Wi-Fi w samolocie

Linie lotnicze American Airlines od przyszłego roku zamierzają rozpocząć testy świadczonej pasażerom samolotów usługi dostępu do Internetu za pośrednictwem bezprzewodowej sieci Wi-Fi. American Airlines nie jest tutaj pionierem, gdyż szerokopasmowy dostęp do sieci Internet z pokładu samolotu udostępniała już od dłuższego czasu na przykład niemiecka Lufthansa.

Inni przewoźnicy także są zainteresowani udostępnianiem dostępu do sieci Internet z pokładu samolotu. Zainteresowanie lub zapowiedź testów pojawiły się już między innymi u Southwest Airlines, czy Qantas Airways. Dostawcą usługi dla American Airlines ma być firma AirCell LLC, która zapowiedziała już, że pasażerowie będą mogli korzystać z Internetu, czy wysyłać pocztę e-mail ze swoich przenośnych komputerów, lub innych urządzeń wyposażonych w obsługę sieci Wi-Fi. Na początku usługa będzie dostępna w samolotach 767-200, głównie na trasach międzykontynentalnych i dla pasażerów klasy biznesowej i ekonomicznej.

Póki co nie podano jeszcze żadnych szczegółowych informacji na temat kosztów udostępnienia sieci pasażerom, ani ewentualnych ograniczeń w dostępie do różnych usług sieciowych. Nie wiadomo na przykład, czy będzie można korzystać z połączeń głosowych realizowanych przez sieć (chodzi o to, żeby nie zakłócać spokojnego lotu innym pasażerom).

Lufthansa świadczyła takie usługi już od roku 2004, o czym pisaliśmy w artykule "Podniebne Wi-Fi", jednak z końcem zeszłego roku Boeing przestał świadczyć usługi dostępowe i przewoźnik poszukuje nowego dostawcy (więcej w artykule "Internet z samolotu"). Firma wyposażyła już ponad sześćdziesiąt swoich długodystansowych samolotów w sprzęt do udostępniania sieci bezprzewodowej i jest teraz w fazie rozmów z potencjalnymi partnerami w celu 'wskrzeszenia' usługi.


Zobacz również