"Wiedźmin 3" i karta graficzna Radeon - niedobrana para. Przez... fryzurę Geralta

Zastosowanie w polskiej grze Wiedźmin 3: Dziki Gon rozwiązań z pakietu Nvidia GameWorks wzbudza kontrowersje. Włączenie w grze efektów Nvidia HairWorks przez posiadaczy kart graficznych AMD Radeon powoduje znaczne spadki wydajności.

Nvidia i AMD to dwie firmy konkurujące ze sobą w segmencie kart graficznych przeznaczonych dla graczy. AMD zarzuca swojemu rywalowi, że wykorzystywanie przez deweloperów gier rozwiązania z pakietu Nvidia GameWorks sprawia, że kolejne tytuły sprawują się gorzej na kartach AMD. Przykładami takich gier mają być Project Cars oraz Wiedźmin 3: Dziki Gon. Sprawa jest złożona, a twórcy Project Cars obarczyli winą za tę sytuację nie Nvidię, a samo AMD.

Teraz pojawiają się kolejne głosy dotyczące problemu związanego z GameWorks w kontekście polskiej gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Twórcy CD Projekt RED zdecydowali się wykorzystać kilka technologii składających się na pakiet GameWorks od Nvidii w tym HairWorks, czyli system generowania realnie wyglądających fryzur i sierści.

Gracze korzystający z technologii HairWorks na kartach AMD są świadkami znacznych spadków wydajności gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. CD Projekt RED przyznaje, że spadki wydajności mogą być znaczne i sugerują graczom, by wyłączyli efekty będące częścią składową GameWorks.

Wiedźmin 3: Dziki Gon nie wygląda tak ładnie, jak miał wyglądać

Wiedźmin 3: Dziki Gon nie wygląda tak ładnie, jak miał wyglądać

AMD twierdzi, że winę za taki stan rzeczy ponosi Nvidia, która nie daje dostępu do kodu źródłowego swoich rozwiązań deweloperom. Producent nie może przez to odpowiednio zoptymalizować swoich sterowników do kart Radeon.

Nvidia odbija piłeczkę i twierdzi, że nawet udostępnienie kodu źródłowego, do czego firma nie czuje się zobligowana, nie rozwiązałoby problemów z wydajnością Wiedźmina 3: Dziki Gon na kartach AMD. Nvidia zaznacza, że wykorzystanie przez deweloperów technologii składających się na GameWorks poprawia wygląd gry na komputerach z kartami GeForce, ale nie sprawia że wyglądają one gorzej na kartach Radeon od AMD.

Dodatkowo Nvidia zaznacza, że współpracowała z CD Projekt RED nad tym, by gra działała lepiej na kartach GeForce, a AMD miało tego nie robić - podobnie jak w przypadku Project Cars. AMD twierdzi jednak, że współpracowało z CD Projekt RED, a dopiero wprowadzenie GameWorks do kodu Wiedźmina 3 sprawiło im problemy, a CD Projekt RED nie wprowadziło rozwiązania TressFX od AMD ze względu na ograniczenia czasowe.

W tym zamieszaniu związanym z GameWorks od Nvidii w Wiedźminie 3: Dziki Gon najbardziej ucierpieli gracze korzystający z kart AMD. Mogą oni jednak liczyć na to, że producent ich kart graficznych wyda w niedalekiej przyszłości nową paczkę sterowników, a CD Projekt RED zoptymalizuje swój kod gry, co może poprawić wydajność gry po włączeniu efektów HairWorks na kartach Radeon.

źródło: arstechnica.com

Aktualizacja: 29 maja 2015 12:39

AMD udostępniło nowe sterowniki Catalyst w wersji beta, które mają poprawić wydajność w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon. Fani z kolei oddolnie wystosowali petycję do CD Projekt RED o wdrożenie wsparcia dla technologii TressFX od AMD w Wiedźminie 3.

Okazuje się, że problemy z efektami Nvidia HairWorks występują nie tylko na kartach Radeon, ale również na kartach GeForce o architekturze Kepler.


Zobacz również