Wideocudo

ATI odmładza swój sztandarowy produkt, wprowadzając do niego najnowszy układ RAGE 128 GL i ulepszając parę drobiazgów, które czynią z All-in-Wonder 128 prawdziwy kombajn multimedialny.

Karty z rodziny All-in-Wonder firmy ATI zdobyły dużą popularność dzięki swej uniwersalności: oprócz typowych zastosowań graficznych (świetna akceleracja 2D i 3D) mogą służyć jako odtwarzacze filmów DVD (z odpowiednim oprogramowaniem), tunery TV bądź odbiorniki danych WebTV - usługi dostępnej na razie tylko w USA. Karty All-in-Wonder były też pierwszymi urządzeniami obsługującymi tryb kilku monitorów w Windows 98. Teraz ATI odmładza swój sztandarowy produkt, wprowadzając do niego najnowszy układ RAGE 128 GL i ulepszając parę drobiazgów, które czynią z All-in-Wonder 128 prawdziwy kombajn multimedialny.

PRZYSZŁOŚCIOWY UKŁAD

Sercem wszystkich nowych kart ATI jest układ RAGE 128, który - zgodnie ze swą nazwą - jest 128-bitowy. Zoptymalizowano go do współpracy z najnowszymi funkcjami DirectX 6.0 i OpenGL. Jego największą zaletą jest doskonała architektura pamięci z podwójnym buforem oddzielnie dla tekstury i dla pikseli, która w połączeniu z technologią zwaną przez producenta "superskalarnym renderingiemŢ daje świetne osiągi układu w grafice 32-bitowej (16,7 mln kolorów). Właśnie ten tryb ATI uznała za szczególnie ważny i przyszłościowy, jako że dostarcza najbardziej realistycznych wrażeń. Karty wykorzystujące konkurencyjne układy RivaTNT czy Voodoo2 są w trybie 32 bitów zdecydowanie wolniejsze od kart opartych na RAGE 128.

W celu pełnego wykorzystania możliwości nowego układu karta All-in-Wonder 128 występuje w dwóch konfiguracjach pamięciowych: 16 lub 32 MB pamięci SDRAM. Z komputerem komunikuje się przez magistralę PCI lub AGP. Oczywiście ta ostatnia daje największą wydajność, zwłaszcza na komputerach z AGP 2X i Pentium II, gdyż pozwala układowi korzystać z pamięci RAM komputera.

Rage Fury 128 to propozycja dla tych, którzy nie potrzebują bajerów telewizyjnych z All-in-Wonder 128.

Rage Fury 128 to propozycja dla tych, którzy nie potrzebują bajerów telewizyjnych z All-in-Wonder 128.

Najwyższa rozdzielczość 2D w obu wersjach pamięciowych wynosi 1920 na 1200 przy odświeżaniu 76 MHz i 16,7 mln kolorów. Maksymalna częstotliwość odświeżania to 200 Hz przy 800 x 600. Jak łatwo się domyślić, różnica w wielkości pamięci ma znaczenie przy grafice 3D: wersja 16 MB ma maksymalną rozdzielczość 1600 x 1200 przy 65 tysięcy kolorów (1280 x 1024 przy 16,7 mln), zaś wersja 32 MB uzyskuje 1920 x 1440 przy 65 tys. kolorów (1920 x 1200 przy 16,7 mln).

TOTALNE WIDEO

Oszałamiające parametry dla graczy to jeszcze nie wszystko, co oferuje All-in-Wonder 128. Gdy znudzą się rozgrywki na ekranie (nawet zwykłego telewizora, bo karta ma odpowiednie wyjście), to możemy zamienić peceta w prawdziwy sprzęt wideo. Tak jak w poprzednich wersjach All-in-Wonder, tu również otrzymujemy tuner TV wraz z funkcjami cyfrowego magnetowidu oraz wspomagany sprzętowo odtwarzacz DVD.

Warto w tym miejscu przypomnieć owe programowo-sprzętowe rozwiązania multimedialne, które korzystają teraz z zaawansowanych funkcji układu RAGE 128. Odtwarzacz ATI DVD Player w wersji 1.2 dzięki wspomaganiu sprzętowemu pozwala uzyskać obraz pełnoekranowy przy obciążeniu procesora rzędu 50 procent. Ciekawostką jest, że oferuje pośrednią rozdzielczość 720x480, która bardzo przydaje się w odtwarzaniu na całym ekranie. Obraz jest praktycznie taki, jak w telewizorze.

Tuner TV to nie tylko oglądanie programów telewizyjnych, powiększanie i zrzucanie obrazu, lecz także rejestracja programów na bieżąco z możliwością natychmiastowego cofnięcia odtwarzania nawet o dwie minuty (zależne od pamięci komputera), jeśli coś umknie naszej uwadze. Układ RAGE 128 obsługuje też standard telewizji cyfrowej, jednak do odbioru tego sygnału potrzebny jest oddzielny tuner DTV.

Cyfrowy magnetowid ATI Digital VCR to narzędzie, które kompresuje i zapisuje strumień wideo w locie. Dzięki niemu, a właściwie dzięki kodekowi VCR 2.0 wykorzystującemu moc Pentium II, daje się przy tej samej pamięci zapisać 9 razy więcej informacji niż dotychczas z minimalną tylko stratą jakości. Na dysku 2 GB można pomieścić do 5 i pół godziny filmu z dźwiękiem.

Wersja All-in-Wonder 128 z 32 MB pamięci ma dodatkowo układ RAGE Theater, który zajmuje się kodowaniem i dekodowaniem wideo na pececie. Układ automatycznie reguluje poziom kodowanego sygnału wejściowego oraz zmniejsza zniekształcenia sygnału i kontroluje ostrość obrazu. Przy dekodowaniu nakładany jest filtr wyostrzający tekst. Dzięki temu jakość obrazu jest niezależna od jego źródła - sygnału radiowego, kasety wideo, satelity czy kabla. Zwykły telewizor posłuży zaś jako np. czytelny ekran do wyświetlania prezentacji z komputera.

Jedną z najciekawszych funkcji All-in-Wonder jest obsługa WebTV - przesyłania danych internetowych wraz z obrazem telewizyjnym. Są one, podobnie jak telegazeta, nadawane w momencie przerw na tzw. wygaszenie pionowe telewizora, gdy wiązka elektronów wraca do lewego górnego rogu ekranu. WebTV jest wspierane przez Windows 98, lecz, jako że poza USA nie istnieje na razie usługa tego typu, również funkcja WebTV nie pojawiła się w europejskich wersjach okienek.

CO NA TO INNI

All-in-Wonder 128 należy do bardzo nielicznej grupy kart ściśle multimedialnych. W zasadzie w chwili obecnej nie ma dla niej godnego przeciwnika. Dobre oprogramowanie, przydatne funkcje, no i rzecz najważniejsza - rozwiązania sprzętowe: nowy układ RAGE 128 to z pewnością rewelacja pod względem grafiki 3D w 32-bitowym kolorze. Testy wersji beta układu wykazały, co prawda, pewne niedomagania sterowników w grafice 16-bitowej, lecz ATI zapewniała o usunięciu tych wad z wersji ostatecznej swego produktu. Jeśli tak się stało, to All-in-Wonder 128 oraz inne karty oparte na RAGE 128 mogą okazać się przebojem.


Zobacz również