Wakacje last minute z internetu

Dzięki internetowym serwisom pośredniczącym w rezerwacji wycieczek, planowanie urlopu może przerodzić się w ekscytujące polowanie na okazje. Z jednego miejsca mamy dostęp do ofert różnych biur podróży, w tym wyjazdów pogrupowanych według wspólnej tematyki, np. związanej z Euro 2012. W wyborze miejsca wypoczynku pomogą również opublikowane tam porady oraz informacje na temat najpopularniejszych kierunków.

Przyzwyczajeni do robienia zakupów w sieci Polacy wybierają internet także wówczas, gdy przychodzi do planowania urlopu. To najlepszy sposób na to, aby poznać opinie innych klientów na temat upatrzonych kurortów i wybrać najtańsze oferty last minute.

Internetowe biura podróży działają na polskim rynku od lat. Znany serwis Wakacje.pl wystartował jeszcze w 1999 roku. Obecnie, na rynku działa kilka dużych stron pośredniczących w rezerwacji ofert przez internet. Udostępniają one także możliwość złożenia zamówienia bezpośrednio w sieci lub w tradycyjnym punkcie sprzedaży.

Wyszukiwanie ofert

Ostatnie miesiące nie były dobrym czasem dla biur podróży. Eksperci podkreślają, że od momentu wybuchu rewolucji w krajach północnoafrykańskich, zainteresowanie tym niemal tradycyjnym wśród polskich turystów rejonem osłabło. Do tego dochodzi też panujący w Europie kryzys. Jeżeli ktoś na tym korzysta, to przede wszystkim klienci, którzy mogą przebierać w kuszących ofertach dociśniętej do ściany konkurencji.

Ciekawe propozycje najlepiej wyszukiwać za pośrednictwem internetowych pośredników, mających dostęp do ofert wielu touroperatorów jednocześnie. Ich przewagą jest także to, że są w stanie błyskawicznie reagować w razie jakichkolwiek nagłych zawirowań geopolitycznych lub katastrof naturalnych, takich jak niedawny wybuch wulkanu na Islandii, który sparaliżował ruch lotniczy w Europie. Wówczas momentalnie wyławiają i proponują najbardziej atrakcyjne propozycje wyjazdów w inne dostępne miejsca.

Standardowo, internetowe serwisy turystyczne oferują możliwość przeglądania bieżących ofert, wraz z tradycyjnym podziałem na promocyjne wyjazdy last minute (przeceniane w ostatniej chwili) i first minute (rezerwowane z dużym wyprzedzeniem czasowym, stąd zniżka). Wchodząc na stronę, nie trzeba mieć jednak z góry przygotowanego pomysłu na wyjazd. Firmy obsługujące serwisy internetowe wprost dwoją się i troją, aby zaproponować niezdecydowanemu klientowi nowe oferty. Stąd obecność działów dedykowanych ofertom wyjazdów rodzinnych, na narty, w egzotyczne miejsca, czy przygotowanych z myślą o rodzicach podróżujących z dziećmi.

Jeżeli nie masz pewności, czy reklamowany hotel faktycznie znajduje się w dobrej lokalizacji, wystarczy rzut oka na mapę internetową (tutaj na przykładzie EasyGo.pl)

Jeżeli nie masz pewności, czy reklamowany hotel faktycznie znajduje się w dobrej lokalizacji, wystarczy rzut oka na mapę internetową (tutaj na przykładzie EasyGo.pl)

Dostępna jest także szczegółowa wyszukiwarka. Możemy w niej określić termin wyjazdu, czas pobytu, kraj docelowy (a w przypadku tych bardziej popularnych, także określony region), liczbę osób oraz istotną dla ceny wycieczki kwestię wyżywienia (począwszy od ofert bez wyżywienia, poprzez te ze śniadaniem, śniadaniem i obiadokolacją, a na pełnym all inclusive skończywszy).

Dodatkowe opcje obejmują możliwość sprecyzowania typu oferty (np. last minute), rodzaju transportu (np. samolot, autokar lub transport własny), kategorii hotelu (w zależności od liczby gwiazdek i oceny przyznawanej przez internautów) i udogodnień dostępnych na miejscu. Lista tych ostatnich jest długa i może obejmować basen, plażę dla hotelowych gości czy pole golfowe. Miłośnicy opalania mogą nawet zaznaczyć, że interesują ich jedynie hotele położone bezpośrednio przy plaży.

Wyszukane oferty można sortować według cen, opinii innych klientów, klasy hotelu lub terminu. Przy każdej z nich widnieje informacja, z jakiego biura podróży ona pochodzi - w ten sposób można zwrócić szczególną uwagę na propozycje ulubionych touroperatorów lub pominąć tych niechcianych.

Przeglądanie ofert

Każda oferta ma swoją podstronę, na której jest szczegółowo opisana. Standardowo obecne są informacje na temat hotelu (położenie, klasa, nazwa), typu wyżywienia i rodzaju transportu. Najlepiej opisane oferty mają także obszerne galerie zdjęć hotelu. Można również od razu sprawdzić lokalizację budynku na mapie satelitarnej, aby przekonać się, czy faktycznie leży on np. przy samej plaży lub nie jest zbyt oddalony od miasta. Dostępne są też opinie innych internautów, którzy wcześniej wypoczywali w tym miejscu - najbardziej oblegane hotele mają często po kilkadziesiąt i więcej recenzji.

