Wektorem po ekranie - narzędzia do grafiki wektorowej

Do niedawna rozdzielność grafiki wektorowej i bitmapowej nie budziła wątpliwości. Wektory były kolorystycznie czyste i ''kanciaste'', podczas gdy bitmapy - fotograficzne i miękkie. Dziś nie jest to już takie oczywiste. Grafika wektorowa może wyglądać jak fotografia albo odręczny rysunek.

Do niedawna rozdzielność grafiki wektorowej i bitmapowej nie budziła wątpliwości. Wektory były kolorystycznie czyste i 'kanciaste', podczas gdy bitmapy - fotograficzne i miękkie. Dziś nie jest to już takie oczywiste. Grafika wektorowa może wyglądać jak fotografia albo odręczny rysunek.

Obecnie oprogramowanie do tworzenia grafiki wektorowej jest coraz bardziej zaawansowane i złożone. Każda kolejna wersja aplikacji zawiera mnóstwo nowych funkcji i usprawnień, które ułatwiają pracę projektantów, ale są też bardziej złożone i trudne w obsłudze. Lepiej natomiast symulowane są efekty naturalne w grafice, podobnie jak wektorowe symbole.

Dobre aplikacje do grafiki wektorowej powinny pozwalać na naturalny rozwój tworzonego dzieła i dostarczać najlepszych narzędzi i warunków do jego powstania. Zapewniają to opisane w tym artykule programy.

Praca z wektorami często sprowadza się do kontroli i zarządzania obrazem. To krytyczny komponent aplikacji, podobnie jak narzędzia do tworzenia i modyfikacji wektorów. Ważna jest też możliwość współpracy z innymi aplikacjami. Zarówno Adobe, jak i Macromedia postawiły na ścisłą integrację swoich programów do grafiki wektorowej z innymi tworzonymi aplikacjami. Często wybór programów do grafiki wektorowej uzależniony jest od używanych już aplikacji i ich producenta.

Innym aspektem, na który warto zwrócić uwagę kupując narzędzie do grafiki wektorowej, jest stopień wolności twórczej, na który program pozwala.

Jeśli wykonujemy rysunki techniczne, to do pracy przyda się Canvas, dobrym wyborem może być też Illustrator. Jeśli chcemy tylko "kreślić", wybór jest większy i można zdecydować się na kupno mniej złożonych programów.

Nie warto zakładać, że tylko jeden z nich jest najlepszy. Najlepiej samemu wypróbować najnowszą wersję demonstracyjną. Pomimo dość dużych różnic w cenach, każda przedstawiona aplikacja jest w pełni funkcjonalnym i profesjonalnym programem w swoim zakresie.

Adobe Illustrator CS

Adobe Illustrator to najstarszy program wśród aplikacji ilustracyjnych, z którym twórcy utożsamiają się najbardziej. Niektóre jego funkcje niezmiennie przypominają pochodzenie z firmy Adobe, ze względu na podobieństwo do Photoshopa.

Oba programy nie zawsze były do siebie zbliżone, ale teraz Adobe tak je ukształtował, że przełączanie między nimi jest bezproblemowe. Korzenie Illustratora sięgają czasów, gdy służył głównie do grafiki wektorowej i wykorzystywany był bardziej do "konstruowania" niż do rysunku.

Ostatnie wersje mają rozbudowane funkcje rysunkowe, ale siła programu wciąż drzemie w tradycyjnym zestawie narzędzi. Najnowszą wersją jest Illustrator CS. Ma parę nowych funkcji, w tym efekty trójwymiarowe, usprawnione zarządzanie wprowadzaniem tekstu, zwiększoną ogólną wydajność i ułatwione możliwości rozpoczęcia pracy dla nowych użytkowników. Mogą oni korzystać z ogromnej ilości szablonów (od biznesowych stron internetowych, po wkładki do CD) oraz przewodników wideo.

