WRC na PC

Kontrolery do gier stają się wyspecjalizowanymi urządzeniami potrafiącymi znacznie urealnić i zwiększyć interakcje między grą a graczem.

Kontrolery do gier stają się wyspecjalizowanymi urządzeniami potrafiącymi znacznie urealnić i zwiększyć interakcje między grą a graczem.

Już dawno minęły czasy, gdy do sterowania wirtualnymi postaciami czy też samochodami używaliśmy prostych analogowych joysticków. Obecnie na rynku, oprócz standardowych drążków sterujących, można znaleźć skomplikowane urządzenia przeznaczone do symulatorów samolotowych (Saitek X45 składający się z cyfrowego joysticku i osobnej dźwigni przepustnicy) czy też kierownic wiernie oddające realizm prowadzenia wirtualnego bolidu (Logitech Momo Force, Microsoft SideWinder, Force Feedback Wheel). Im bardziej wyspecjalizowany kontroler, tym węższe staje się jego zastosowanie (raczej trudno byłoby wykorzystać kierownice do sterowania kosmicznym statkiem w FreeSpeece, za to idealnie do tego nadawałby się joystick z dużą liczbą przycisków czy też przepustnicą).

Dane techniczne i wyniki testów kierownic

Dane techniczne i wyniki testów kierownic

Postanowiliśmy skupić się na kontrolerach przeznaczonych do sterowania wirtualnymi bolidami, czyli popularnych kierownicach.

Jak w WRC

Obecnie każdy producent kontrolerów gier oferuje co najmniej jeden model przeznaczony specjalnie dla symulatorów samochodowych. Większość z nich składa się z dwóch elementów: kierownicy mocowanej do blatu biurka oraz podstawki z dwoma pedałami (gaz i hamulec). Niektóre są wyposażone dodatkowo w drążek zmiany biegów oraz hamulec ręczny. Dzięki temu sterowanie wirtualnymi pojazdami jest bardziej intuicyjne i przypomina kierowanie prawdziwym samochodem. Niestety takie rozwiązanie ma też minusy. Trudno jest bowiem znaleźć odpowiednie miejsce do przymocowania i rozmieszczenia wszystkich tych elementów i często bywa tak, że zdecydowanie łatwiej jest korzystać z wbudowanej w kierownice skrzydełek do sekwencyjnej zmiany biegów niż znaleźć dodatkowe miejsce na kolejny element.

Moc wrażeń

W celu zwiększenia interakcji pomiędzy graczem i grą coraz większą wagę producenci przykładają do tego, aby gracz mógł nie tylko intuicyjnie sterować wirtualnymi bolidami, lecz także odczuwać skutki, np. uderzeń, zachowania się samochodu na różnych nawierzchniach czy też utraty sterowności pojazdu. Uzyskuje się to dzięki zaimplementowaniu w kontrolerach gier takich technologii, jak ForceFeedback (symuluje efekty pracy silnika, jazdy na różnych rodzajach nawierzchni poprzez drgania i utraty sterowności pojazdu, uderzenia, wybuchy, wywołując siły kierunkowe) czy też VibrationFeedback (odchudzona wersja Force Feedback - technologia uboższa o możliwość wytwarzania sił kierunkowych, dlatego odczuwalne są tylko drgania o różnym stopniu natężenia, np. symulujące efekt pracy silnika). Obie technologie w większy lub mniejszy sposób mogą przenieść część wirtualnych doznań na kontroler, który drga, kręci się w miarę podskakiwań samochodu na nierównej powierzchni czy też reaguje na uderzenia o przeszkody.

Instalacja kierownicy

Część z testowanych kierownic nie miała własnego sterownika i ich instalowanie polegało na dodaniu nowego urządzenia do kontrolera gier. Wyjątkiem są kierownice wyposażone w złącze USB, które zawierają zarówno własny sterownik, jak i dodatkowe oprogramowanie sterujące. W tym przypadku po podłączeniu kierownicy do komputera następuje jej automatyczne wykrycie, następnie jesteśmy proszeni o włożenie płytki z aktualnym sterownikiem i program automatycznie już zainstaluje kierownice w systemie. Po właściwym zainstalowaniu do poprawnej pracy wymagane jest skalibrowanie kierownicy i pedałów. W niektórych modelach, np. Microsoft Side Winder Precision Racing Wheel, proces kalibracji jest wykonywany automatycznie.

