Wideorejestratory samochodowe w praktyce

Wideorejestrator to urządzenie nie tylko dla policji. Można je znaleźć również w prywatnych samochodach. Kamera zapisująca pokonywaną trasę pozwala uniknąć niejednoznaczności w razie kolizji a zarejestrowany film może stanowić dowód w przypadku wykroczenia. Sprawdziliśmy jak rejestrator samochodowy spisuje się w praktyce

Rozwój technologii i miniaturyzacja urządzeń powodują, że nowoczesne rozwiązania spotykane są coraz częściej w miejscach, w których do niedawna nikt by się ich nie spodziewał. Do niedawna w centrum zainteresowania były nawigacje samochodowe, dziś nie są już żadnym luksusem. Popularność zdobywają za to samochodowe kamery z rejestratorami. Nie trzeba być właścicielem auta marki premium, by skorzystać z tego udogodnienia. Na rynku dostępne są na przykład proste, przeznaczone nawet do samodzielnego montażu kamery cofania i coraz częściej kamery z możliwością rejestracji przebiegu jazdy, zapisujące obraz nawet w rozdzielczości HD.

Rejestrator GoClever - diody doświetlające umożliwiają nagrywanie w warunkach nocnych

Rejestrator GoClever - diody doświetlające umożliwiają nagrywanie w warunkach nocnych

Zwolennicy wideorejestratorów przekonują, że dzięki takiemu urządzeniu kierowca może czuć się pewniej podczas jazdy. Zapis pokonywanej trasy pozwala na przykład uniknąć niejednoznaczności w razie kolizji, posłuży, jako materiał dowodowy w sądzie czy w razie sporu z ubezpieczycielem. Jeżeli byłeś świadkiem wykroczenia nie musisz trudzić się z zapamiętywaniem numerów rejestracyjnych sprawcy. Będą widoczne na nagraniu. Należy tylko pamiętać, że za wykroczenia, które zapisał jego rejestrator może zostać ukarany również użytkownik. Trzeba również wiedzieć, że w razie sporu sądowego zapisany film najczęściej będzie podlegał dodatkowej weryfikacji. Biegli sprawdzają zwykle w takich sytuacjach czy nagranie nie zostało zmodyfikowane. Poza tym jeżeli rejestrator wyposażony jest również w GPS to wskazywana przez niego prędkość traktowana jest orientacyjnie. Bez świadectwa wzorcowania (a takich dostępne na rynku rejestratory nie mają) nie można gwarantować że pomiar jest prawidłowy.

Zobacz również:

Dzięki obrotowemu monitorowi można na bieżąco oglądać nagrywany przejazd

Dzięki obrotowemu monitorowi można na bieżąco oglądać nagrywany przejazd

Urządzenia rejestrujące montowane w samochodach wykorzystywane są także w celach rozrywkowych. Ciekawe nagrania wykonane za ich pomocą, użytkownicy umieszczają często w Internecie. Fani i uczestnicy sportów motorowych nagrywają swoje wyczyny i używają nagrań do oceny umiejętności. Zapis pokonania jakieś trasy przydaje się podczas treningów. Rejestrator może także posłużyć nie tylko do nagrywania tego co dzieje się przed autem ale również w jego wnętrzu, a najmniejsze modele można umieszczać nawet na kaskach.

Jakie urządzenia wybierać

Ceny wideo rejestratorów są bardzo różne. Na rynku dostępne są modele wyceniane na kilkadziesiąt złotych, można znaleźć produkty warte ponad tysiąc. Różnią się też funkcjonalnością. Co ciekawe najtańsze nie znaczy najgorsze. Podstawowym elementem rejestratora jest szerokokątna kamera. Umożliwia ona bardzo szerokie pole widzenia i w trakcie jazdy obejmuje praktycznie obydwie strony drogi. Minimalne pole widzenia to przynajmniej 120 stopni. Na rynku są jednak urządzenia oferujące 140 a nawet 150 stopni. Kamera powinna być także odporna na olśnienia spowodowane światłami pojazdów nadjeżdżających z przeciwnej strony. Każdy dobry rejestrator daje możliwość zapisu nie tylko w dzień ale także w nocy. Nieocenioną pomocą są tu diody emitujące podczerwień, które doświetlają otoczenie. Wprawdzie ich zasięg nie jest duży ale najbliższe kilka metrów jest widoczne na nagraniu całkiem nieźle.

