WWWielka promocja

Żyjemy w czasach, w których, aby skutecznie dotrzeć do konsumenta, należy stosować najprzeróżniejsze wybiegi. Włączając telewizor, widzimy gwiazdy światowego kina albo popularnych wykonawców muzycznych, reklamujących dowolny produkt. Wychodząc z domu, opróżniamy skrzynkę pocztową przepełnioną stosem reklamowych folderów i torebek z szamponami. Podobnych zabiegów nie mogło, oczywiście, zabraknąć także w Internecie.

Żyjemy w czasach, w których, aby skutecznie dotrzeć do konsumenta, należy stosować najprzeróżniejsze wybiegi. Włączając telewizor, widzimy gwiazdy światowego kina albo popularnych wykonawców muzycznych, reklamujących dowolny produkt. Wychodząc z domu, opróżniamy skrzynkę pocztową przepełnioną stosem reklamowych folderów i torebek z szamponami. Podobnych zabiegów nie mogło, oczywiście, zabraknąć także w Internecie.

Wiele firm inwestuje w wysyłkową reklamę swoich wyrobów. Można zamówić prawie wszystko i to z dostawą do domu. Począwszy od kalendarzy z logo firmy, poprzez długopisy, otwieracze do piwa, czapeczki, kubeczki, cukierki, katalogi, podkładki pod myszkę (jedna z firm znanych i na naszym rynku rozsyłała owe podkładki jako podziękowanie za wypełnienie ankiety), kończąc na dyskach CD-ROM i dyskietkach zawierających wersje demonstracyjne programów.

Zwiedzając strony WWW, łatwo natknąć się na reklamy oprogramowania firmy (nazwę przemilczę) czy produktów konkurencyjnych. Wielkie koncerny sponsorują serwisy udostępniające bezpłatne konta poczty elektronicznej. Ale czy za darmo w Internecie otrzymamy jedynie tekst i grafikę na stronach WWW?

Otóż, nie.

Nie należy jednak do razu popadać w euforię, część materiałów promocyjnych przeznaczona jest wyłącznie dla mieszkańców określonych krajów (USA, Kanada, Niemcy). Niekiedy jednak - na specjalne życzenie konsumenta - dany produkt może być wysłany do innego państwa, lecz już na koszt odbiorcy.

Kiedy pragniemy otrzymać darmowy produkt, a koszty wysyłki musimy pokryć sami, nie opłaca się zamawiać wszystkiego po kolei. Należy najpierw zorientować się, z jakiej oferty zamierzamy skorzystać (dokładnie przeczytać informacje umieszczone na stronie, szczególnie dokładnie te zapisane małą czcionką) i wtedy wybrać najlepszą propozycję. Powinniśmy także uważać przy wypełnianiu wszelkich ankiet, w końcu podajemy w nich swoje prawdziwe dane. Prawie wszędzie zmuszeni jesteśmy do podania adresu poczty elektronicznej, a przecież najczęściej nawet nie wiemy, komu udostępniamy nasz adres. Dysponując nim, można w szybkim czasie zasypać nas spamem.

Co gorsza, po uzyskaniu wielu szczegółowych informacji, mogą spróbować nas po prostu okraść! Ostatnio w Wielkiej Brytanii złapano złodziei, którzy za pomocą Internetu przeprowadzali wywiad środowiskowy (pytywali o godziny pracy, tryb życia, przyjaciół, sąsiadów, typ komputera, osprzęt itp.). Za wypełnienie ankiety - ramach podziękowania - mieli przysyłać najnowsze, bezpłatne oprogramowanie. Niestety, zamiast rozpowszechniania software'u, ankieterzy włamywali się do domów podczas nieobecności właścicieli. Proceder ten został ukrócony przez policję, a sprytni złodzieje przebywają już w więzieniu (może i tam też przeprowadzają ankiety ;^)

Serwisy z darmowymi dobrami możemy znaleźć, posługując się takimi słowami kluczowymi, jak: "Free" z dodatkiem "CD-ROMS", "CDROM", "SAMPLES", "MOUSEPAD", "DISC", "MAGAZINE", "TESTDRIVE", "DEMO", "PAMPHLET", "COOKBOOK", "CANDY", "CALENDAR", "COOKI", "STUFF", "PRODUCT".

Jak znaleźć darmowe dobra

OK - przejdźmy do bardziej interesującej części - mianowicie spraw związanych z namierzeniem stron WWW oferujących coś naprawdę "za darmo". Jeżeli mamy dużo wolnego czasu i samozaparcia, możemy sami odnaleźć witryny z promocjami, używając popularnych wyszukiwarek (często jednak trafiamy nie tam, gdzie zamierzaliśmy, przeważnie na strony poświęcone pornografii, które również są określane hasłem "free").

Zamiast samodzielnie penetrować zasoby Sieci, łatwiej odszukamy interesujące nas serwisy, korzystając ze specjalnych stron (katalogów) gromadzących odsyłacze do witryn z promocjami. Aby ułatwić nam życie, twórcy katalogów przygotowali różne podziały linków: wg poszukiwanego produktu (CD, dysk, czapeczki, czasopisma) oraz szczegółowe kategorie (np. konkretny produkt na CD, kolor czapeczki). Niekiedy witryny takie dostarczają wiele dodatkowych informacji, dotyczących produktów dostępnych pod wskazanym adresem. Do najbardziej przydatnych należą wiadomości - czy ktoś otrzymał produkt zamówiony pod tym adresem, średni okres oczekiwania na przesyłkę, data rozpoczęcia i czas trwania promocji, ocena otrzymanego materiału oraz ewentualny koszt materiału i przesyłki. Popularną formą reklamy produktu jest rozdawanie partii promocyjnej (pierwszych np. 100 sztuk bezpłatnie, następne to już czysty interes). Jeżeli mamy szczęście i trafimy na aktualną promocję, mamy szansę otrzymać produkt bezpłatnie.

