwisy turystyczne i informacyjne Microsoftu itd.

Jeśli nie dysponujemy specjalną kamerą wyposażoną w obiektyw o polu widzenia obejmującym 360 stopni, musimy wykorzystać drogi i skomplikowany zestaw statywów (specjaliści z QuickTime'a polecają sprzęt firmy Kaidan).Wykonane w ten sposób poszczególne zdjęcia trzeba następnie posklejać w jedno długie - jedyny znany mi program realizujący takie zadania (Stitcher) wchodzi w skład pakietu, kosztującego ponad 2 tysiące dolarów! Więcej informacji na temat edycji filmów Surround Video uzyskamy na stronie firmy BlackDiamond - twórcy Surround Video SDK (jest to łatwy w obsłudze pakiet do tworzenia panoramicznych obrazów). Nie polecam jednak samodzielnego przygotowania podobnych widoczków.

Linki:

QT VR:

QTVR na stronie Apple'a - http://www.apple.com/quicktime/qtvr/

Surround Video:

Black Diamond - http://www.bdiamond.com

Pleasant Virtual Tour - http://www.pleasant.net/360tour/

Microsoft Museum - http://www.microsoft.com/museum/home.asp

UR There Productions - http://www.urthere.com/

Panormania - http://www.panormania.com/Komputerowe


Zobacz również