Rejestrator BlueBird

Rejestrator BlueBird

Oprócz obrazu warto, by urządzenie zapisywało także informacje dodatkowe. Minimum, jakiego należy wymagać to data oraz czas. Miło, jeżeli rejestrator wyposażony jest również w odbiornik GPS. Pozwala mu to umieszczać na obrazie na przykład prędkość, z jaką poruszał się samochód oraz współrzędne. Dane te można wykorzystać później do sprawdzenia trasy przejazdu na mapach nawigacyjnych, na przykład Google. To bardzo przydatna ale nieczęsto spotykana opcja.

Rozdzielczość, z jaką nagrywają urządzenia jest różna. Oczywiście im większa tym lepsza jakość nagrania. Dostępne są rejestratory zapisujące z jakością HD i szybkością 30 klatek na sekundę. Należy jednak pamiętać, że im wyższa rozdzielczość, tym większa ilość danych, które trzeba umieścić w pamięci, a w rezultacie krótszy czas przejazdu, jaki można zarejestrować. W zależności od pojemności karty i jakości zapisu może się on wahać od kilkunastu minut do kilkudziesięciu godzin. Wpływ na zajmowane miejsce mają także stosowane kodeki oraz stopień kompresji. Dlatego tak ważne jest, by urządzenie obsługiwały karty o dużych pojemnościach i umożliwiały wymianę nośników. 64GB to standard. Elastyczność zapisu zwiększa także opcja regulacji długości pojedynczych plików. Zwykle są to przedziały od minuty do kilkunastu minut. Ważne żeby rejestrator obsługiwał zapis w pętli. Gdy zapełni się cały nośnik, kasowane są najstarsze nagrania, a na ich miejscu zapisywane nowe. Niektóre egzemplarze rejestratorów mają tak zwaną funkcję "zdarzenie". Wciśnięcie przycisku na obudowie bądź zarejestrowanie gwałtownego hamowania czy stłuczki powoduje zapis kilku ostatnich minut w sposób uniemożliwiający automatyczne usunięcie. To swojego rodzaju notatka wideo możliwa do odtworzenia w przyszłości.

Konstrukcja rejestratorów z wbudowanym monitorem jest zwykle bardzo podobna. Na zdjęciu Prestigio Roadrunner

Konstrukcja rejestratorów z wbudowanym monitorem jest zwykle bardzo podobna. Na zdjęciu Prestigio Roadrunner

Wyświetlacze wbudowane w rejestratory mają niewielkie przekątne. To zwykle 2 lub 2,5 cala. Większe nie są jednak potrzebne. Nagrania zapisane w wyższej rozdzielczości i tak lepiej oglądać na ekranie komputera. Niektóre modele nie mają jednak żadnego wyświetlacza, co znacznie zmniejsza ich użyteczność. Takich lepiej nie kupować. Ciekawą opcją jest umieszczenie rejestratora w uchwycie nawigacji i wykorzystanie jej ekranu do wyświetlania obrazu. Dzięki takiemu rozwiązaniu oszczędza się znacząco miejsce i nie ogranicza widoczności kierowcy. Likwiduje to także kłopoty z zasilaniem. Rejestrator powinien mieć możliwość podłączenia do komputera, dobrze, jeżeli wyposażony został w dodatkowe gniazdo AV umożliwiające współpracę na przykład z odbiornikiem telewizyjnym.

