Więcej muzyki w sieci

Yahoo! prowadzi pertraktacje z największymi koncernami płytowymi, dotyczące dystrybucji muzyki w sieciowych serwisach Yahoo!

Firma Yahoo! rozpoczęła negocjacje z największymi koncernami płytowymi na świecie, mające na celu stworzenie serwisu muzycznego online, który ma umożliwiać subskrybentom dostęp do całych katalogów z twórczością danego wykonawcy. Ewentualne porozumienie z Yahoo! może stworzyć efektywny model subskrypcji i dystrybucji muzyki w sieci na masową skalę, bowiem witryna Yahoo! to jedno z najbardziej popularnych miejsc w Internecie. Według Media Metrix, w marcu 2000 r. serwis odwiedziło 48,3 mln internautów i więcej serfujących przyciągają tylko strony AOL.

Trzy z pięciu najpotężniejszych wytwórni płytowych podpisało już porozumienia dotyczące form dystrybucji produktów w sieci. Odpowiednie umowy zawarły m.in. America Online i Warner Music Group oraz BMG Entertainment i Lycos. Natomiast dwa tygodnie temu Sony i Universal ogłosiły powstanie spółki joint venture, mającej zająć się dystrybucją produktów audio i wideo dla komputerów PC i urządzeń przenośnych - serwis ma oferować przekaz strumieniowy oraz możliwość pobrania zawartości na dysk. Pięć największych wytwórni płytowych sprzedało w 1999 r. w Stanach Zjednoczonych 75% wszystkich produktów związanych z muzyką.

Wraz ze wzrostem popularności dystrybucji muzyki online, częściowo dzięki sukcesowi witryn MP3.com i oprogramowaniu Napster, wytwórnie i dystrybutorzy starają się jak najszybciej nawiązać współpracę i zainwestować w firmy internetowe. Jeśli tak potężna firma jak Yahoo! zaadaptuje i sprawdzi biznesowy model sprzedaży muzyki online, mniejsze firmy internetowe zaczną masowo zawierać podobne porozumienia z wytwórniami płytowymi. Na razie przedstawiciele żadnej ze wspomnianych wytwórni nie potwierdzili rozpoczęcia negocjacji z Yahoo!


Zobacz również