WaveLab 4.0

Program do edycji muzyki

Program do edycji muzyki

Produkty Steinberga od lat wyznaczają kierunek rozwoju oprogramowania muzycznego. To właśnie Steinberg stworzył i wypromował metody edycji sekwencji muzycznych znane z Cubase (na polu sekwencerów do tej pory jedynie Logic firmy eMagic dotrzymuje kroku Cubase), tak samo Steinberg opracował znany wszystkim standard instrumentów i efektów VST. Kolejnym polem walki o rynek muzyczny stały się edytory próbek dźwięku. I tu, choć konkurencja jest coraz większa, produkt Steinberga wiedzie prym.

Analiza dźwięku w czasie rzeczywistym to mocna strona WaveLaba.

Analiza dźwięku w czasie rzeczywistym to mocna strona WaveLaba.

Zakusy firmy Steinberg związane z opanowaniem (wtedy bardzo wąskiego) rynku przetwarzania dźwięku cyfrowego można było dostrzec już kilkanaście lat temu, gdy w studiach muzycznych rozgościł się prawie już zapomniany komputer Atari Falcon. Maszyna ta, wyposażona w dobrej jakości przetworniki DA/AD i bardzo przyzwoity układ DSP (Motorola 56001), stała się bazą do stworzenia pierwszej wersji Cubase, w której funkcjonalność tej aplikacji nie była ograniczona do sekwencera dla zewnętrznych instrumentów MIDI. Prawdopodobnie po raz pierwszy udało się przy tak minimalnych kosztach połączyć sterowanie instrumentami z odtwarzaniem i próbkowaniem sampli - wszystko to na niewielkiej przestrzeni Falcona i Cubase Audio. Od tego czasu minęło jednak wiele lat. Użytkownicy współczesnych pecetów otrzymują do rąk WaveLaba 4.0 - kompleksowe rozwiązanie w zakresie edycji, przetwarzania sampli i masteringu.

WaveLab jako narzędzie do nieliniowego montażu dźwięku.

WaveLab jako narzędzie do nieliniowego montażu dźwięku.

WaveLab 4.0 łączy w sobie cechy kilku edytorów. Przede wszystkim jest wygodnym, oferującym ogromne możliwości i wyjątkową jakość przetwarzania dźwięku programem (każda próbka dźwięku przetwarzana jest z rozdzielczością 32-bitów, jako wartość zmiennoprzecinkowa). Bez problemu radzi sobie z większością standardowych formatów zapisu dźwięku (od plików 8-bitowych, aż do próbek 32-bitowych), w tym: WAVE, AIFF, AU, MP2/MP3. Podobnie jak wiele innych edytorów oferuje bogaty zbiór efektów i narzędzi - wśród tych ostatnich największe wrażenie robi zbiór analizatorów dźwięku (spektrum, poziom, FFT), działających w czasie rzeczywistym: warto zwrócić uwagę na analizator fazy dźwiękuĘ-ĘnarzędzieĘoĘnieocenionej przydatności podczas badania rozłożenia dźwięku w panoramie stereofonicznej.

W górnej części okna widoczny jest podgląd próbki dźwięku, po prawej stronie lista efektów nakładanych w czasie rzeczywistym.

W górnej części okna widoczny jest podgląd próbki dźwięku, po prawej stronie lista efektów nakładanych w czasie rzeczywistym.

Analiza i przetwarzanie pojedynczych próbek dźwięku nie wyczerpują możliwości WaveLaba. Steinberg sięgnął dalej - dobudowując do programu zbiór narzędzi do nieliniowego montażu i masteringu dźwięku, co wyróżnia ten produkt spośród innych aplikacji do przetwarzania dźwięku. Warto zaznaczyć, że stół mikserski WaveLaba oferuje szereg efektów generowanych w czasie rzeczywistym (program udźwignie do 10 różnych efektów naraz), a także kilka metod na wyciszanie i podnoszenie głośności (na przykład na bazie krzywych sinusoidalnych, logarytmicznych i wykresu funkcji kwadratowej).

Skoro przetwarzanie dźwięku, miksowanie i mastering mamy już za sobą - pozostaje tylko zanieść gotowy materiał do wydawcy. I w tym momencie WaveLab nie pozostawia nas na lodzie. Aplikacja nie tylko pozwoli na nagranie materiału na płytę audio, oferuje bowiem komplet niezbędnych narzędzi do wypalania płyt - w tak zwanym międzyczasie będzie można skupić się na małym DTP i opracować okładki i nadruk na krążek.

Jako prawdziwy producent muzyczny możemy także zadbać o oprawę graficzną płyty audio.

Jako prawdziwy producent muzyczny możemy także zadbać o oprawę graficzną płyty audio.

Co ważne - pracę nawet z kilkunastoma różnymi projektami można realizować w obrębie jednej kopii uruchomionego WaveLaba - każdy z otwartych projektów zostaje oznaczony jako dodatkowa zakładka. I o ile nie pogubimy się pracując nad kilkoma projektami jednocześnie, to aplikacja nie postawi nam w tym zakresie żadnych ograniczeń. Wygodnym elementem WaveLaba jest także to, że program zapamiętuje wszystkie otwarte okna i pliki - w ten sposób powracając do pracy, zastajemy na stole montażowym taki sam bałagan, jaki zostawiliśmy poprzedniego dnia...

Za dobrą jakość trzeba płacić - w tym przypadku powiedzenie sprawdza się co do złotówki. WaveLab oferuje niebanalne możliwości; jeśli przyzwyczaimy się do tego narzędzia, trudno będzie sięgnąć po inną aplikację (najsilniejszym konkurentem wydaje się Sound Forge). Ale WaveLab wart jest każdego wydanego na niego grosza. Potwierdza to fakt, iż aplikacja ta jest standardowym wyposażeniem wielu studiów nagraniowych i rozgłośni radiowych.


Zobacz również