Wkrótce poznamy szczegóły budowy procesora Larrabee

Intel zamierza ujawnić szczegóły budowy swojego nowego procesora graficznego Larrabee 12-go sierpnia w Los Angeles na konferencji SIGGRAPH (Special Interest Group GRAPH), nie podając póki co najważniejszej informacji: ile rdzeni będzie zawierać ten układ.

Pierwszy układ Larrabee wejdzie na rynek prawdopodobnie pod koniec 2009 albo na początku 2010 roku. Procesor będzie zawierać wiele rdzeni x86 oraz będzie obsługiwać technologie OpenGL i DirectX. Intel ma nadzieję, że Larrabee stawi na rynku czoła podobnym rozwiązaniom produkowanym przez firmy Nvidia i AMD.

Będzie to pierwszy intelowski układ GPU zaprojektowany pod kątem obsługi aplikacji graficznych - zarówno gier komputerowych, jak i programów używanych przez przemysł (np. przy poszukiwaniu złóż ropy naftowej czy gazu).

Prace nad platformą Larrabee wchodzą w skład szerszego projektu badawczego nad procesorami nowej generacji, na który Intel wydał tylko w drugim kwartale tego roku 1,47 mld USD. To bardzo dużo biorąc pod uwagę fakt, że przychody firmy AMD wyniosły w tym okresie 1,35 mld USD.

Chociaż Intel nie ujawnia, ile rdzeni będzie się znajdować w pierwszym układzie Larrabee, to potwierdza jednak wcześniejsze spekulacje, że będzie w nich instalować od 8 do 48 rdzeni. Będą to rdzenie oparte na tej samej architekturze co układy Pentium, obsługujące dodatkowo takie opcje, jak przetwarzanie wektorowe, 64-bitowe rozszerzenia, wielowątkowość oraz pre-fetching. Układ będzie zawierać dedykowane koprocesory, wykonujące określone operacje graficzne.


Zobacz również