Force Feedback (sprzężenie zwrotne)

Technologia opracowana przez firmę Immersion, stosowana w wszelkiego typu kontrolerach gier. Realistycznie symuluje reakcję pojazdu na różne nawierzchnie, utratę kontroli pojazdu, kolizji czy też wybuchu oraz wiele innych efektów. Odbywa się to za pomocą zestawu silniczków, które wprowadzają kontroler w drgania lub też wywołują siły kierunkowe. To najbardziej zaawansowana technologia, potrafiąca dość realistycznie oddać efekt zdefiniowanych zdarzeń.

Vibration Feedback (wibracyjny impuls zwrotny)

Technologia oparta na Force Feebacku, stanowiąca jego okrojoną wersję. Impuls zwrotny wytwarzają silniczki wibrujące, w których można zmieniać intensywność drgań, ale nie kierunek. Stosowana przeważnie w gamepadach.

Sekwencyjna skrzynia biegów

Stosowana przeważnie w samochodach Formuły 1 oraz w niektórych samochodach osobowych. Pozwala na szybką zmianę biegów za pomocą przycisków umieszczonych w pobliżu ręki lub drążka. Przyciski montowane na kierownicy pozwalają na komfortową zmianę biegów bez odrywania od niej dłoni (prawy przycisk - zmiana biegu na wyższy, lewy - redukcja).

Dr Hardware ostrzega

Brytyjscy lekarze przeprowadzili badania, z których wynika, że kontrolery do gier (kierownice, pady itp.), wyposażone w technologię Force Feedback Vibration Feedback, mogą być groźne dla zdrowia.

U piętnastoletniego chłopca, który spędzał do siedmiu godzin dziennie, grając na konsoli Sony PlayStation, stwierdzono silne bóle dłoni oraz ramion. Ponadto zauważono tzw. syndrom wibrujących przedramion, spowodowany systematycznym korzystaniem z kierownicy komputerowej z funkcją wibracji. Zgodnie z oświadczeniem lekarzy nie jest to odosobniony przypadek, lecz dolegliwość, z którą mają coraz częściej do czynienia.

Jeśli zarzuty wysuwane ze strony lekarzy okażą się prawdziwe, to rozważa się możliwość modyfikowania stosownych urządzeń do gier oraz umieszczania dodatkowych ostrzeżeń odnośnie do ryzyka związanego ze zbyt długim korzystaniem z funkcji wibracji. Już teraz takie ostrzeżenia znajdują się na niektórych produktach firmy Sony. Zaleca się przeprowadzanie 15-minutowych przerw raz na godzinę grania.

Logitech Momo Racing

Odczuwalne jest podobieństwo do kultowej już kierownicy Momo Force i chociaż nie użyto w niej tak wysublimowanych materiałów jak w pierwowzorze, to i tak wyróżnia się jakością wykonania.

Kierownica ta okazała się bardzo dobrą konstrukcją dopracowaną pod każdym względem, zdobywając pierwsze miejsce w teście jakości jazdy i działania sprzężenia zwrotnego, ostatecznie wygrywając test.

Nowością po raz pierwszy zastosowaną w kierownicach firmy Logitech jest osobny drążek zmiany biegów. Jest on montowany w podstawie kierownicy. Ponadto istnieje możliwość jego montażu zarówno z prawej, jak i lewej strony.

Na szczególną uwagę zasługuje rewelacyjnie działający Force Feedback (optyczno-mechaniczny), który doskonale oddaje wszelkie efekty jazdy po różnych nawierzchniach czy też zderzeń.

Producent dodaje specjalne oprogramowanie sterujące WingMan Profiler, za pomocą którego możemy dowolnie definiować przyciski, przypisywać im makra czy też testować działanie poszczególnych elementów kontrolera. Program umożliwia również utworzenie profili, co pozwala na skonfigurowanie ustawień kierownicy dla poszczególnych gier. Do wyboru mamy kilkanaście gotowych profili, do których możemy dodać własne. Program umożliwia też ich aktualizację za pomocą Internetu.

Kierownica ma dobrze rozwiązany system mocowania, ale z uwagi na małe rozmiary mocujących trzpieni musimy zapewnić odpowiednią przestrzeń pod blatem, która może być ograniczona wysuwaną podstawką na klawiaturę.

Proces instalacji kierownicy nie jest skomplikowany i jest w wysokim stopniu zautomatyzowany. Po podłączeniu kontrolera do portu USB, komputer automatycznie wykrywa nowe urządzenie, prosi o płytkę CD ze sterownikiem i sam już przeprowadza nas przez proces kalibracji urządzenia.


Zobacz również