Pomocna także może być możliwość tworzenia własnych szablonów. Ulepszone zarządzanie tekstem jest tutaj pewnym niedomówieniem, bowiem Illustrator CS korzysta z całkowicie przebudowanego nowego modułu zastosowanego w InDesignie. Praca z dużą ilością tekstu w programie ilustracyjnym nie należy do przyjemnych, ale w nowym Illustratorze nie jest ona zbyt uciążliwa. Podczas przenoszenia dokumentów z warstwami z Photoshopa do Illustratora, warstwy są także przenoszone. Zwykłe narzędzia do rysowania są takie same jak poprzednio. Mimo że bardzo dobre, to jednak wymagają metodologicznego stylu pracy.

Illustrator CS dobrze radzi sobie ze szkicami i odręcznymi rysunkami. Takim przykładem jest efekt Scribble, chociaż wciąż reprezentuje "konstrukcyjne" podejście do rysowania. Z tym filtrem możemy przekonwertować dowolny wektorowy obiekt na "odręczny" rysunek, niedbale nabazgrany kolorową kredką. Łącząc dwa kształty, możemy tworzyć animowane szkice i później eksportować je do plików SWF.

Illustrator CS jest mniej konserwatywny niż poprzednie wersje i mniej frustrujący w użyciu. Jest świetnym programem do grafiki wektorowej dla artystów, którzy tworzą wektorową sztukę. Funkcje rysowania są niezłym i często przydatnym dodatkiem.

Cena netto: 692 USD

Platforma: Mac/Win

Producent: Adobe, http://www.adobe.com

Kontakt: Wimal, http://www.wimal.com.pl

Macromedia FreeHand MX

FreeHanda i Illustratora zawsze traktowano jako kontrkandydatów. FreeHand, ze stajni Macromedii, jest dość podobny do Illustratora, ale wiele osób woli FreeHanda ze względu na łatwość obsługi.

Wobec FreeHanda Illustrator może wydawać się nieco nieporęczny dla osób, które niewiele miały do czynienia z grafiką wektorową. FreeHand jest bardziej intuicyjny. FreeHand MX ma zmodyfikowany interfejs i jest dostosowany do standardów obowiązujących w pakiecie Macromedia Studio MX.

Program jest przejrzysty, ma dokowane palety i gwarantuje mnóstwo wolnego miejsca do wykonywania pracy. Zapewnia warunki do bardziej intuicyjnej pracy niż w Illustratorze, chociaż cecha ta uzależniona jest od indywidualnych upodobań użytkowników, niektórzy bowiem nie zastąpią Illustratora żadnym innym programem.

Trzeba jednak przyznać, że w zakresie grafiki wektorowej FreeHand i Illustrator to równorzędni konkurenci. FreeHand nie ma, co prawda, paru funkcji, spotykanych w Illustratorze, m.in. wsparcia edycji tekstu i integracji z Photoshopem, trochę kapryśne jest też zarządzanie warstwami.

Czasami też nie jest do końca jasne, w jaki sposób działają palety warstw. Gdy tworzymy rysunek na warstwie tła, powstaje nowa warstwa i jeśli coś na tej drugiej warstwie narysujemy, to spodziewamy się, że poprzedni rysunek wciąż pozostanie na nowej warstwie. Tymczasem tak się nie dzieje.

Mimo wszystko podstawowy zestaw narzędzi FreeHanda jest bardzo intuicyjny, a jednocześnie konsekwentny w swoim zachowaniu. Wszystkie narzędzia są dobrze opisane, co na pewno pomoże osobom uczącym się obsługi programu. FreeHand to bardzo wydajna aplikacja w grafice wektorowej. Nie oferuje tak rozbudowanej palety możliwości rysowania i malowania, jak inne aplikacje, ale działa bardzo dobrze.

Jeśli dodatkowo pracujemy z programami Flash lub Director, kupno FreeHanda jest nieodzowne.

Cena netto: 479 USD

Platforma: Mac/Win

Producent: Macromedia, http://www.macromedia.com

Kontakt: Wimal, http://www.wimal.com.pl


Zobacz również