Więcej sieci w polskich domach

Ostatnie badania ARC Rynek i Opinia wykazują, że Internet zyskuje w Polsce coraz większą popularność.

W lipcu i sierpniu br. firma ARC Rynek i Opinia przeprowadziły kolejne badania polskich użytkownikach Internetu. W porównaniu z poprzednią turą badań o 2% wzrosła liczba osób mających dostęp do Internetu (z 10 do 12%). Pod względem popularności Internetu wśród konsumentów Polska jednak prawie trzy lata za Wielką Brytanią i Niemcami, rok - za Francją.

Raport wykazuje jednak, iż Polscy internauci coraz częściej łączą się z siecią i pozostają w niej coraz dłużej. W ciągu sześciu miesięcy od stycznia do sierpnia 2000 r. (między kolejnymi badaniami) o połowę zwiększyła się grupa użytkowników, którzy łączą się z Internetem codziennie. Jednocześnie mniej więcej o jedną trzecią zmniejszyła się liczba używających sieci okazjonalnie np. raz na tydzień. Ponadto badani deklarowali, iż zamierzają częściej korzystać z Internetu. Zwiększa się zwłaszcza liczba użytkowników, którzy na korzystaniu z zasobów sieci spędzają 6-50 godz. tygodniowo. Z raportu wynika również, iż w ostatnim czasie zyskały na popularności kawiarnie internetowe (wzrost z 14,6 do 19,9%).

Według badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia, rośnie również popularność polskich portali, chociaż internauci coraz częściej korzystają także z zagranicznych ośrodków. Ranking kształtuje się następująco: 72,7% respondentów deklarowało, iż korzysta z serwisu Onet.pl, następne miejsca zajęły Wirtualna Polska (64,9%), AltaVista (37,8%), Yahoo! (36,6%), Arena (27,6%), Interia (18,0%), Gazeta Wyborcza (16,8%), Netscape (12,2%), YoYo (10,6%).

Raport wykazuje także, iż rośnie odsetek osób korzystających z poczty elektronicznej oraz prowadzących rozmowy na czatach. Wśród polskich internautów wzrasta także zainteresowanie zakupami w Internecie. Od stycznia do sierpnia podwoił się odsetek kupujących w sklepach wirtualnych. W ciągu sześciu miesięcy zwiększyła się liczba polskich internautów, którzy wiedzą, że można korzystać z usług finansowych za pośrednictwem sieci. Przez ten czas odsetek korzystających z poszczególnych internetowych serwisów bankowych jednak wrósł nieznacznie.

Poprzednia seria badań Internet Monitor (12-24 stycznia 2000) była prowadzona metodą bezpośrednich wywiadów ankietowych (face-to-face interview) na 1012-osobowej reprezentatywnej, losowej próbie polskich internautów (osoby powyżej 15 lat, które w ciągu 30 dni poprzedzających badanie korzystały z Internetu). Falę letnią (20 lipca - 25 sierpnia 2000) przeprowadzono metodą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych (CATI - Computer Assisted Telephone Interview) na reprezentatywnej, losowej próbie użytkowników Internetu (990 osób), wyłonionej z liczącej 8300 osób reprezentatywnej próby respondentów w wieku powyżej 15 lat.

Więcej informacji:

www.arc.com.pl

biznesnet.pl


Zobacz również