Wektorowy pęd

Narzędzia do wektorowej kreacji obrazu nadal są niezbędne i bardzo poszukiwane. Digit przedstawia test sześciu najlepszych. Jeśli przyjrzymy się różnym dziedzinom projektowania graficznego, zauważymy, że najczęściej są używane programy do edycji wideo, 3D oraz do projektowania stron WWW. Jednak nie oznacza to, iż stare oprogramowanie wektorowe okaże się nieprzydatne. Umiejętności zdobyte w tym programie bardzo ułatwią pracę w innych pakietach.

Narzędzia do wektorowej kreacji obrazu nadal są niezbędne i bardzo poszukiwane. Digit przedstawia test sześciu najlepszych. Jeśli przyjrzymy się różnym dziedzinom projektowania graficznego, zauważymy, że najczęściej są używane programy do edycji wideo, 3D oraz do projektowania stron WWW. Jednak nie oznacza to, iż stare oprogramowanie wektorowe okaże się nieprzydatne. Umiejętności zdobyte w tym programie bardzo ułatwią pracę w innych pakietach.

W pracy z tradycyjnymi grafikami przygotowanymi do druku nietrudno ocenić wartość pakietu wektorowego używanego przeważnie do tworzenia logo, wykresów i elementów layoutu DTP. Wektory są skalowalne, więc grafika wielkości 5 mm może być przekształcona do postaci wielkoformatowego plakatu bez utraty swojej jakości. Wiele agencji reklamowych wykorzystuje oprogramowanie wektorowe, ponieważ w bardziej wyszukany sposób pozwala komponować grafikę z tekstem niż programy DTP.

Podczas gdy twórcy wideo i grafiki 3D rzadziej korzystają z oprogramowania wektorowego, projektanci internetowi potrzebuje go bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Podstawowe funkcje pakietu graficznego umożliwiają szybkie tworzenie interaktywnych elementów, takich jak mapy i elementy nawigacyjne na stronach WWW. Bardziej złożone funkcje programów pozwalają tworzyć skomplikowane animacje i bannery.

Powrót do podstaw

Rdzeń każdego pakietu wektorowego albo bezpośrednio opiera się na systemie krzywych B&##233;ziera, albo przynajmniej jest do niego zbliżony. Przez zdefiniowanie linii jako połączenia dwóch punktów, możesz stworzyć krzywą z wieloma dodatkowymi punktami łączącymi. Wszystkie elementy są edytowalne i skalowalne. W każdej chwili można poddawać je zmianom. Atrybuty linii na ścieżce, jak grubość i kolor, są nazywane kreskami (strokes), a przestrzeń między nimi tworzy wypełnienie (fills).

Dzisiejsze pakiety wektorowe nie są już zwykłymi edytorami clipartów czy wykresów. Wiele udogodnień wspierających automatykę pracy jest już zaimplementowanych w pakiecie, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania na potrzeby Internetu. Możesz teraz stworzyć przyciski 3D w czasie krótszym niż minuta. Najczęściej odbywa się to za pomocą automatycznych kreatorów czy generatorów menu i edytora źródła światła.

Również dzięki temu, że sporo pakietów zawiera wbudowane generatory JavaScriptu, możemy większość żmudnych czynności zautomatyzować i uprościć proces kreacji.

Dużym udogodnieniem jest wprowadzenie animacji opartej na klatkach do tworzenia grafiki w formatach ruchomych GIF-ów i Flasha. Niewielkie możliwości ilustracyjne programu Macromedia Flash powodują, iż coraz częściej sięga się po inne pakiety wektorowe, w których można tworzyć nawet złożone animacje.

Nie jest to już obejście problemu, lecz standardowe podejście przy kreacji flashowych animacji. Programy wektorowe stały się też poważną konkurencją dla pakietów DTP, dając projektantowi paletę bogatych możliwości, jak: style, wielostronicowy układ dokumentu, obsługę przelewania tekstu pomiędzy kolumnami, słowniki, a nawet strony główne (masterpages) - czyli wszystkie te atrybuty, które do niedawna należały tylko do dziedziny DTP. Teraz jednym kliknięciem wyeksportujemy pracę przygotowaną do druku czy do prezentacji. Mamy do wyboru HTML, FLASH, PDF i możemy nasze dokonania udostępnić w formie elektronicznych dokumentów.

Wróćmy do podstawowych funkcji. Pakiety wektorowe przekształciły narzędzie gradientowego wypełnienia (Airbrush) w formę rządzącą się własnymi prawami. Przejścia nie są już wyłącznie linearne i wykorzystujące przejścia tylko pomiędzy dwoma kolorami. Teraz mogą być wielokolorowe, edytowane w trybie rzeczywistym oraz nadawane obiektom jako wypełnienie. Innym ważnym nowym elementem jest przezroczystość (transparency), stały element każdego profesjonalnego pakietu. Wiadomo, że jedne pakiety radzą sobie z nią lepiej niż inne, choć niektórzy wciąż męczą się z nieporęcznym sposobem obróbki przezroczystości za pomocą skomplikowanych efektów "lens" (soczewka).

Część pakietów pozwala na przekształcanie obiektów 2D w trójwymiarowe i nadawanie im wypełnień, faktur, obracanie w przestrzeni 3D z efektami oświetlenia - z ciągle możliwą edycją oryginału. Nawet jeśli te operacje odbywają się na żywym tekście.

Zwróć uwagę, że przezroczystość nie jest wbudowaną właściwością języka PostScript. Może więc zajść konieczność przekształcenia twojej pracy wektorowej do postaci bitmapy, by praca nadawała się do druku. Podczas tworzenia bitmap na potrzeby druku czy WWW, każdy dobry program wektorowy powinien umieć wygładzać linie (antyalising) i unikać poszarpanych krawędzi. Powinien również oferować funkcje optymalizacji obiektów (stosunek wielkości pliku do jakości) za pomocą okienek, w których na ekranie można porównać stopień utraty jakości w czasie kompresji do formatu GIF, JPEG czy PNG.

Graficy przygotowujący swoje prace do druku powinni zwracać szczególną uwagę na ilość możliwych formatów eksportu, oferowanych przez pakiet wektorowy.

Powinien to być nie tylko EPS czy PDF, ale także TIFF, DCS, CT itp. Oczywiście, należy sprawdzić ich dokładność i poprawność eksportu. Bardzo ważna jest także umiejętność eksportu pliku do formatu innych pakietów graficznych.

Ważną cechą większości pakietów wektorowych jest zdolność rozbudowania jego możliwości w oparciu o plug-iny. Każdy pakiet jest oparty na modułowej konstrukcji i pozwala na poprawienie funkcjonalności dzięki dodatkowemu oprogramowaniu, które jest produkowane przez firmy trzecie (oferowane jako komercyjne, shareware czy nawet darmowe).

Są to przede wszystkim dodatkowe narzędzia do rysowania lub do zniekształcania oraz zwiększające ilość formatów eksportu. Wiele pakietów ma też biblioteki właściwości, które pozwalają na współdzielenie grafik z innymi użytkownikami.

Co prawda, nie wszystkie pakiety wektorowe wykonują te same czynności w taki sam sposób, nawet jeśli są kierowane do profesjonalnych odbiorców. Warto więc przyjrzeć się sześciu najlepszym pakietom i dokonać właściwego wyboru.

Możesz być zaskoczony po tym, co przeczytasz: najbardziej oczywisty produkt nie zawsze jest najlepszy.


Zobacz również