Wielokrotne przyspieszenie

Gdy z szybkością zapisu płyt CD-R niewiele można już zrobić, bo limit 52x lub 56x jest blisko, producenci nagrywarek szukają nowych cech, które przyciągną kolejnych nabywców.

Gdy z szybkością zapisu płyt CD-R niewiele można już zrobić, bo limit 52x lub 56x jest blisko, producenci nagrywarek szukają nowych cech, które przyciągną kolejnych nabywców.

Szybszy zapis CD-RW (Asus -16x, Yamaha -24x) i tatuaże na płytach - to cechy nowych nagrywarek

Szybszy zapis CD-RW (Asus -16x, Yamaha -24x) i tatuaże na płytach - to cechy nowych nagrywarek

Ponieważ szybszy zapis CD-R przestaje być atrakcją dla klientów, zwiększana jest wydajność napędów w innych dziedzinach. Doskonałym kandydatem do przyspieszania jest zapis CD-RW, co widać w najnowszych produktach Asusa i Yamahy.

Asus CRW-4816A to trzeci napęd z zapisem CD-R i odczytem CD-ROM 48x, jaki przetestowaliśmy w naszej redakcji. Od pozostałej dwójki - Lite-Ona i Traxdaty - różni się jednak większą prędkością nagrywania CD-RW, wynoszącą 16x. Inną filozofię reprezentuje Yamaha CRW-F1, w której nieco niższą szybkość zapisu CD-R (44x) rekompensuje rekordowy współczynnik nagrywania CD-RW - aż 24x. Na dodatek wypalone płyty możesz wzbogacić o unikatowy nadruk laserowy, zwany przez producenta DiscT@2 ("disc tattoo").

Dyskowy tatuaż

DiscT@2 jest kolejną po Audio Master Quality Recording funkcją opracowaną przez inżynierów Yamahy po to, by użytkownik nagrywarki otrzymał coś więcej niż tylko iksy, które zdewaluują się wraz z kolejną generacją produktów. Wiązkę lasera wykorzystano bowiem do wypalania wgłębień, układających się w widoczne na nośniku wzory zaprojektowane przez użytkownika.

Gdy nagrasz płytę i zostanie na niej trochę wolnego miejsca, możesz skorzystać z funkcji DiscT@2, dostępnej w menu specjalnej wersji programu Nero. Pojawi się wówczas okno aplikacji do projektowania (ze spolszczonym interfejsem!), w którym dostępne wolne miejsce na krążku przedstawione jest jako cylindryczny arkusz. Na nim umieszczasz dowolne napisy, grafiki czy obrazki, mając możliwość niemal pełnej edycji ich wyglądu i położenia.

Program przekształca zaprojektowany wzór w informacje zrozumiałe dla układu sterującego nagrywaniem CRW-F1 i przesyła je do bufora nagrywarki (co tłumaczy jego wielkość - aż 8 MB). Na ich podstawie laser wypala odpowiedni deseń na płycie.

DiscT@2 można wykonać na każdym nośniku, ale najlepsze efekty uzyskuje się na płytach z niebieską warstwą rejestrującą (tzw. azo - ma duży kontrast między obszarami zapisanymi i pustymi). Na innych krążkach uzyskany efekt będzie bardziej przypominał znak wodny niż nadruk. Oczywiście wolna powierzchnia nośnika po nagraniu DiscT@2 nie będzie już dostępna, a dysk zostanie zamknięty. Dlatego najpierw należy zapisać dane, a dopiero potem "ozdobić" je tatuażem.

Funkcja Audio M.Q.R. zapisuje płyty audio tak, by podczas odczytu danych zredukować do minimum zjawisko "rozmycia" sygnału (tzw. jitter), zapewniając jakość niemal idealnie wierną oryginałowi. CRW-F1 pozwala na użycie tego trybu z prędkościami nagrywania do 8x (wcześniej tylko 4x). Wciąż jednak włączenie A.M.Q.R. okupione jest zmniejszoną pojemnością nośnika, np. 63 zamiast 74 minut, przy czym można teraz stosować krążki o pojemności nawet 99 min.

Dla płyt audio na nośniku CD-RW nagrywarka CRW-F1 oferuje dodawanie ścieżek bez konieczności kasowania zawartości całego krążka oraz usuwanie jednego lub kilku ostatnich utworów z nagranej płyty.

Test prawdę powie

Oba napędy w testach wypadły świetnie, ale nie doskonale. Yamaha ustanowiła co prawda fantastyczny rekord zapisu pakietowego na CD-RW (1:15 przy średniej 2:10; Asus był tylko o pół minuty gorszy), Asus zaś okazał się najszybszą nagrywarką w zrzucaniu audio, lecz pozostałe rezultaty nie były już tak olśniewające.

Yamaha do zapisu CD-R wykorzystuje technologię CAV, w której napęd przechodzi stopniowo z niecałych 20x do maksimum 44x dostępnego dopiero na końcu płyty. Nie jest więc tak wydajna, jak Asus czy nawet wolniejsze modele z technologią P-CAV, np. Lite-On 40/12/48, które wcześniej osiągają maksymalną szybkość, dając wyższą średnią i krótszy czas nagrania. I choć Yamaha uzyskała przeciętną ocenę wydajności, to dzięki wysokiej punktacji za możliwości i jakość otrzymała ocenę końcową zapewniającą jej drugie miejsce w naszym rankingu.

Asus może natomiast poszczycić się bardzo wysoką oceną wydajności - drugą po Lite-Onie 48/12/48 i równą nocie Traxdaty 48/12/48 (patrz krótkie testy).

Niestety, oba urządzenia kosztują krocie: Asus jest droższy o prawie 40 procent od lidera wydajności, natomiast Yamaha z ceną 886 zł staje się najdroższą nagrywarką w rankingu.


Zobacz również