Rejestrator Prestigio Roadrunner HD1

Rejestrator Prestigio Roadrunner HD1

Rejestrator to kolejne urządzenie na szybie samochodu które wymaga zasilania. Jego nieodzownym elementem są akumulatory. Nie należy wybierać urządzeń, które zasilane są jedynie z zewnętrznego źródła. Jeżeli kierowca korzysta także z nawigacji może się okazać również, że nie można podłączyć kilku urządzeń do jednego gniazda zapalniczki. Warto więc od razu zainwestować kilkadziesiąt złotych w rozgałęziacz. Dostępne są modele z dwoma czy trzema wyjściami. Warto także wybrać wariant rejestratora uruchamiany za pomocą czujnika ruchu. Oszczędza to na przykład miejsce na karcie, ponieważ zapis przeprowadzany jest tylko w czasie jazdy. Czujnik jest niezbędny jeżeli urządzenie uruchamia się automatycznie po podłączeniu do zasilania, a zainstalowane jest w pojazdach, w których nie trzeba uruchamiać silnika, by w gnieździe zapalniczki pojawiło się napięcie.

Liczba urządzeń wymagających zasilania z gniazda zapalniczki powoduje, że niezbędny staje się rozgałęziacz.

Liczba urządzeń wymagających zasilania z gniazda zapalniczki powoduje, że niezbędny staje się rozgałęziacz.

Nagrywanie podczas jazdy to nie jedyne zastosowania rejestratorów. Urządzenie może funkcjonować jak aparat cyfrowy czy zewnętrzny nośnik danych. Rozdzielczość zapisu fotografii jest zwykle znacznie większa niż nagrywanego filmu, a po podłączeniu do komputera zamiast rejestratora do dyspozycji jest dysk USB. Wbudowany mikrofon pozwala użyć go jako dyktafonu. Oprócz prostych rejestratorów na rynku pojawiają się bardziej rozbudowane urządzenia. Niektóre mają dwie kamery rejestrujące obraz przed samochodem i w jego wnętrzu, co pozwala na przykład obserwować dziecko siedzące w foteliku, inne umożliwiają podłączenie kamery cofania. Ideałem byłoby połączenie rozbudowanego zestawu multimedialnego korzystającego z wbudowanego w deskę wyświetlacza, na którym oprócz standardowych informacji można wyświetlać mapy, obraz z rejestratora czy kamery cofania.

Rejestrator w praktyce

Mocowanie rejestratorów jest praktycznie takie samo, jak nawigacji. Uchwyt, na którym umieszcza się kamerę wyposażony jest po prostu w przyssawkę. Konstrukcja jest tylko nieco delikatniejsza, w końcu masa urządzenia jest znacznie mniejsza. Aby podłączyć rejestrator nie jest potrzebna pomoc żadnego wyspecjalizowanego zakładu. Skorzystanie z niej jest wskazane jedynie wtedy, gdy kierowcy przeszkadza przewód zasilający biegnący do zapalniczki i gdy zachodzi potrzeba bezpośredniego wpięcia się do instalacji elektrycznej samochodu.

Uchwyt oferuje zwykle mniejszy zakres regulacji ale w tym wypadku nie jest ona konieczna. Zgodnie z przeznaczeniem kamerę kieruje się przecież w kierunku jazdy. Jeżeli jednak urządzenie ma być wykorzystane do nagrywania wnętrza samochodu lepiej najpierw sprawdzić możliwości regulacyjne. Najlepszym miejscem na umieszczenie kamery są okolice lusterka. Pozwoli to na nieograniczony zakres obserwacji i jednocześnie zminimalizuje ograniczenie widoczności dla kierowcy.

Rejestrator mocuje się zwykle na szybie, tak jak nawigację ale w jej górnej części

Rejestrator mocuje się zwykle na szybie, tak jak nawigację ale w jej górnej części

Media-tech U-Drive DVR

Rejestrator Media-techu ma wielkość paczki papierosów. Uchwyt mocujący wkręca się w jego obudowę. Konstrukcja jest niewielka, zgrabna i przyzwoicie wykonana. Na obudowę mogłyby być jedynie użyte lepsze materiały. Otwierany w dół ekran pozwala oglądać na żywo rejestrowaną trasę. Niestety konstrukcja uniemożliwia jego przekręcanie więc obserwacja wyświetlacza w trakcie jazdy jest mocno utrudniona. Diody umieszczone po obu stronach obiektywu mają za zadanie doświetlać obraz w warunkach nocnych. Przed użyciem rejestrator trzeba naładować. Można to zrobić jedynie za pomocą przewodu USB podłączonego do komputera. Uwaga, zasilanie z zapalniczki samochodowej nie ładuje baterii!