Jeśli biuro podróży udostępnia takie warianty, można porównywać koszty pobytu na tydzień, dwa tygodnie lub inny czas w zależności od pory roku, zmieniać liczbę osób do zakwaterowania lub sprawdzić koszt dostawki dla dzieci oraz modyfikować opcje wyżywienia. W przypadku wycieczek zagranicznych wyświetlana jest również informacja o godzinach odlotów (lub odjazdów) i miast, z których wyjeżdżają turnusy. Można nawet sprawdzić, czy wyjazdów do danego hotelu w przybliżonym terminie nie organizują konkurencyjne biura podróży. Dzięki zebranym w ten sposób informacjom, uważny klient będzie w stanie znaleźć taki termin, w którym wyjazdy w dane miejsce są najtańsze, a nawet uniknie takich ofert, gdzie wyloty i przyloty odbywają się o niewygodnych godzinach, np. w środku nocy. Najciekawsze opcje można dodawać do przechowalni, aby móc potem jeszcze raz porównać je ze sobą.

Rezerwacja wyjazdu

Wybraną ofertę można zarezerwować za pośrednictwem strony internetowej lub przy pomocy konsultanta, dzwoniąc na podany numer infolinii. W przybliżeniu odbywa się to w ten sposób, że po potwierdzeniu wszystkich szczegółów rezerwacji (takich jak liczba osób, miejsce pobytu, termin itd.) oraz końcowej ceny, w systemie dokonywana jest wstępna rezerwacja. Pracownik biura obsługi klienta wysyła wówczas na podany przez ciebie adres poczty elektronicznej dokumenty rezerwacyjne: umowę i warunki uczestnictwa. Taką umowę należy podpisać i wysłać faksem na podany numer bądź zeskanować i odesłać jako załącznik na wskazany adres e-mail.

Dopiero po zaakceptowaniu tych dokumentów można przystąpić do dokonania płatności za zamówienie. Polskie serwisy akceptują płatności kartami kredytowymi oraz przelewy (w tym tzw. szybkie przelewy). Jeżeli jednak ktoś preferuje gotówkę, może zapłacić za wyjazd w jednym z tradycyjnych punktów obsługi klienta, zlokalizowanych w różnych miastach na terenie całego kraju. Takie punkty prowadzą największe polskie firmy internetowe w branży, takie jak Wakacje.pl czy Travelplanet.pl.

Innowacyjne podejście do wyszukiwania ofert biur podróży w sieci prezentuje serwis Qtravel.pl, który przypomina z wyglądu tradycyjną wyszukiwarkę internetową.

Innowacyjne podejście do wyszukiwania ofert biur podróży w sieci prezentuje serwis Qtravel.pl, który przypomina z wyglądu tradycyjną wyszukiwarkę internetową.

Po zaksięgowaniu płatności otrzymamy od serwisu internetowego potwierdzenie rezerwacji. Już w dniu wylotu, będąc na lotnisku, można wymienić je w punkcie prowadzonym przez touroperatora organizującego daną wycieczkę na komplet dokumentów niezbędnych do wejścia na pokład samolotu i zameldowania w hotelu.

Warto dodać, że w sytuacji, gdy rezerwuje się wyjazd last minute z dnia na dzień, warto spisać ze strony internetowej numer wybranej oferty i dokonać wszystkich formalności osobiście we wspomnianym już zwykłym biurze obsługi klienta, aby skrócić czas trwania formalności do minimum.

Dodatkowe usługi oraz informacje

Poza pośrednictwem w sprzedaży wyjazdów zorganizowanych, duże serwisy turystyczne oferują także swoje usługi w zakresie wynajmu samochodów i wykupywania dodatkowych ubezpieczeń podróżnych. Serwisy turystyczne kierują swoją ofertę także do firm, pomagając w organizacji wyjazdów zorganizowanych lub zakupie bonów turystycznych dla pracowników.

Serwisy pośredniczące w rezerwacji wyjazdów stanowią także dobre źródło informacji o wybranych kierunkach podróży. Uzupełnienie publikowanych na ich łamach artykułów stanowią praktyczne porady dla podróżujących, poświęcone różnym tematom: od wytłumaczenia formalności towarzyszących przekraczaniu granicy aż po listy zalecanych szczepień. Stanowi to szczególnie cenną pomoc dla osób, które wyjeżdżają za granicę pierwszy raz.

Planowanie urlopu łatwe jak nigdy

Planowanie urlopu za pośrednictwem serwisu internetowego jest równie proste, co robienie zakupów online, nic więc dziwnego, że ta forma rezerwowania wyjazdów zyskuje zwolenników. Mimo że największe portale mają już wieloletnią historię, całą branżę wciąż czeka dalszy rozwój. Eksperci oceniają, że roczny wzrost wynosi od 1 do 2%, a i tak e-turystyka w Polsce to wciąż rynek wyceniany na mniej niż 10% całego turystycznego tortu. Wszystko wskazuje na to, że serwisy internetowe będą jeszcze lepsze, a oferty - ciekawsze.


Zobacz również