W kwietniu do Polski trafią pierwsze komputery marki Lenovo

Lenovo wprowadza na rynki zagraniczne pierwsze komputery - stacjonarne i przenośne - pod własną marką. Niedawno trafiły do USA, w ciągu kilku tygodniu mają pojawić się w Polsce. Dotychczas produkty z logo chińskiego producenta można było nabyć jedynie w Chinach. W pozostałych częściach świata dostępne były maszyny marki IBM.

Lenovo w środku tabeli

Według IDC liczba sprzedanych notebooków Lenovo (z logo IBM) w Polsce w 2005 roku wzrosła o 57,4%. Rynek jako całość wzrósł o ponad 100%. Jego motorem była firma Acer, której sprzedaż wzrosła o 415%. Na polskim rynku komputerów stacjonarnych chińska firma zanotowała wzrost o 23,2%. To nieco więcej niż średnia rynkowa (19,8%), ale znacznie mniej niż lider Action (141%).

"Na polski rynek trafią cztery modele komputerów przenośnych i cztery modele komputerów stacjonarnych wyposażonych w procesory Intela" - mówi Marek Borówka, dyrektor generalny Lenovo Technology Poland. "Ponadto w kwietniu na rynek trafią nowe komputery z logo IBM - T60 oraz X60, a w maju komputery z logo Lenovo wyposażone w ekrany panoramiczne oraz 12 calowe" - dodaje Marek Borówka. Od 1 maja firma wprowadzi na rynek również produkty sygnowane logo obydwu firm - Lenovo i IBM. Równocześnie z nowymi komputerami na polski rynek trafi także pierwszy projektor Lenovo. Urządzenie oznaczone symbolem M500 waży zaledwie 1,1 kg.

W 2004 roku Lenovo kupiło za 1,25 mld USD od IBM dział zajmujący się produkcją komputerów PC. Obecnie chińska firma to trzeci pod względem wielkości producent komputerów PC. Wprowadzenie nowych produktów ma umożliwić firmie zrealizowane stawianego celu, czyli wzrostu w tempie dwukrotnie szybszym od średniej rynkowej, który umożliwi zagrożenie pozycji liderów - Dell i HP. Umowa między IBM a Lenovo wyklucza przez co najmniej pięć lat sprzedaż serwerów z procesorami Intela na rynkach, na których rozwiązania te oferuje IBM.

Regionalne różnice

Komputer PC Lenovo J100

Komputer PC Lenovo J100

W regionie CER (Central Europe and Russia), w którego skład wchodzi Polska trafią komputery przenośne C100 oraz komputery stacjonarne linii J100 w czterech różnych konfiguracjach: pierwsze z procesorami Pentium M lub Celeron, drugie z Pentium 4 lub

Celeron D. Są one adresowane na rynek małych i średnich przedsiębiorstw (MSP). Udział firmy w chińskim rynku MSP wynosi 26%, jednak w skali globalnej - zaledwie 6%. Znacznie lepiej chińskiej firmie wiedzie się na rynku komputerów dla dużych przedsiębiorstw, gdzie zdobyła 15% udziałów. Rynek MSP jest jednak bardziej atrakcyjny, gdyż rośnie znacznie szybciej.

Według Marka Borówki komputery z logo Lenovo nie odbiegają technologicznie od maszyn z logo IBM. "Posiadają wszystkie zaawansowane technologie znajdujące się w maszynach Think" - mówi szef Lenovo Technology Poland. O ich atrakcyjności dla rynku MSP mają decydować wbudowane narzędzia, która umożliwią użytkownikom obniżenie wydatków na informatykę np. funkcja odtwarzania systemu po zawirusowaniu, uproszczone mechanizmy sieciowe i automatyczny system uaktualnień. Ponadto oferują większą liczbę złączy w porównaniu do komputerów IBM Think.

Notebook Lenovo C100

Notebook Lenovo C100

Na rynku amerykańskim ich atutem ma być także niska cena. Według informacji podawanych przez amerykańskie media nowe komputery Lenovo mają być tańsze o ok. 10% - 15% w porównaniu do dostępnych obecnie maszyn z logo IBM. Najtańsza wersja komputera desktop J100 ma kosztować 499 USD, natomiast notebooka C100 - 599 USD.

Kierownictwo poszczególnych regionów ma jednak pewną swobodę w kształtowaniu cen. "W Polsce ceny dla dystrybutorów nie różnią się tak bardzo od ceny komputerów z logo IBM jak w USA. Wynika to z faktu, że tam komputery Lenovo kierowane są na rynek konsumencki i mikro firm. W Polsce nie mamy jeszcze typowego modelu przeznaczonego dla konsumentów" - mówi Marek Borówka.

W Polsce bez AMD

Olimpijskie wsparcie

W sprzedaży komputerów marki Lenovo ma pomóc kampania promocyjna, której najważniejszym elementem jest umowa sponsorska z Międzynarodowym Komitetem Olimpijskim. W zamian za możliwość reklamowania się z wykorzystaniem "olimpijskich kół" na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Turynie oraz Letnich Igrzyskach Olimpijskich w Pekinie w 2008 roku Lenovo dostarcza sprzęt komputerowy wspierający organizację zawodów.

Co ciekawe, w USA Lenovo oferuje dwie wersje nowych komputerów biurkowych: J100 wyposażonych w procesory Intela oraz J105 z układami AMD. W Chinach liczba sprzedanych komputerów z procesorami AMD jest nawet nieznacznie wyższa niż maszyn z procesorami Intela. Tam Lenovo oferuje komputery z procesorami Athlon i Sempron na rynek konsumencki, dla małych i średnich firm oraz dla dużych przedsiębiorstw.

W USA najtańszy komputer stacjonarny z procesorem AMD ma kosztować aż o 150 USD mniej od najtańszej wersji z procesorem Intela. Jednak w Polsce, przynajmniej na razie nie będzie komputerów z procesorami AMD. "Z pewnością komputery z procesorami AMD cieszyłyby się zainteresowaniem, ale obecnie w regionie współpracujemy wyłącznie z Intelem" - mówi Marek Borówka.

Tymczasem niedawno AMD informowało, że komputery linii J105 będą dostępne m.in. w Rosji. Przedstawiciele AMD pytania o brak urządzeń Lenovo z układami Athlon czy Sempron w Polsce kierują do producenta komputerów. Warto w tym miejscu przypomnieć, że AMD oskarża Intela o nielegalne praktyki wymuszania na producentach OEM wykorzystywania wyłącznie układów Intela. Pierwszy proces w tej sprawie rozpoczął się w ubiegłym roku w USA. Rządowe postępowania dotyczące praktyk monopolistycznych Intela toczą się w Korei i Japonii.


Zobacz również