Konstrukcja rejestratora wygląda jakby była żywcem przeniesiona z rynku angielskiego, bez niezbędnych poprawek i dostosowania do polskich warunków. Przyciski sterujące umieszczono z prawej strony obudowy, co przy standardowym mocowaniu w okolicach lusterka znacznie utrudnia obsługę urządzenia i zmusza za każdym razem kierowcę do zdejmowania rejestratora z szyby. Od strony kierowcy widoczne są wszystkie gniazda, tu też podłącza się zasilanie. Rozwiązanie całkowicie niepraktyczne, chyba że z założenia rejestrator ma być obsługiwany przez pasażera. Jeszcze jedna niemiła niespodzianka - rejestrator nie ma w zestawie żadnej karty pamięci. Choćby nawet najmniejszej. U-Drive zapisuje filmy z rozdzielczością 1280x720 bądź 640x390 i szybkością 30 klatek na sekundę. Może posłużyć również jako pięciomegapikselowy aparat robiący zdjęcia o rozdzielczości 2560x1920. Wbudowany mikrofon pozwala także wykorzystać urządzenie jako wideo dyktafon.

Zanim rejestrator zostanie użyty warto go dobrze skonfigurować. Mimo, że opcji nie jest dużo, to niektóre z nich usprawnią funkcjonowanie. Aby wyświetlić menu należy włączyć urządzenie przyciskiem ON/OFF i wcisnąć przycisk MENU. Modyfikacji warto poddawać jedynie opcje z sekcji Ustawienia wideo, pozostałe parametry dobrane są prawidłowo. Po polach menu porusza się za pomocą przycisków UP i DOWN, wybór akceptuje wciskając REC/SNAP.

Rozdzielczość wybiera się w zależności od pożądanej jakości oraz wielkości używanej karty. Standardowe 1280x720 znacznie szybciej wyczerpie dostępne miejsce, 640x390 daje za mało czytelny obraz. Z drugiej strony nawet przy większej rozdzielczości nie należy oczekiwać cudów, optyka jest zbyt słaba, by dawać spektakularne rezultaty. Mimo wszystko zaznacz 1280x720 i wciśnij REC/SNAP bądź wyjdź z menu.

Wyśw. czasu i daty pozwala dołączyć do filmu datę i czas wykonywania nagrania. Wybierz tu opcję Wł.. Jeżeli chcesz, by nagrywany był również dźwięk (rejestrator może posłużyć jako dyktafon) odpowiednie ustawienie znajdziesz w menu Nagrywanie dźwięku.

Czas na włączenie automatyki. Aby nagrania nie były robione na przykład na postoju należy włączyć opcję Wykrywanie ruchu. W menu Tryb nocny zaznacz Automatycznie. Dzięki temu, gdy urządzenie wykryje trudne warunki oświetleniowe użyje diod podczerwonych do doświetlenia nagrywanego obrazu. Na koniec zmień parametr Czas nagrania na 5 min. To optymalne ustawienie. Jeżeli masz bardzo małą kartę pamięci ustaw 2 min. Opcja maksymalna pozwala nagrywać pojedyncze pliki o wielkości 15 minut. Zamknij menu i umieść rejestrator na szybie.