Najczęściej stosowaną formą złożenia zamówienia jest wypełnienie odpowiedniej ankiety. Niekiedy trzeba napisać list kierowany na adres podany na stronie (przeważnie w języku angielskim lub niemieckim), co może stanowić pewne utrudnienie. Typową taktyką używaną przez firmy wysyłające darmowe produkty jest wybieranie losowo osoby, do której trafi przesyłka. Aby zwiększyć szansę otrzymania produktu, możemy - oczywiście - posłużyć się klasycznym "podstępem", wysyłając większą liczbę wypełnionych ankiet w pewnych odstępach czasowych.

http://www.west.net/~cdromug/freecds.sht - chyba najlepiej zorganizowany przewodnik po darmowych CD-ROM-ach)

http://www.cc.uni.torun.pl/~johnny/freebies.htm

http://members.tripod.com/~drix/homepage.htm

http://members.tripod.com/~LesterJ/CD-Roms.htm

http://members.tripod.com/~DJ_Steve/freestuff.html

http://www.geocities.com/Hollywood/3767/free.htm

http://www.geocities.com/SiliconValley/1055/free.html

http://www.geocities.com/Tokyo/Temple/6083/coming.html

http://www.polbox.com/1/1darmo/ - polski akcent, spis aktualnych bezpłatnych linków otrzymamy pocztą elektroniczną

http://www.totalgolfer.com/aaafree.html

http://csvax.cs.caltech.edu/~adam/LOCAL/free.html

http://www.soton.ac.uk/~ajd/misc.html

http://www.soprano.com/frees.html

http://www.digiweb.com/jerdugal/freestuff.html

http://www-nsidc.colorado.edu/NASA/cdrom_data_products.html

http://home.cdsnet.net/~seahawk/freemania/coupons.htm

http://ftphome1.gte.net/rdbrooks/free.htm

http://www.winternet.com/~julie/freelink.html

http://www.tricky.com/freestuff.html

http://www.crosslink.net/~johnsonp/free.html

http://www.interbalc.se/misc/free.html

http://pwp.usa.pipeline.com/~rummings/

http://www.angelfire.com/pages1/ffa/

Rzadko zdarzają się strony WWW, dzięki którym można zapisać się na specjalne listy dyskusyjne. W efekcie będziemy cyklicznie otrzymywać pocztą elektroniczną adresy najnowszych "darmowych" stron. Przeważnie twórcy list dyskusyjnych wymagają od użytkowników, aby co pewien czas przesyłali odnalezione przez siebie adresy z promocjami. Jeżeli nie spełnimy tego założenia, możemy zostać wykreśleni z listy klubu.

Dwa w jednym - tym mianem można nazwać strony WWW, które rozpowszechnią kontakty do nas wśród autorów stron oferujących superatrakcyjne darmowe gadżety. Jeżeli odszukany przez nas serwis jest wystarczająco dobry, możemy spodziewać się sporej liczby paczek, co naszego listonosza zapewne przyprawi o ból głowy i mięśni. Przypadkiem możemy również trafić na produkty kierowane do określonych odbiorców (np. nauczycieli, administratorów sieci, biznesmenów). Niekiedy także, aby otrzymać promocyjny produkt, trzema mieć własną firmę.

Jeżeli nie za darmo, to przynajmniej ze zniżką

Powołując się na hasło (przeważnie podane na stronie WWW) lub zamawiając produkt za pośrednictwem konkretnej witryny, możemy uzyskać przy zakupie kilkuprocentowy upust lub dodatkowy prezent. Jest to rzecz niezmiernie miła i mam nadzieję, że na stałe zagości i na naszym rynku.

Czego możemy spodziewać się w paczce

Na pewno nie powinniśmy otrzymać bomby, choć taka możliwość także istnieje. Darmowe CD-ROM-y czy dyskietki zawierają przeważnie wersje demonstracyjne komercyjnych programów, spisy programów oraz krótką historię firmy (CD-ROM uzyskany od firmy BASF w całości wypełniony był filmami w formacie QuickTime, prezentującymi historię zakładów oraz typowe wyroby). Jeżeli złożymy zamówienie na przesłanie części garderoby (np. czapki), możemy spodziewać się, iż produkt ten nie będzie pierwszej jakości (drobne przebarwienia, wady produkcyjne czy słaby materiał). Nieraz produkt ten nie nadaje się nawet do noszenia, natomiast może stanowić ozdobę i zarazem trofeum. Spokojnie możemy zrezygnować z zamawiania artykułów spożywczych w postaci cukierków lub batonów. Najczęściej firmy nie przesyłają łakoci do naszego kraju, po otrzymaniu przesyłki produkt może być także nie zdatny do spożycia.

Jeżeli już zdecydujemy się na skorzystanie z dowolnej oferty, bądźmy przebiegli. Nie zamawiajmy byle czego, lecz produkty wyszukane. Czasami warto jest poświęcić dwie, trzy minuty na znalezienie lepszej propozycji, niż martwić się później, gdzie upchnąć otrzymane rzeczy. A w ogóle to przecież tylko niewinna zabawa.


Zobacz również