Przyciski sterujące rejestratora

Przyciski sterujące rejestratora

Mocowanie rejestratora jest stabilne i wygodne w używaniu. Przyssawka działa bardzo dobrze, urządzenie nie wpada w żadne drgania nawet podczas jazdy po nierównych drogach. Po ustawieniu odpowiedniego kąta nachylenia trzeba tylko solidnie dokręcić pokrętło blokowania ramienia. Tak jak można było przypuszczać przeszkadzają kable zwisające po stronie kierowcy (chyba że zasilanie pobierane jest z wbudowanego akumulatora), a przyciski są niewygodne w użyciu. Aby sterować rejestratorem, włączać i wyłączać nagrywanie, robić zdjęcia czy zmieniać tryb pracy należy się zatrzymać bądź nauczyć ułożenia przycisków na pamięć. Urządzenie umieszczone pod lusterkiem nie ogranicza widoczności. Ekran podglądu musi być jednak zamknięty. Z użytkowego punktu widzenia nie robi to jednak różnicy. Aby cokolwiek widzieć należy patrzeć na niego pod kątem prostym, co w połączeniu z brakiem regulacji położenia powoduje, że obraz jest właściwie czytelny jedynie podczas oglądania z tylnego siedzenia. Ekran przydaje się jedynie do odpowiedniego ustawienia kierunku nagrywania.

Zestaw gniazd U-Drive

Zestaw gniazd U-Drive

Przycisk MODE służy do ustawienia trybu pracy. Do wyboru jest rejestracja filmów, robienie zdjęć i odtwarzanie nagranych plików. Po wybraniu pożądanego trybu, nagrania uruchamia się przyciskiem REC/SNAP. Tym samym przyciskiem wykonuje się zdjęcia.

Tryb dzienny sprawuje się całkiem przyzwoicie. Kąt patrzenia obiektywu jest wystarczający. Brakuje odbiornika GPS, który zapisywałby pozycję pojazdu podczas nagrywania. Przydałaby się także funkcja rejestracji zdarzenia, przenosząca wybrane pliki do pamięci niepodlegającej kasowaniu. Bez niej zachodzi obawa, że po wypełnieniu karty istotne nagrania zostaną automatycznie usunięte. Obsługa rejestratora jest bardzo prosta. Ogranicza się jedynie do włączenia. Podgląd w czasie jazdy jest w praktyce niemożliwy, więc należy po prostu zostawić urządzenie na szybie i pozwolić mu rejestrować pokonywaną trasę.

Diody doświetlające to gadżet. W praktyce niewiele dają

Diody doświetlające to gadżet. W praktyce niewiele dają

Rejestrator U-Drive sprawdza się jednak tylko w dzień. W nocy nagrania są właściwie nieczytelne. Widać na nich cokolwiek jedynie wtedy, gdy światło reflektorów odbija się od dużej przeszkody, na przykład ściany budynku. W rezultacie, by odczytać numer rejestracyjny auta jadącego przodem, trzeba podjechać naprawdę blisko, co jest wykonalne jedynie przy niewielkiej prędkości bądź w mieście. Olśnienie światłami samochodów jadących w przeciwnym kierunku jeszcze pogarsza sytuację. Diody emitujące promienie podczerwone, których zadaniem jest doświetlanie nagrywanego obszaru to tylko gadżet. Ich zasięg nie przekracza właściwie pół metra. W praktyce przy wysokim zamontowaniu rejestratora nie doświetlają one nawet maski samochodu. Szkoda więc tracić energię akumulatora na ich zasilanie.

Widoczność w nocy jest zadowalająca jedynie wtedy, gdy światła reflektorów odbijają się od większych obiektów

Widoczność w nocy jest zadowalająca jedynie wtedy, gdy światła reflektorów odbijają się od większych obiektów

Nagrane pliki można oglądać na wbudowanym wyświetlaczu bądź po podłączeniu rejestratora do telewizora. To drugie rozwiązanie jest o tyle lepsze, że obraz jest bardziej kolorowy, wyraźniejszy i widać na nim więcej szczegółów. Wprawdzie daleko mu do zwykłego filmu o rozdzielczości 1280x720 ale wystarczy do rozróżnienia detali nagrania. Zarzuty można mieć jedynie do płynności. Obraz odtwarzany jest skokowo. Do telewizora rejestrator podłącza się za pomocą zawartego w pakiecie przewodu. Służy do tego gniazdo oznaczone symbolem AV.

Aby uruchomić podgląd wciśnij przycisk MODE tyle razy, aż na ekranie pojawi się odtwarzacz. Pliki wybiera się przyciskami góra i dół. Do uruchomienia odtwarzania służy przycisk REC/SNAP.

Zobacz również